Byggahus.se
Bra, då ska jag ta höjd för det i budgeten.

Hur ofta är det rimligt att man får falsklarm med PDM-I12 IR-detektorer? Jag har idag haft mitt andra falsklarm sedan jag jag driftsatte larmet för knappt ett år sedan. Det var inte samma detektor båda gångerna. Jag minns inte att jag ändrade känsligheten vid installationen, så den är nog default.

RilleRock
Adelson skrev:
Hur ofta är det rimligt att man får falsklarm med PDM-I12 IR-detektorer? Jag har idag haft mitt andra falsklarm sedan jag jag driftsatte larmet för knappt ett år sedan. Det var inte samma detektor båda gångerna. Jag minns inte att jag ändrade känsligheten vid installationen, så den är nog default.
Om vi förutsätter att placeringen är optimal för utrymmena så hade jag ändrat dip2 och 3 till läge PÅ vilket innebär "förhöjd stabilitet" för utrymmen med mindre störningskällor.
Inte lika känslig mao på ren svenska.

RilleRock skrev:
Med kameradetektor menar du en pirkamera eller en IPkamera?
SPC stödjer inga pirkameror.

- Man kan alltid se kamerabilder via en app i telefonen, PRO samt i webgränsnittet Om man har rätt behörighet.
- Varje detektorsektion knyter man till en verifieringssektion (kameran).
När larmet löser ut skickas en serie bilder antingen per mail eller till en larmcentral, eller både och från den verifieringssektion som blivit aktiverad.
Beroende på inställningarna i kameran och dens möjligheter.

Skall du använda PTZ fullt ut så får du köra med en VMS.
De beror ju helt på kameran och hur den intrigeras Om rörliga kameror vänds in mot väggen när de är avaktiverade. Kameror med linsskydd stänger linsskyddet osv.
Är ju bara att ge en slutning in på kameran från central frånkopplat läge om kameran stödjer detta och inget generellt för SPC.
Hej!

Undrar om jag förstått dig rätt eller fel nu.
Jag skulle vilja ha så att kameran mailar en bild till mig om larmet går.
Jag har skapat en verifieringssektion. Men knyter jag den någonstans så att något händer när ett larm löser ut?
Och kan jag göra så att SPC skickar mailet med bilden? Eller blir det kameran själv som skickar mailet med bilden?

Kanske du skulle vilja reda ut lite åt mig? :)

Mvh Micke

RilleRock skrev:
Om vi förutsätter att placeringen är optimal för utrymmena så hade jag ändrat dip2 och 3 till läge PÅ vilket innebär "förhöjd stabilitet" för utrymmen med mindre störningskällor.
Inte lika känslig mao på ren svenska.
Placeringen är nog optimal för utrymmena, men utrymmena kanske inte är optimala. :) (Mycket fönster.) Jag har ändrat på de två detektorerna som falsklarmat nu. De verkar se rörelser i rummen hur bra som helst ändå.

Vi har slutat sälja dom pga för mycket larm. Kör bosch Blueline.

• Gilla
Boan
  • Laddar…
RilleRock
probeb skrev:
Vi har slutat sälja dom pga för mycket larm. Kör bosch Blueline.
Har till 90% satt quad och kombidetektorer från blueline serien de sista 8 åren och inte en enda gång har kund ringt pga falsklarm.

• Gilla
Boan
  • Laddar…
RilleRock
mickelinoe skrev:
Hej!

Undrar om jag förstått dig rätt eller fel nu.
Jag skulle vilja ha så att kameran mailar en bild till mig om larmet går.
Jag har skapat en verifieringssektion. Men knyter jag den någonstans så att något händer när ett larm löser ut?
Och kan jag göra så att SPC skickar mailet med bilden? Eller blir det kameran själv som skickar mailet med bilden?

Kanske du skulle vilja reda ut lite åt mig? :)

Mvh Micke
Tjena Micke,

Verifieringssektioner i SPC är för att kamera som är närmast detektor som är i larmläge skall skicka bilder till larmcentral. (som du även ser i webgränsnittet /pro innan larmet har raderats sen försvinner det)

Skall du själv ha bilder/filmer till din email så konfigureras detta direkt i kamera om den stödjer det.
Samt skall styrningen vara att vid inbrott filma så måste du ha en signal ifrån larmsystemet till kameraingång.
Annars är det tidsshema/motion detection som gäller på kameran.

Du kan alltid gå in i appen och titta på kamerorna.

Har du fler frågor så kör på :)

RilleRock
Adelson skrev:
Placeringen är nog optimal för utrymmena, men utrymmena kanske inte är optimala. :) (Mycket fönster.) Jag har ändrat på de två detektorerna som falsklarmat nu. De verkar se rörelser i rummen hur bra som helst ändå.
En IR ser inte rörelser även om man kan tro det.
Den känner av värmeförändringar mellan de strålar den skickar ut som har olika referenspunkter i utrymmet därför är ofta luft eller värme/kylaförändringar en bidragande orsak till falsklarm.
Det kan vara en gardin som flyttar sig, ett papper som hoppar ur en fax, en fläkt osv
I dessa fall byter man beroende på kund/utrymmet/larmklass oftast till en kombidetektor istället och det löser 99% av problemen.

I ditt fall skulle jag testa att sänka känsligheten ett snäpp till till "högsta stabilitet" på detektorn
(Dip 2 PÅ, Dip 3 AV) och se om detektorn detekterar som den skall.
Därefter beroende på vad resultatet visar överväga att programmera in dubbellarmsfunktion direkt och höja känsligheten till föregående värde eller avakta på den lägsta känsligheten och se om problemet försvinner.

Dubbellarmsfunktion innebär att samma detektor måste bli påverkad 2 gånger inom inställd tid (ett antal sekunder) annars går den tillbaka till normalläge igen och nästa gång den blir påverkad så drar en ny tidscykel igång.
Är det något sporadiskt som händer 1 gång så kommer inte detektorn att larma.

En av alla fördelarna med trådbundet för detta skulle aldrig gå att göra med en trådlös sektion då de stänger ner 2-3 min efter varje påverkan för att spara batteri.

• Gilla
Boan
  • Laddar…
Tjena. Tack!

Okej det är så alltså att verifiering bara är för larmcentral.

Då går det inte fixa med en billig nätverkskamera eftersom dom inte har någon ingång.
Jag är generellt emot videoövervakning i hemmet så därför vill jag inte ha en kamera som ligger online hela tiden. Därför jag tänkte om det gick att använda en vanlig nätverkskamera som en kameradetektor.

Mvh Micke

B
Jag har tänkt samma, men låta kamerorna gå via ett relä som styrs av en utgång på SPC som är aktivt då det är larmat. Enklast är ju att bryta strömmen

En nätverkskamera har ju en uppstartstid så det kommer ju tyvärr ta ganska lång tid innan den börjar knäppa kort :(

Om nätverkskameran är kopplad via kabel kan man ju ha en switch emellan som man bryter kraften till, då slipper man upppstartstiden för kameran. Det kan också gå att scripta saker mot routern men det kan var lite svårare att få till...

Har en nätverkskamera på relä och uppstartstiden är inget problem, sannolikheten att någon går in i huset och länsar det minuten efter du larmat på känns rätt osannolik. Är väldigt nöjd med min lösning, har även satt en röd diod på samma utgång som driver relät så skulle jag manuellt trigga utgången ser frun att kameran är på :)

• Gilla
Boan
  • Laddar…
Om man stoppar in en raspberry eller liknande liten enkortsdator på nätverket kan man göra en del. Jag skaffade nyss en kamera till altandörren, en D-Link DCS-4602EV, och den fick jag inte att fungera direkt med larmet. (Jag tror att det hade fungerat med firmware 3.7 till larmet men jag hade inte lust att uppgradera just då.) Istället gjorde jag ett enkelt skript på den server jag ändå har påslagen dygnet runt. Larmet hämtar nu bilden från servern som direkt hämtar den från webbkameran.

Om det här skriptet hade gått på en raspberry i direkt anslutning till larmet hade det varit enkelt att dra in en utgång från larmet och fixa så att ingen bild visas för larmet om inte det är ett pågående larm, eller kanske bara om larmet är aktiverat.

Det är också så att många webkameror hanterar ett api som heter nipca. Där kan man göra en del, t ex aktivera/deaktivera rörelsedetektering. Sköter man det från en raspberry enligt ovan kan man då slå på rörelsedetektering i kameran endast då larmet är aktiverat. Tyvärr ser jag ingen möjlighet där att helt stänga av filmandet via apiet. Möjligen kan man via apiet sätta konstiga videoparametrar som kontrast, ljusstyrka osv och på den vägen göra bilden oanvändbar när larmet är avaktiverat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.