Byggahus.se
Kan vi inte försöka hålla diskussionen till ämnet och diskutera cykelhjälmar i någon annan tråd?

Vi funderar också på en nedgrävd studsmatta och det finns modeller som blir helt i nivå med gräsmattan: EXIT studsmatta Supreme Ground Level

Kanske lite dyrare och verkar sakna möjligheter till skyddsnät?

/Krille

• Gilla
  • Ledsen
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
harry73
Då vill jag gärna koppla cykelhjälm utsvävningar tillbaka till tråden med ett citat från Marlen som får agera halv TS här :)
Marlen Eskilsson skrev:
Sedan har det mycket med ålder och hur man är som individ att göra. Sonen gör trick med sparkcykel på skateboardrampen och vill börja på parkour. Han har tränat friidrott och gymnastik. En enda gång har han skadat sig ordentligt. Det var inte på studsmattan, inte när han var på skateboardrampen, inte när han hoppade höjdhopp. Det var när han spelade golf (slag av en klubba i huvudet).

Jag tycker att studsmattor är toppen, det har länge varit bästa sättet att få mina barn att slita sig från datorspelen. Det är farligt att bara sitta inne också.
Poängen är att folk överlag är rätt så bra i att uppskatta riskerna för sig själv och sina barn, och att de kan göra bra bedömningar vilka säkerhetsåtgärdar behövs, utan att man behöver lagstifta allt för mycket.

• Arg
Veronica.
  • Laddar…
Den var snygg Krille4, har haft nedgrävd strudsmatta i 6år och min höjer sig typ 10cm över gräsmattan. Det som stör är att jag måste ha en liten trä-sarg för att saker inte ska försvinna in under och att man får ogräs i kanten. Med denna modell blir det ju enklare att hålla efter. Det enda negativa är väl att det lättare kommer hamna löv/gräsklipp på mattan och att man får lägga en slinga runt för robotklipparen :)

• Ledsen
Veronica.
  • Laddar…
Dub361 skrev:
Läs vad igen? Antingen gräver man väl ner studsmattan= mattan står i gropen, eller har man benmonterad studsmatta på gräsmattan och då har man ingen grop? möjligt att det finns extremvarianter som är jobbiga att flytta, själv har jag inte stött på nån än som 2 vuxna inte orkat flytta på några meter än
Jag vet inte hur stark du och dina vuxna kompisar är men den förra studsmattan vi hade var fyrkantig och jättestor. Har för mig att den var 5,5x4,5 och hade 4 jättetunga medar som den vilade på. Den vägde mer än 100 kilo och trots att man var två vuxna så gick den inte att flytta utan att skapa ganska rejäla spår i gräsmattan under.

Innan dess hade vi en mer normal rund studsmatta som inte var lika stor. Den var betydligt enklare att flytta.

Problemet när man ska klippa gräsmattan är ofta att man sällan har någon medhjälpare. Alla andra starka människor verkar vara som bortblåsta när man behöver dom som mest. :)

• Ledsen
Veronica.
  • Laddar…
harry73 skrev:
Hittade följande text (på engelska med effekter av hjälmplikt i Sverige (eller icke effekter snarare).

[länk]

Jag tycker att vi ska investera i säkerhet för cyklister, och hjälmen är bra om man känner sig säkrare med den, men det är inte samma sak som hjälmplikt.

Säkerheten ska ökas med säkra skol- och pendlingsvägar med bra gc-vägar där de behövs och bra övergångsställen/cykelpassager.
Det är såklart mycket enklare och billigare för politiker att besluta om hjälmplikt än att reservera pengarna för att höja säkerheten på riktigt.
Jag håller med Krille4 att vi inte bör spåra ut och snacka för mycket om hjälmtvång i just denna tråden. Men jag kan inte låta bli att citera det som står i rapporten och kan inte annat än att hålla med. Barn i mellanstadiet och högstadiet är extremt känsliga för trender, vad som är coolt och att håret är snyggt. Det stämmer i alla fall väldans bra på vår 12-åring som sannolikt cyklar mindre delvis på grund av hjälmtvånget.

"...data recording that the share of school journeys by bicycle fell from 33% in 2006 one year after the legislation to 29% in year 2012. The evidence does suggest that the effect of the helmet law primarily is that fewer children bike to school.

So the data does show a decline in cycling, but without annual surveys it's hard to be sure of a correlation. However, a Danish report[2] made the same link between declining cycling to school and helmet promotion and safety/scare campaigns."

• Gilla
  • Arg
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
harry73 skrev:
Hittade följande text (på engelska med effekter av hjälmplikt i Sverige (eller icke effekter snarare).

[länk]

Jag tycker att vi ska investera i säkerhet för cyklister, och hjälmen är bra om man känner sig säkrare med den, men det är inte samma sak som hjälmplikt.

Säkerheten ska ökas med säkra skol- och pendlingsvägar med bra gc-vägar där de behövs och bra övergångsställen/cykelpassager.
Det är såklart mycket enklare och billigare för politiker att besluta om hjälmplikt än att reservera pengarna för att höja säkerheten på riktigt.

Den artikeln visar dock ingenting om vidden av skadorna. Givetvis hjälper inte en hjälm till att förebygga skador överhuvudtaget. De är tänkta att lindra skadorna så bäraren slipper dö av dem.

• Gilla
Veronica.
  • Laddar…
Johan Strandroth, trafiksäkerhetsanalytiker hos Trafikverket får frågan:

Vad betyder det om cyklisterna använder hjälm?

– Jättemycket. Med hjälm kan man minska de allvarliga skadorna med två tredjedelar. Hjälmanvändningen ökar visserligen men inte tillräckligt mycket.

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg. Man kan inte förebygga att man skadar sig, däremot hur allvarlig skadan blir.

Jag trodde att verkligen alla vuxna människor visste att hjälm var ett sätt att skydda sig.

• Gilla
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
harry73
Man KAN förebygga att man skadar sig. Det betyder inte att inga olyckor kommer att hända, men att många olyckor inte kommer att hända. Träning är en viktig faktor. Kan man göra volter och har man lärt hur man faller, då minskar risken att man skadar sig på en studsmatta ordentlig (som Per och Marlens son antagligen kan) Har man körkort, har man lärt sig köra bil och kommer man att vara inblandad i mycket mindre olyckor. Visst kan krockkudde, hjälm, nät och allt annat hjälpa till, men de tar inte bort själva olycksrisken, de bara lindrar följderna och skapar därmed en falsk känsla av säkerhet som leder till ökat risktagande.

• Arg
Veronica.
  • Laddar…
Kan man göra volter minskar såklart risken att landa fel men ungarna vill ju fortsätta utvecklas och träna på svårare volter och då behövs nätet.
Min äldsta (15år) tränar också Parkour men då har dem en handledare/tränare som tar emot ifall landningen misslyckas när dem tränar på svårare volter.
Sen kommer grannungarna och mindre syskon och försöker göra samma volter, vem ansvarar för dem?

Att som förälder välja bort skyddsnätet bara för att det ser fult ut i trädgården är ju helt tragiskt.

• Gilla
Veronica. och 3 till
  • Laddar…
Dub361 skrev:
Läs vad igen? Antingen gräver man väl ner studsmattan= mattan står i gropen, eller har man benmonterad studsmatta på gräsmattan och då har man ingen grop? möjligt att det finns extremvarianter som är jobbiga att flytta, själv har jag inte stött på nån än som 2 vuxna inte orkat flytta på några meter än
Ser du inte bilderna?

Det är en grop på 85cm under mattan...

• Arg
Veronica.
  • Laddar…
Tiger79 skrev:
Ser du inte bilderna?

Det är en grop på 85cm under mattan...
Ja, men det är väl inget gräs i gropen som ska klippas? Problemet kan ju möjligen vara dom 25 centimetrarna som hamnar under ramen på studsmattan beroende på höjden på mellanrummet och vad man har för klippredskap till hands.

Per Eskilsson skrev:
Jag vet inte hur stark du och dina vuxna kompisar är men den förra studsmattan vi hade var fyrkantig och jättestor. Har för mig att den var 5,5x4,5 och hade 4 jättetunga medar som den vilade på. Den vägde mer än 100 kilo och trots att man var två vuxna så gick den inte att flytta utan att skapa ganska rejäla spår i gräsmattan under.

Innan dess hade vi en mer normal rund studsmatta som inte var lika stor. Den var betydligt enklare att flytta.

Problemet när man ska klippa gräsmattan är ofta att man sällan har någon medhjälpare. Alla andra starka människor verkar vara som bortblåsta när man behöver dom som mest. :)
Inser att jag bara sprungit på den runda varianten och att det finns otympligare varianter, en grill och en back öl kanske kan locka fram bärhjälp 😀

Dub361 skrev:
Ja, men det är väl inget gräs i gropen som ska klippas? Problemet kan ju möjligen vara dom 25 centimetrarna som hamnar under ramen på studsmattan beroende på höjden på mellanrummet och vad man har för klippredskap till hands.
Precis.

Vem pratar om gräs i gropen?

• Ledsen
Veronica.
  • Laddar…
Tiger79 skrev:
Precis.

Vem pratar om gräs i gropen?
Om du skrev lite utförligare i dina inlägg, gärna med citat istället för 1 mening i varje inlägg utan citat så kanske man bättre skulle begripa vad du försöker säga och till vem det är riktat👍

• Gilla
Veronica.
  • Laddar…
Dub361 skrev:
Om du skrev lite utförligare i dina inlägg, gärna med citat istället för 1 mening i varje inlägg utan citat så kanske man bättre skulle begripa vad du försöker säga och till vem det är riktat👍
Har citerat men det kanske du inte läser?

• Ledsen
Veronica.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.