Byggahus.se
Det är dock din telefon som är avgörande i det fallet, där du ska ställa in personlig ringsignal för telefonnumret som larmet skickar SMS ifrån :)

VikHe skrev:
Det är dock din telefon som är avgörande i det fallet, där du ska ställa in personlig ringsignal för telefonnumret som larmet skickar SMS ifrån :)
ok jag var nog lite otydlig i min första kommentar

jag kommenterade egentligen på:
VikHe skrev:
Centralen lär larma för komfel när den inte får någon kvittens av larmmottagaren..
Jag är också intresserad av om det praktiskt går att konfigurera så att SPC larmet ringer min telefon utan att det blir strul med komfel etc

dvs min fråga är om man får komfel och strul om man inte har larmcentral och låter SPC ringa mobilen?

Testade precis att lägga in mitt eget mobilnummer i mitt SPC och drog igång larmet. Den ringde upp mig och det var helt tyst i luren, men eftersom jag lagt in numret som "Larmet" så är det ganska klart vad som hänt! :) Protokollet styr kanske lite vad som är i luren när man svarar, jag valde "Contact ID".

Däremot fick jag då inga SMS som tidigare, antagligen kanske för att den "låser" modemet för larmcentralen kanske ... Kollar man loggen på modemet så har det varit lite "krig" om vem som ska använda modemet mellan SMS och LC :)

Men i inställningen för LC så kunde man välja "Testanrop", den valde jag till "Inaktiverad". Jag antar att den då inte testar kommunikationen med LC ...

Jag har gjort som KristoferL och lagt till min mobil som LC.
Mitt problem är att det står "Hemligt Nummer" när modemet ringer.
När modemet skickar SMS så kommer numret med.
Har provat med olika protokoll men får samma fenomen.

Är det nån som har nån klok idé.
Det är ett Telia kontantkort som sitter i.

Det har med kontantkortet i sig att göra.
Vill minnas att det blir så om man registrerar ett kort men väljer att numret inte ska presenteras på nummerupplysningssidor.

• Gilla
BigSwede1972
  • Laddar…
RilleRock
Varför vill man även att det skall ringa till sin egen mobil när man får sms i klartext?

D
RilleRock skrev:
Varför vill man även att det skall ringa till sin egen mobil när man får sms i klartext?
SMS kan det vara fördröjning på ibland och ibland kan de skickas till fel person till och med. Hände förra året hos Telenor om jag inte minns fel...

VikHe skrev:
Det har med kontantkortet i sig att göra.
Vill minnas att det blir så om man registrerar ett kort men väljer att numret inte ska presenteras på nummerupplysningssidor.
Tack, det fixade saken!

RilleRock skrev:
Jag upplever att ett telefonsamtal "hörs" bättre än en notifiering från ett sms.
Antar att det går att konfa en telefon med nåt bra ljud även för larmets sms iofs.
Nu har jag båda delar + Lundix gateway kopplat till både Prowl och NMA.
Hängslen, livrem och flytväst :D

RilleRock
BigSwede1972 skrev:
Jag upplever att ett telefonsamtal "hörs" bättre än en notifiering från ett sms.
Antar att det går att konfa en telefon med nåt bra ljud även för larmets sms iofs.
Nu har jag båda delar + Lundix gateway kopplat till både Prowl och NMA.
Hängslen, livrem och flytväst :D
Du har missat pushmail från connecten :p

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.