Hej.
Vi håller på att lägga om taket på vår delade sommarstuga. Stugan är från 30-talet, men är tillbyggd i etapper. Vet inte när skorstenen kom till dock.
I samband med renoveringen har frågan om att plåta in skorstenen kommit upp. Jag tycker det verkar vara en onödig utgift. Den används knappt aldrig. Har den hållit sig såpass bra hittills så tror jag den håller länge till.
Och håller den sig bättre bara för att man plåtar in den, eller blir det bara svårare att se skicket?
Den behöver fogas om och få nya under/nederbeslag sen är den som ny igen.
Är det för att man förstör beslagen i samband med takbytet?
Behövs det verkligen fogas om? Tycker fogen ser helt okej ut. Klart beroende av vad man har för krav, men det är inga sprickor eller fogsläpp.
Ja beslagen kommer att förstöras och fasoneringen kommer inte att passa i de nya pannorna. Så beslagen måste bort om det skal bli ett bra utförande kring skorstenen.
Bilden är svår att se men det ser ut som att det har varit en tunn ljusare fogning ytterst som vittrat och släppt. Sen ser det ut som det är en del mossa vilket normalt tyder på att det står fukt i fogen och att det är en spricka mellan fog och sten. När man ändå är på taket så är det inte så mycket tid för att kratsa fogarna och foga om skorstenen och sen håller den i 20-30 år till innan du ev behöver titta till fogarna igen.
Ja beslagen kommer att förstöras och fasoneringen kommer inte att passa i de nya pannorna. Så beslagen måste bort om det skal bli ett bra utförande kring skorstenen.
Bilden är svår att se men det ser ut som att det har varit en tunn ljusare fogning ytterst som vittrat och släppt. Sen ser det ut som det är en del mossa vilket normalt tyder på att det står fukt i fogen och att det är en spricka mellan fog och sten. När man ändå är på taket så är det inte så mycket tid för att kratsa fogarna och foga om skorstenen och sen håller den i 20-30 år till innan du ev behöver titta till fogarna igen.
Han hävdade att när solen står på blir luften mellan plåt och murstock varm och när det svalnar blir det kondens. Han bör ju ha rätt, hade han pratat för sin egen sak hade han ju velat plåta in hela världen😎
Han hävdade att när solen står på blir luften mellan plåt och murstock varm och när det svalnar blir det kondens. Han bör ju ha rätt, hade han pratat för sin egen sak hade han ju velat plåta in hela världen😎
I vekligheten är det bara problem om du eldar i skorstenen då kan man ofta få kondens problem solen gör inte så mycket.
Vad använder man för verktyg för att kratsa ur fogen och vad för bruk använder man för fogning?
Befann mig i samma "skorsteniala" situation, då jag renoverade min villa. Kroniskt skral kassa föranledde val av billig metod.
Först fuktades teglet ordentligt. Annars suger tegelstenarna vattnet ur bruket. Sedan slog jag med kvast på en mycket tunn puts, spetsad med lite (men inte mycket) cement. Sedan sveptes kycklingnät kring hela skorstenen och knöts till ordentligt med najtråd. Kycklingnätet fick gå några centimetrar ned på plåtbeslaget nedtill.
Därefter slog jag på putsbruket med sleven. Målade med vit akrylatfärg sedan putsbruket fått tid att torka i tre månader.
Byggnadsnämndens eljest positiva expertis avrådde från metoden och menade att putsen skulle flagna och falla inom några få år.
Skorstenen är efter ca 45 år fortfarande i prima skick. Ingen flagning av vare sig puts eller färg.