5 507 läst · 9 svar
6k läst
9 svar
fuktskada kostnad
Tjenare,
jag har fått en fuktskada på en toalett i golvet (övervåning).. försäkringsbolaget ska ersätta men ville ha in ett kostnadsförslag om jag gör jobbet själv.
Jag måste riva upp hela golvet, ösa bort allt spån, laga/byta ut regelverk
sen ska det vara tätduk på golvet som ska dras upp på vägg?
dra om avlopp (det gamla kanske har läckt eller om det är kondensfukt) svårt att reda ut var fukten kommer ifrån (torrt nu)
nya tapeter, nytt golv
Har jag räknat cirka rätt på detta?
toaletten är två kvadratmeter
10000:- material
5000:- arbetskostnad (125:-/h får jag av försäkringsbolaget) tror att jag kanske behöver 40 timmar.
Är det för dåligt eller rimligt?
jag har fått en fuktskada på en toalett i golvet (övervåning).. försäkringsbolaget ska ersätta men ville ha in ett kostnadsförslag om jag gör jobbet själv.
Jag måste riva upp hela golvet, ösa bort allt spån, laga/byta ut regelverk
sen ska det vara tätduk på golvet som ska dras upp på vägg?
dra om avlopp (det gamla kanske har läckt eller om det är kondensfukt) svårt att reda ut var fukten kommer ifrån (torrt nu)
nya tapeter, nytt golv
Har jag räknat cirka rätt på detta?
toaletten är två kvadratmeter
10000:- material
5000:- arbetskostnad (125:-/h får jag av försäkringsbolaget) tror att jag kanske behöver 40 timmar.
Är det för dåligt eller rimligt?
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Det borde väl vara rimligt att äska ersättning för minst lika många timmar som ett proffs skulle behöva. Be om en offert, lite löst. Räkna om hantverkarens timmar (hantverkaren lär debitera typ 500/h). Och lägg på 20 - 50% timmar, du kommer att arbeta långsammare än hantverkaren.
Om du låter proffs göra det här så hamnar det på 50 - 100 000. Det jag tror du kanske bör ta bort ur kostnadsförslaget, om du anger en detaljerad kalkyl, är själva röret som ev. har läckt. Försäkringar ersätter följderna av en skada, inte det rör som har orsakat skadan.
Om du skärskådar samtliga moment som du skall göra så kommer timmarna att dra iväg. Bara en sådan sak som att du skall ta bort allt spån, det skall tas bort, transporteras ut, fraktas bort till tippen, eller grävas ned eller vad du gör. Du kan behöva sätta upp tätslutande skyddplast mot resten av huset, och du kommer att behöva dammsuga i timmar. Det dammar något otroligt.
Bara detta att skyddstäcka ytor där du skall gå fram o tillbaka med material och sätta upp skyddande plast mot resten av bostaden, är något som en seriös hantverkare kan spendera 3 - 4 timmar på.
Om du låter proffs göra det här så hamnar det på 50 - 100 000. Det jag tror du kanske bör ta bort ur kostnadsförslaget, om du anger en detaljerad kalkyl, är själva röret som ev. har läckt. Försäkringar ersätter följderna av en skada, inte det rör som har orsakat skadan.
Om du skärskådar samtliga moment som du skall göra så kommer timmarna att dra iväg. Bara en sådan sak som att du skall ta bort allt spån, det skall tas bort, transporteras ut, fraktas bort till tippen, eller grävas ned eller vad du gör. Du kan behöva sätta upp tätslutande skyddplast mot resten av huset, och du kommer att behöva dammsuga i timmar. Det dammar något otroligt.
Bara detta att skyddstäcka ytor där du skall gå fram o tillbaka med material och sätta upp skyddande plast mot resten av bostaden, är något som en seriös hantverkare kan spendera 3 - 4 timmar på.
ska man alltså här ta in en offert bara för att se tiden?
alltså utnyttja hantverkaren som tar sig tid att räkna på jobbet när man VET att han inte kommer få det?
oftast är jag på konsumentens sida, men inte i detta läge
alltså utnyttja hantverkaren som tar sig tid att räkna på jobbet när man VET att han inte kommer få det?
oftast är jag på konsumentens sida, men inte i detta läge
okej 
haha foga mexitegel... lät lite skumt då en välkänd profil här heter just mexitegel
haha foga mexitegel... lät lite skumt då en välkänd profil här heter just mexitegel
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Tja, jag menade kanske inte att ta ut en hantverkare för att lämna en faktisk offert, utan man kanske kan ringa till en lämplig firma och få någon sorts shablonuppskattning över telefon. Det borde inte behöva ta mer än ett par minuter att bistå med den informationen.
Skulle man verkligen behöva få en riktigt offert i underlaget till försäkringsbolaget, så skulle jag ringa en lämplig firma och vara öppen med syftet, erbjuda mig att betala för en timme eller två för att få en offert som underlag.
Skulle man verkligen behöva få en riktigt offert i underlaget till försäkringsbolaget, så skulle jag ringa en lämplig firma och vara öppen med syftet, erbjuda mig att betala för en timme eller två för att få en offert som underlag.
Liknande trådar
-
Vad blir kostnaden att återställa riven fuktskadad vägg? Är det jag som måste bekosta det själv?
Fasad -
Kostnad bygga om badrum med trolig fuktskada/"måste" man åtgärda?
Badrum -
Fuktskadad vind - kostnad
Tak & Vind -
Köpt hus med omfattande fuktskada, hur förstört är det? Uppskattning av kostnad för att fixa?
Miljö & Hälsa -
Fuktskadat garage mot husväggen - kostnad och risk?
Miljö & Hälsa