2 149 läst · 20 svar
2k läst
20 svar
Forskare: "Kommunernas egna krav fördyrar byggen"
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 837 inlägg
Tillgänglighetskrav handlar inte bara om den som bor någonstans, utan även om att exempelvis rullstolsbundna ska kunna hälsa på sina vänner. Att anpassa hela samhället för det blir onekligen dyrt.
Men nu var det väl inte det det hela handlade om, utan om att kommunerna ytterligare fördyrar Sveriges redan dyra byggen. Den makten borde de verkligen fråntas.
Men nu var det väl inte det det hela handlade om, utan om att kommunerna ytterligare fördyrar Sveriges redan dyra byggen. Den makten borde de verkligen fråntas.
Frågan är om det ska kallas makt eller påtvingat ansvar? Jag tror att ganska många kommungubbar/gummor gärna skulle slippa ansvaret att se till att varje bygglovsansökning uppfyller tillgänglighetskraven. Det måste ju ändå vara trevligare att stämpla med godkänd-stämpeln än med avslags dito.Nötegårdsgubben skrev:
Man måste skilja på de lagkrav gällande tillgänglighet som gäller nybyggnation, de kan inte anses fördyrande vid nybyggnation av flerbostadshus där dessutom många fler kan dra nytta av det - både boende och besökande. Och tillgänglighet är bra för alla, rör man sig med barnvagn i samhället så är nivåskillnader, trappsteg vid entréer mm väldigt irriterande.
Gällande småhus mm så kan man tycka att kraven är överdrivna men många arkitekter, husföretag mm har tyvärr inte kunskap och planerar inte rätt från början. Det är då det blir kostnader och irritation för att man måste göra om och göra rätt med fördröjningar och extra kostnader. Och såklart irritation.
Jobbar med bostadsanpassningsbidrag och har dagligen kontakt med personer som behöver anpassa sina bostäder. Och väldigt många planerar inte alls för sin framtid tyvärr. Och när man hamnat i en kris och förändrad livssituation så är en flytt det sista man vill ta itu med. Sverige har ett generöst system gällande anpassning både i form av hjälpmedel och bostadsanpassningsbidrag. Lagen om bostadsanpassningsbridag är ett komplement till bygglagstiftningen och bidrag beviljas inte om man inte uppfyllt de lagkrav som finns i PBL och BBR.
Fördelar och nackdelar som vanligt med all lagstiftning, jag tycker man ska vara stolt över utvecklingen i samhället där även personer i rullstol har möjlighet att ta sig fram och vara delaktiga.
Gällande småhus mm så kan man tycka att kraven är överdrivna men många arkitekter, husföretag mm har tyvärr inte kunskap och planerar inte rätt från början. Det är då det blir kostnader och irritation för att man måste göra om och göra rätt med fördröjningar och extra kostnader. Och såklart irritation.
Jobbar med bostadsanpassningsbidrag och har dagligen kontakt med personer som behöver anpassa sina bostäder. Och väldigt många planerar inte alls för sin framtid tyvärr. Och när man hamnat i en kris och förändrad livssituation så är en flytt det sista man vill ta itu med. Sverige har ett generöst system gällande anpassning både i form av hjälpmedel och bostadsanpassningsbidrag. Lagen om bostadsanpassningsbridag är ett komplement till bygglagstiftningen och bidrag beviljas inte om man inte uppfyllt de lagkrav som finns i PBL och BBR.
Fördelar och nackdelar som vanligt med all lagstiftning, jag tycker man ska vara stolt över utvecklingen i samhället där även personer i rullstol har möjlighet att ta sig fram och vara delaktiga.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 837 inlägg
Paxman: Det var makten att ställa hårdare krav än vad PBL m.fl. statliga regler gör som jag menade. Och det är per definition inget påtvingat ansvar att hitta på egna regler det är bara att låta bli.
Nötegårdsgubben: Då pratar vi om lite olika saker...och det du pratar om är mer i linje med trådens topic. Ber om ursäkt att jag spårat iväg lite, men det ligger mig en smula nära hjärtat det här att även gamla hus omfattas av reglerna för tillgänglighet, och att det är för att skydda kommunerna från kostnader för saker som kanske sker i framtiden.
Det får gärna vara krav på det ena och det andra, problemet är att det finns olika krav i olika kommuner.
Den kommunen vi bygger i är det olika krav på olika tjänstemän och det är något som fördyrar eftersom det går åt tid.
Och tid är pengar ...
Den kommunen vi bygger i är det olika krav på olika tjänstemän och det är något som fördyrar eftersom det går åt tid.
Och tid är pengar ...
Liknande trådar
-
Egna skåpsluckor - hur torrt trä? Träslag?
Möbelsnickeri -
Sätta integrerad kyl med "dörr-på-dörr" till ikeakök med egna luckor
Kök -
Ungefärlig kostnad för att gjuta egna plintar
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Egna ritningar i digital form
Bygglov -
Måste man ha Platons egna fläkt?
Ventilation