Byggahus.se
Status
Tråden är låst och går ej att kommentera.
Byggarmusen skrev:
Har gjort det (till punkt och pricka) och då blir allt häpnadsväckande nog ännu dyrare.
Det är inte häpnadsväckande, fastpris skall rent logiskt alltid vara dyrare. Då tar ju hantverkaren en risk, skulle något visa sig vara oväntat svårt, eller om man helt enkelt räknar fel, så kan ett fastpris bli en förlust, därför lägger de alltid på en riskpremie vid fastpris. Det är brukligt och förväntat.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Det är verkligen provocerande att få en faktura från elektrikern och se att vanlig FK kostar snudd på 11-12 kr per meter... 5-6 ggr kostnaden! Har några vänner som är elektriker, kort och gott; dom mår bra ;)

• Gilla
brumbjorn och 1 till
  • Laddar…
Det finns inga elektriker som sätter sig i en sån situation att börja tjafsa om material o material kostnader med kunden.
Jag förstår inte vad du klagar på !
Du har rätt att begära spec på inköpt material. Det brukar ändå inte skilja sig avsevärt mycket från marknadspriset.

• Gilla
orienterarn och 1 till
  • Laddar…
Gör det själv, elektrikerbranschen är riktigt genomrutten. Efter att ha följt flera trådar här på byggahus där elektriker argumenterat att det är helt ok att skinna sina kunder så mycket det går kan man inte dra nån annan slutsats. Kunderna får skylla sig själv om dom inte kollar upp alla materialpriser o.s.v. Enda sättet att få ett slut på detta är att sluta anlita hantverkare inom denna genomkorrupta bransch.

• Gilla
Bowman och 7 till
  • Laddar…
Jag har raderat otrevliga inlägg som inte förde diskussionen framåt. Hjälp TS konstruktivt med hur han kan få tag på en elektriker som vill hjälpa till om kunden köper materialet själv.

Märkligt med denna el-bransch att de kan hålla på så här....

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag skulle anlita någon byggare som har en bra elektriker som han jobbar med för då törs elektrikern inte skörta upp dig!

hempularen skrev:
Det är inte häpnadsväckande, fastpris skall rent logiskt alltid vara dyrare. Då tar ju hantverkaren en risk, skulle något visa sig vara oväntat svårt, eller om man helt enkelt räknar fel, så kan ett fastpris bli en förlust, därför lägger de alltid på en riskpremie vid fastpris. Det är brukligt och förväntat.

Det var ren och skär ironi från min sida, ledsen att det inte sken igenom.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Byggarmusen skrev:
Eftersom flertalet elektriker helt sonika gått ifrån en uppenbart bra affär, då är ju något också väldigt fel med konkurrensen och kanske framför allt för att el är en både reglerad(i mina ögon något hårt reglerad)verksamhet och en av våra viktigaste samhällsfunktioner.
Det är absolut ingen "uppenbart bra affär" för en elektriker att ta jobb där kunden köper sitt eget material, varför skulle det vara det? Man tjänar mer på att sälja eget material, inget konstigt med det.

Jag vore rätt så korkad om jag tog ett jobb som gav mindre pengar än brukligt, eller hur? Du skriver ju själv att runt 20 firmor har tackat nej, det beror på att de inte vill ha jobbet. Fullt förståeligt, jag vet ingen verksamhet som inte vill maximera sin vinst. Om det inte gäller välgörenhet förstås.

Sen finns det självklart rötägg i elbranschen precis som i andra branscher men jag vill påstå att de flesta elfirmor sköter sig. :)

• Gilla
orienterarn och 9 till
  • Laddar…
Men det är ju problemet. Ta betalt för tid och kompetens istället för material.

• Gilla
Henrik.S och 9 till
  • Laddar…
Repeter skrev:
Men det är ju problemet. Ta betalt för tid och kompetens istället för material.
Det tenderar att bli rundgång på dessa inlägg. Som jag skrivit innan, om jag tar betalt för tid och kompetens istället för påslag så får jag inga jobb. Då får jag antagligen högst timpeng i hela landet, det de FLESTA frågar efter är vad man tar i timman. Ingen (förutom på Byggahus) har frågat vad jag har för påslag på material.

Det kanske ändrar sig i framtiden, inte mig emot.

• Gilla
Razze och 4 till
  • Laddar…
Jag jobbar inom byggsektorn.
Vilken bransch lägger inte på många % på materialet?
Målare, VVS, vent, plattsättning, brandtätning.
Jag vet ingen av dom som skulle låta kunden köpa eget material.

• Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
O
Tja.... jag tror inte att elektrikerbranschen är mer rutten än någon annan bransch. VVS branschen lär vara lika rutten den. Sen ska man tänka på att det vi läser här och på andra ställen det i stort bara negativa kommentarer. Det är så enkelt att man skriver när man är missnöjd. Då blir det lätt att man tror att hela branscher är ruttna. Bilmekaniker är även det än rutten bransch.

• Gilla
316097 och 1 till
  • Laddar…
sblixten skrev:
Garantin är inga problem. Den som varan är inhandlad från står för garantin.
Och vem ska byta den trasiga varan? Elektrikern lär ju knappast göra det gratis om han inte levererat materialet. Och den som levererat varan kommer garanterat inte stå för att betala för själva bytet. Så jo, det blir absolut problem med garantin.

TS. Har du testat att göra en anbudsförfrågan via någon av de tjänster som finns? Om inte, testa det och där du uppger förutsättningarna.

• Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
engs
Robert63 skrev:
Och vem ska byta den trasiga varan? Elektrikern lär ju knappast göra det gratis om han inte levererat materialet. Och den som levererat varan kommer garanterat inte stå för att betala för själva bytet. Så jo, det blir absolut problem med garantin.

TS. Har du testat att göra en anbudsförfrågan via någon av de tjänster som finns? Om inte, testa det och där du uppger förutsättningarna.
Fast hur ofta blir det garantiärende på ett uttag, kabel, jordfelsbrytare etc, om man köper kvalité? Kan man inte friskriva elektrikern från produktgarantiansvar och betala för jobbet med bytet om det nu skulle få en sådan situation.

• Gilla
Solari och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.