Läget nu: Plåten har lyfts bort och plåtarna ser perfekta ut (inga transport- eller lyftskador alltså). Men när man lägger tillbaka dem och skruvar fast så har man genast en eller ett par bucklor (de var alltså inte heller för hårt skruvade vilket var en annan teori). Det verkar då som att det är underlaget som är ojämnt/skevt. Det finns visserligen en del små ojämnheter under pappen, träflis bl a, men det borde väl inte påverka så mycket? Har läst på lite och hittat detta:
Mellan det inbrädade taket och bandtäckningen skall det alltid finnas en underlagstäckning av papp. I avsnitt JSB.1 i AMA Hus 08 finns beskrivning för val av underlagspapp. Pappen skall vara minst YAP 2200 och med infästning i dolt överlapp. Vid omtäckning av tak där gammal ojämn panel utgör underlaget kan man istället behöva en tjockare kvalitet som YAP 2500.
Kan väl inte hjälpa om en tjockare papp läggs på, eller vad tror ni?
Nån annan teori/lösning/tips? Ställningen ska ner på måndag så det är brådis att hitta en lösning.
mitt är mer eller mindre helt buckel fritt! Lagt direkt på underlagspapp på råspont! Det där måste nästsn ha skett vid monteringen, att man spänt taket eller kan det vara att nostalgi taket är en tunnare plåt? Mitt är planja trend och det är betdligt tjockare än vanligt takplåt och då också stelare. Hur långa är plåtarna?
Vet dock att mitt tak i eirekt soljus på sommaren när taket är väldigt varmt så kan man se lite tendenser till vågor, dock försvinner dessa när det är kallare igen, helt naturligt när plåten rör sig något pga expansionen i metallen.
Fint hus, Markokoistinen! Och snyggt tak. Mina plåtar är ca 5 meter och något tjockare än Lindabs plåt iaf. Jämfört med Plannjas Trend vet jag inte. Vi ska testa byta plåtarna om de ändå kan ha varit transportskadade eller nåt felat i produktionen av själva plåten hos SSAB.