Byggahus.se
Om du nu ska fulrenovera, varför inte bara sätta nytt ytskikt utanpå det gamka? Varför krångla till det?

sunqan skrev:
Om du nu ska fulrenovera, varför inte bara sätta nytt ytskikt utanpå det gamka? Varför krångla till det?
Inte ett alternativ. Vatten, el osv skulle hamna för djupt/ bli för långt. Sen innebär det massa jobb att sätta nytt kakel, rummet är rätt stort.

Får bli att försöka få bort plattorna och skiter det sig så knackar ja ner kaklet och låter montera ny våtrumsmatta på väggen och låter golvet vara.

Och hur gammalt är tätskiktet?

Är du bara försiktig när du knackar bort dom skadade plattorna så är det lugnt, tror dom lossnar ganska lätt, skulle nog inte börja slipa ner bef fix, då är risken större att du skadar tätskiktet (gummit).
Ta då hellre smällen att dom nya plattorna inte livar med dom som sitter, det kommer synas iaf att du bytt plattor.
Du kan limma dom nya plattorna med vanlig vattensäkert sättlim.

Steinmeister skrev:
Ja du tror det Rolle85. Kan upplysa dig om att det gråa under fixet är tätskikt, tex schönox HA har den färgen.

Jag är dock tveksam till att det måste gå åt pipan. Hemligheten är vad jag vill tro att slipa ned kaklet utan att komma helt igenom fixet. Sen på med nytt fix i lite tunnare lager och sedan dit med nya plattor.
Så om du redan från början kommit fram vilket tätskikt du har och hur du ska lösa problemet förstår jag inte varför du ställer en fråga?

Tror Steinmeister bara tänkt sätta nytt ytskikt. Och jag antar att det kommer att marknadsföras som "nytt badrum" trots att tätskiktet inte är bytt...

Jag har en plan men väljer att fråga om vad övriga tror om den. Om det finns tätskikt eller inte var ingen del av frågeställningen.

Di tror inte det går, jag tror det kan gå osv...

sunqan skrev:
Tror Steinmeister bara tänkt sätta nytt ytskikt. Och jag antar att det kommer att marknadsföras som "nytt badrum" trots att tätskiktet inte är bytt...
Kanske var otydlig, skall byta ytskikt i alla rum utom badrummet. Hade dock gärna bytt de två spruckna plattorna, för helhetsintryckets skull. Men om det kostar mig en totalrenovering avstår jag. Därför jag frågade om vad folk med erfarenhet av dylika jobb tror, inget annat.

• Gilla
sunqan
  • Laddar…
Steinmeister skrev:
Kanske var otydlig, skall byta ytskikt i alla rum utom badrummet. Hade dock gärna bytt de två spruckna plattorna, för helhetsintryckets skull. Men om det kostar mig en totalrenovering avstår jag. Därför jag frågade om vad folk med erfarenhet av dylika jobb tror, inget annat.
Som jag jag sa tidigare, att är du försiktigt när du tar bort dom spruckna plattorna och inte skadar tätskiktet så är din operation helt ok!
Alla verkar tro att så fort man knackar bort plattor så går tätskiktet sönder per automatik!?

Nu var det ju ett rollat tätskikt. Det är en av nackdelarna med rollat jämfört med foliebaserat tätskikt, att det är mycket ömtåligare. Risken att skada det är större.

hempularen skrev:
Nu var det ju ett rollat tätskikt. Det är en av nackdelarna med rollat jämfört med foliebaserat tätskikt, att det är mycket ömtåligare. Risken att skada det är större.
Ett par spruckna plattor som i Ts fall är sällan ett problem att få bort utan att skada tätskiktet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.