Byggahus.se
Hej,
I förrgår rensade vi handfatets vattenlås i badrummet på översta våningen, då började det låta och slurpa i handfatet när vi spolar i toaletten för att sedan lukta skit/avlopp ur handfatet.
Huset är i original från -78 med kopparrör och toastol och handfat från samma år.
Vi har bott i huset i två år och har inte haft några problem med lukt från något avlopp eller någon brunn innan. stoppet i handfatet byggdes upp succsesivt under de senaste tre-fyra månaderna.
Vi har inte ändrat något i ventilation, fläkt eller avloppssystem under hela tiden vi bott här.

Några idéer om hur detta baksug kan ha uppstått?
Och vad kan vi göra åt det?

Är det möjligt att montera vaccumventil på vår sorts handfat?
Har googlat massor och då läst om vaccumventil och avluftningsrör, men förstår inte riktigt vad det är jag kan göra eller var tex en vaccumventil skulle sitta.

Tacksam för input.
mvh Linnea

Begynnande stopp från toan eller att ventilationen inte släpper in luft.

Protte

Ett avluftningsrör eller vaccumventil borde du ha någonstans. Avluftning skall sitta på avloppsstammens högsta punkt och där kunna dra in luft motsvarande mängd vatten du spolar ned i avloppet. Om det inte kan dra in luft fås fenomenet du beskriver, att handfatets vattenlås töms vid spolning i toan. Kolla på vinden eller kattvinden om du ser något rör som går upp på taket där. Avluftning går ofta upp på taket medan vaccumventil kan sitta på tex vind. Med tanke på ditt hus ålder borde det vara plaströr som du skall leta efter.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Staffans2000
Håller med.
På den tiden var jag aktiv och gängade friskt på jobbet. I nybyggen installerade vi enbart avluftare med backventil på vindarna. Den ser ut som en Karl-Johansvamp, eventuellt med en vit Frigolitmössa. Backventilen kan sluta att fungera, och har den gjort det kanske det inte märktes när tvättställsavloppet samtidigt var täppt.

M
Staffan2000 skrev:
Håller med.
På den tiden var jag aktiv och gängade friskt på jobbet.
Var det att anse som löneförmån eller friskvård? :wow: :wow: :wow:

Hehehehe

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Staffans2000
det var en löneförmån. Krökandet var friskvård.

Staffan

• Gilla
Marcussjogren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.