Byggahus.se
"Det sitter i väggarna" får kritik för att inte upplysa tittarna om vilka elarbeten som kräver en elektriker.

Du kan läsa artikeln här: SVT:s renoveringsprogram kritiseras

O
Elbranschen är ju inte direkt tydliga själva. Att säga "trots att det är lag på att de ska utföras av behörig elektriker" är minst lika missvisande. Fakta är fortfarande att lagen är utformad så att majoriteten av de som arbetar med el saknar behörighet. Det är fullt lagligt för vem som helst anställd i en elfirma att utföra installationer oavsett om de har behörighet eller inte. Det räcker med att firman har en behörig installatör som bedömt att de berörda personer har tillräcklig kompetens de arbetsmoment de utför. När man ringer en elfirma och de skickar ut en gubbe för att göra ett jobb finns det alltså inga som helst garantier för att gubben verkligen har behörighet.

• Gilla
R Göran och 5 till
  • Laddar…
Redigerat:
När förra tråden var aktuell hade jag inte sett programmet. Nu har jag gjort det. Den kabel som husägarna stod och pillade med var helt omgjord till när de visade slutresultatet, så jag är helt övertygad om att inget fel gjordes av husägarna. Däremot kanske det är lite onödigt att de stod och drog i den där kulon och knackade med en hammare när det inte är tillåtet att förlägga den själv. Dock tycker jag det är lite löjligt att göra en höna av en fjäder... Så här är nästan alla TV program. Men kanske därför så många tittar på Timell mfl och sen tror att de utan att göra mer än att ha tittat på TV programmet kan göra en helrenovering...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.