Hej,
Jag håller på att renovera köket och behöver lite hjälp ang. VVS.
Jag funderar på att handla på Biltema, Bauhaus eller liknande.
Jag behöver kapa vattenrören och sedan koppla på pex eller ??? för att få vatten till ny diskmaskin och is/vatten i kyl/frys. Jag ska ha i blandaren i bänken och inte på väggen.
Det är väl bara att kapa rören och gänga? vv är 15mm och kv är 21mm.
Sedan behöver jag nytt avlopp från vasken, det gamla röret blir väl kvar med en muff eller något i antar jag?
Kan någon vänlig människa hjälpa mig med en inköpslista, stort tack.
Jag håller på att renovera köket och behöver lite hjälp ang. VVS.
Jag funderar på att handla på Biltema, Bauhaus eller liknande.
Jag behöver kapa vattenrören och sedan koppla på pex eller ??? för att få vatten till ny diskmaskin och is/vatten i kyl/frys. Jag ska ha i blandaren i bänken och inte på väggen.
Det är väl bara att kapa rören och gänga? vv är 15mm och kv är 21mm.
Sedan behöver jag nytt avlopp från vasken, det gamla röret blir väl kvar med en muff eller något i antar jag?
Kan någon vänlig människa hjälpa mig med en inköpslista, stort tack.
Redigerat:
Har du långt till byggvaruhusen? Min taktik har varait att köpa lite för mycket och sedan lämna tillbaka allt innan öppetköptiden har gått ut. Om man inte ska lägga miljoner timmar på att lista ut exakt vilken böj eller koppling man behöver så är det bättre att köpa på lite olika, montera och sedan returnera.
Man har lagt för mycket tid på att åka och köpa den missade delen under åren....
Köp en blandare med diskmaskinsanslutning och koppla både diskmaskin och kyl/frys på diskmaskinsuttaget.
Är det gamla avloppet ok är det bara att trycka i en lämplig muff. Fotografera med mobilen och visa upp i butik så hjälper de dig (det är bättre att åka till den lite dyrare bygghandeln för att få hjälp med frågor och material till de knepigare bitarna)
Man har lagt för mycket tid på att åka och köpa den missade delen under åren....
Köp en blandare med diskmaskinsanslutning och koppla både diskmaskin och kyl/frys på diskmaskinsuttaget.
Är det gamla avloppet ok är det bara att trycka i en lämplig muff. Fotografera med mobilen och visa upp i butik så hjälper de dig (det är bättre att åka till den lite dyrare bygghandeln för att få hjälp med frågor och material till de knepigare bitarna)

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Där är inte mycket att se.
Jag har ca 8 mil till Linköping där de flesta butikerna finns. Jag har 13 mil till Rinkabyrör i Jönköping. Men jag tror det får bli en utflykt till Jönköping.
Redigerat:
Det här borde ju fungera från Jula:
GUMMINIPPEL 70-75/40-50
Art. nr: 450113
79,90 79,90
VATTENLÅS DISKBÄNK COMPLOC 2
Art. nr: 434425
249,- 249,-
Där är det bara vv och kv kvar till blandare, diskmaskin och frys, vilken lösnings som är smidig och billig där. Rör eller slangar?'
GUMMINIPPEL 70-75/40-50
Art. nr: 450113
79,90 79,90
VATTENLÅS DISKBÄNK COMPLOC 2
Art. nr: 434425
249,- 249,-
Där är det bara vv och kv kvar till blandare, diskmaskin och frys, vilken lösnings som är smidig och billig där. Rör eller slangar?'

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som du ser går det upp vid ytterväggen sedan under trägolvet bort till innanväggen. Jag vill kapa rören nån dm upp, och ta bort rören som går in och ut från väggen. Använda diskbänksblandare istället.

Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 15 575 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 15 575 inlägg
Ska du bara kapa innan rören går in i väggen under den blivande ny diskbänken så kan du kapa och sätta en reparationskoppling från MMA som är godkänd för tappvatten.
http://www.mma.se/wp-content/uploads/2014/09/4828281_rev3.pdf
82:- för domension 15 (1/2" - ca 21mm utv rör)
http://www.rinkabyror.se/artikel/mma-stalrorskoppling-inv-15/
I gängan kör du vidare med korrekt klämringskoppling. Tänk på att köpa från en tillverkare som godkänner att du monterar deras kopplingar på mässing om du nu tänkt köpa en blandare med 10mm slätände. Tex Vatette eller Conex. Ej VSH som Rinkaby har i sitt standard-sortiment.
Varmvattnet är ju bara kapa och koppla på. Men glöm inte stödhylsa nedåt, antagligen glödgat i samband med bockningen.
http://www.mma.se/wp-content/uploads/2014/09/4828281_rev3.pdf
82:- för domension 15 (1/2" - ca 21mm utv rör)
http://www.rinkabyror.se/artikel/mma-stalrorskoppling-inv-15/
I gängan kör du vidare med korrekt klämringskoppling. Tänk på att köpa från en tillverkare som godkänner att du monterar deras kopplingar på mässing om du nu tänkt köpa en blandare med 10mm slätände. Tex Vatette eller Conex. Ej VSH som Rinkaby har i sitt standard-sortiment.
Varmvattnet är ju bara kapa och koppla på. Men glöm inte stödhylsa nedåt, antagligen glödgat i samband med bockningen.