Byggahus.se
Ta in offerter ifrån fler företag på installationen av avfuktaren. Anticimex är ökända för att ta rejält betalt för den tjänsten.

Fick offert på 45000, exkl håltagning och göra hål i golvet på tre ställen.
Känns tryggt med dom men sjutton vad hög kostnad. Bara sorptionsavfuktaren kostar visst 28. Ca 70m2 botten och 60m2 övre plan

Är det säkert att detta är enda lösningen för dig? Vem har konstaterat behovet? Anticimex själva?

Ja Anticimex har besiktigat och konstaterat behovet, lämnat offert. Inte hittat mögel, kruttorrt men på gräns i bjälklaget till risk för mögel sommartid. Luktar sommarstuga när man kommer från landet till stan typ

Varning för Anticimex "undersökningar", dom är säljare! Lukten kanske har uppstått pga dålig ventilation i huset efter alla år och satt sig i väggar och möbler tex? Luktar det lika under grunden som i huset? Försök söka fram ett alternativ där grunden ventileras bättre och se över husets ventilation innan ni slänger pengar över Anticimex.

40-45000sek. Med städning krypgrund och att de lägger plast..

Jag skulle inte köpa deras s.k "utredning" rakt av. Ta dit någon annan firma som lämnar förslag & offert på åtgärder. Inte säkert att ni behöver just det Antifuskex föreslår.

Tagit in lite fler offerter. Visar sig att de ligger va 10000sek över övriga. Tar nog en diskussion igen med Anticimex så får jag se hur det blir.. vill att detta ska bli bra så man kan bo i huset utan att kläder luktar "sommarstuga" :)

Vilken typ av ventilation finns i huset? Vi upplevde samma problem med lukt som er trots torr mark under huset, bättrade på ventilationen och sen försvann det mesta. Alltså är det inte säkert att lukten kommer från marken. Har ni märkt någon skillnad efter ni bytt ytskikten?

Jag anlitade Anticimex och satt in en krypgrundsavfuktare CTR 300TT2 hos mig med installation och service på 3 år så gick det på 39k efter rot. Mycket nöjd med prylarna och installationen

Priset däremot anser jag va rena rånet och det var lönlöst att försöka få ner det. De sa bara att det är fast pris. Min installation tog ca 4-5h arbetskostnad 24k före rot. De hänvisade till att de flesta kunder vill ha fastpris innan installation och att det tar olika lång tid att installera och min installation var en enkel variant. Det känns förjävligt att jag ska behöva betala de som har en jobbigare installation men så ska det vara enligt Anticimex. Självklart så sa de inte det rakt ut men underförstått så menar dem det. Jag orkar inte bråka eftersom det verkade lönlöst att få anticimex att ändra sig ch jag hade skrivit på avtalet med dem så det var bara att betala.

Mitt fel att inte ta in offert från fler företag men jag litade på ett stort och etablerat företag så jag tänkte, inte lurar de mig men de gjorde de.

Rekommenderar att man inte använder sig av Anticimex vid installationer av prylar.

Utan att lägga plast och gräva ur skulle det gå på ca 45. Velar fortfarande ang. plast/makadam eller inte.

Lutar fortfarande åt att inte lägga plast utan att städa av och jämna till marken (sandig morän) och förbättra ventilationen inne i huset. Om luktproblemet kvarstår om ngt år eller två efter renovering blir det att bryta upp alla golv utom ett i vardagsrummet och börja om från början med plast/makadam och bara spara själva golvbjälkarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.