Det har du rätt i, jag tänkte på följande brunn, där ser man enkelt tätskiktet.
Jag postar även en bild på min egen brunn när jag installerade denna (Jafo).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du kan lägga dig ner bredvid brunnen och titta in i sidled så kanske du kan skymta duken?
Svårt att se pga fix. Sammanfattningsvis ligger då troligen tätskikt där och plasten är för att palla upp brunnsplåten. Har även frågat tillverkaren och de har förhoppningsvis svaret.
Lånar in i tråden lite skall själv installera min brunn nu, bilderna som Rolle85 liknar precis det som jag har framför iaf i den andra bilden. Men vad är den blåa ringen för något. En sådan har inte jag och kan inte hitta i instruktionen?
Jag skall ansluta mot LIP tätskikt och sedan klinker på detta.
Den "blåa ringen" är en brunn från Purus. Den är fjäderbelastad och ska inte skruvas fast som Jafs variant.
Det är skillnaden.
Hur som helst ska du alltid slaviskt följa monteringsanvisningen för respektive produkt inom VVS!
Försöker slavisk följa instruktionen slaviskt men blev konfundersam när jag såg en blå ring också
Har spänt på det nu ikväll men verkar som ol klämmringen ligger en bit över brunnen kanske är för att lip tätskiktet är något tjockare än andra bilder jag sett.
Du måste skruva ner skruvarna med man ska inte se dom inte underkant på klämringen utan klämringen ska ju "bottna" mot brunnen! Bli inte rädd om plasten ger efter lite runt skruvarna då den är rätt så mjuk går inte att undvika om man ska få klämringen ända ner. Skruva med en vanlig skruvmejsel, absolut inte med en skruvdragare då man kan dra av skruvarna i så fall!
Jag är ingen expert på tätskikt, jag kan bara läsa anvisningen ang detta. Där står det följande:
[bild]
[länk]
[länk]
Jag tolkar det som att klämringen inte nödvändigtvis måste vara i botten för att korrekt funktion ska uppnås.
Stämmer nog bra men det känns ändå lite sisådär när man kan se skruvarna, då är Bluchers klämringar mycket bättre då dom är gjorda av någon annan sorts hårdplast eller glasfiber då den är helt omöjlig att deformera skruvhålen på.
När jag kollar bilder på tätskikt så verkar den ligga i botten men precis som krilleman skriver så står det ju inget om dikt ann mot brunne utan jafo använder sig istället av klämringen skall ligga an mot tätskiktet. Jag har nog spänt mina 1nw nu och vågar inte riktigt dra mer sitter ganska spänt så jag får väl vara nöjd med det
Vad skulle problemet vara med att skruvarna syns? Klämringens botten ska ju inte täta mot brunnen. Jag tycker att det är en mer genomtänkt konstruktion att klämringen inte bottnar, då kan man uppnå en bestämd klämkraft genom att föreskriva åtdragningamoment oavsett hur tjock manschetten är.