Det ser ut som att den har diodtest ja. Då föreslår jag att du gör de mätningar jag beskrev ovan på triacen. Jag tror att du kan göra det fast den är kvar på kortet till att börja med. Mät både ohm och diodtest och i båda riktningar och skriv ner resultatet (totalt 12 mätningar). Och så försöker du böja upp triacen så att du ser dess beteckning.Mathias Smolarek Johansen skrev:
Det är svårt att avgöra vad elektrikern egentligen gjorde. Jag förstår inte riktigt, men låt oss utgå från att det inte gick sönder något till att börja med i alla fall.
Pen
Får ingen bättre bild på kretskortet än den som ligger längst upp på sidan. Tyvärr.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto
Jag tycker det ser ut som det kan vara svårt att böja upp triacen utan skador. Har du någon med lite lödvana i bekantskapskretsen borde det vara relativt enkelt att löda loss den. Då får du dessutom helt pålitliga mätresultat.Pen skrev:Då föreslår jag att du gör de mätningar jag beskrev ovan på triacen. Jag tror att du kan göra det fast den är kvar på kortet till att börja med. Mät både ohm och diodtest och i båda riktningar och skriv ner resultatet (totalt 12 mätningar). Och så försöker du böja upp triacen så att du ser dess beteckning.
Kan löda lite själv. Ska jag löda undersida då? Alltså värma så mycket så att pinnarna släpper från lösningen så att säga? Ni tror det är den alltså? Hur mäter jag den sen? Ohm? Ska jag ändå lossa kondensatorer och mäta dom med då kanske? Halvledare är alltså biten med tre ben på? Då har jag lärt mig de.Alfredo skrev:
Vilken ikon är diodtest? Och vad ska jag titta efter när ja mäter det? I och för sig så kan jag googla och se om ja hittar diodtest. Ni är helt underbara som tar er tid att hjälpa och lära mig. Hade de funnits pengar så hade jag självklart köpt ny kyl men men. Dessutom har jag gett mig fan på att få igång den . Utan att behöva kasta ut flera tusen. Eftersom det inte brukar vara mer än 100 kr det brukar kosta att laga kyl och frys.
Japp men du bör ha tillgång till tennsug och/eller avlödningsfläta så att du kan få alla tre benen "ofastlödda" innan du lossar komponenten.Mathias Smolarek Johansen skrev:
Ett "trick" som kan funka utan tennsug/avlödningsfäta är att värma ett ben/lödpunkt i taget "lagom" och sen "dunka" kretskortskanten i bordet för att på så sätt skaka av lödtennet ben för ben. Större risk för skador och problem dock så rätt verktyg är att rekommendera.
Nu har jag läst manualen för mitt mätinstrument. Oj vad funktioner den hade som ja inte visste. Och vad ja lärde mig saker. Ha ha . Ja ibland kan de vara bra att läsa lite innan. Ha ha då ska jag testa halvledare så fort jag får tid över.
Har inget av dom grejerna. Tyvärr. Och slå i bordet vågar ja inte för då förstör ja det garanterat. Kan prova att mäta fast det sitter kvar då till att börja med så får vi se vad värdena blir. Ska jag mäta med diodtest även på kondensatorer?
Börja med triacen - den fyrkantiga komponenten. Jag sätter 90% chans att den är trasig.
För att löda bort den utan tennsug - stick in en skruvmejsel mellan första benet och kortet - löd på baksidan samtidigt som du försöker vrida skruvmejseln. När tennet smälter så lossar det och benet far upp. Fortsätt med övriga ben.
För de korta benen kan du få ta dem en bit åt gången. Någon millimeter upp på det första och så nästa och så börjar du om.
För att löda bort den utan tennsug - stick in en skruvmejsel mellan första benet och kortet - löd på baksidan samtidigt som du försöker vrida skruvmejseln. När tennet smälter så lossar det och benet far upp. Fortsätt med övriga ben.
För de korta benen kan du få ta dem en bit åt gången. Någon millimeter upp på det första och så nästa och så börjar du om.
Redigerat:
Har mätt nu och inte tagit bort nån del. Allt har suttit kvar på kortet mätte på ovansida kretskort av triac men när jag mätte undersida fick jag 0.250v på1-2. Dom andra .0LPen skrev:Börja med triacen - den fyrkantiga komponenten. Jag sätter 90% chans att den är trasig.

Logga in
Skapa konto
Mätningen över "cylindern" verkar ok. Det sitter 330kohm parallellt på kortet.
Mätningen över "fyrkantiga kondingen" också ok. Det ska vara väldigt högt.
Mätningen över triacen stämmer (dessvärre) bra med en fungerande triac. Men har du mätt åt båda hållen för vart och ett av de tre fallen? Alltså inte bara 1-2 utan även 2-1? Och fick du då samma värden?
Om det däremot är en triac med inbyggd triggdiod så kan vi börja misstänka fel. Men för att veta det måste jag veta beteckningen som tyvärr står på den gömda sidan av komponenten.
Mätningen över triacen stämmer (dessvärre) bra med en fungerande triac. Men har du mätt åt båda hållen för vart och ett av de tre fallen? Alltså inte bara 1-2 utan även 2-1? Och fick du då samma värden?
Om det däremot är en triac med inbyggd triggdiod så kan vi börja misstänka fel. Men för att veta det måste jag veta beteckningen som tyvärr står på den gömda sidan av komponenten.
Redigerat:
Nää. Får mäta andra hållet i morgon. Tror inte jag gjorde det. Men eftersom jag mätte undersida med så borde 1-2 ha blivit 2-1. Men jag mäter åt andra hållet i morgon. Får bända upp den. I värsta fall går den sönder och då får ja köpa ny i vilket fall. Vad kan annars fela på kortet?Pen skrev:Mätningen över "cylindern" verkar ok. Det sitter 330kohm parallellt på kortet.
Försök och löda bort den som jag beskrev. Då kan du också göra mätningen en bit säkrare.
En ny triac kostar i bästa fall 10 kr om du har vägarna förbi någon butik. Annars kan det tillkomma frakt på i sämsta fall 65 kr.
En ny triac kostar i bästa fall 10 kr om du har vägarna förbi någon butik. Annars kan det tillkomma frakt på i sämsta fall 65 kr.
Redigerat: