27 162 läst · 45 svar
27k läst
45 svar
Akut!! Ngt small och luktade bränt, säkringen gick 10 min senare
Jag har inte hittat felet än, men lutar åt den tuggade lampsladden eller elradiatorn. I värsta fall har ngt gått sönder i VVB. Men alla vanliga lampor fungerar och ingen säkring går.
Ska skruva isär eldelen i radiatorn och kolla samt mäta på lampsladden så fort jag hinner och orkar. Halvtidspappa med småbarn...
Ska skruva isär eldelen i radiatorn och kolla samt mäta på lampsladden så fort jag hinner och orkar. Halvtidspappa med småbarn...
Var med om något liknande fast till sjöss.
Låg och slumrade i kojen med hytten helt mörk. Helt plötsligt lystes hytten upp som av en fotoblixt med en direkt skrämmande knall.
Trodde först att någon av mina kamrater riggat upp en liten överraskning i hytten men när jag tände såg jag rök i hytten samt lukten av ozon.
Efter någon timmes felsökning hittade jag att en laddare hade svetsmärken på kontakten. Senare när jag öppnade vägguttaget hittade jag motsv svetsmärken i uttaget.
Sannolikt ett gammalt uttag där polen blivit lite slapp och tillslut så släppte kontakten av sjöhävningen med en ljusbåge som följd.
Spännande på jobbet med elfel när du bor i en ledande plåtlåda :wow:
Låg och slumrade i kojen med hytten helt mörk. Helt plötsligt lystes hytten upp som av en fotoblixt med en direkt skrämmande knall.
Trodde först att någon av mina kamrater riggat upp en liten överraskning i hytten men när jag tände såg jag rök i hytten samt lukten av ozon.
Efter någon timmes felsökning hittade jag att en laddare hade svetsmärken på kontakten. Senare när jag öppnade vägguttaget hittade jag motsv svetsmärken i uttaget.
Sannolikt ett gammalt uttag där polen blivit lite slapp och tillslut så släppte kontakten av sjöhävningen med en ljusbåge som följd.
Spännande på jobbet med elfel när du bor i en ledande plåtlåda :wow:
Hej ....Prova att köpa "flexslang" från Biltema, den finns i några olika dimensioner som passar bra till lamp och element kablar.........Finns på hyllan för bil el....Att.nr.61-981 och nr.61-982......Behöver du till grövre kabel så finns den på hyllan med bygg-el ...Sedan, låt katten ha lämplig kabelstump den "får" tugga på, så den har något att tugga på......Det har fungerat på min tuggande katt....Den har skarvkabel utan kontakt.........Lycka till......
Redigerat:
Det är inga problem att tillverka, importera eller sälja valfria glödlampor, men för de nämnda kategorierna så får de bara vara för industriellt bruk eller speciallampor dvs förpackningen måste vara märkt att lampan är avsedd för speciellla ändamål eller industriella ändamål. De får säljas överallt men man får i stort sett bara tag på dem via nätet eller i elbutiker. Det är dock inget som hindrar att ICA börjar sälja gammaldags glödlampor märkta Special eller Industrial..cederbusch skrev:Nu var ju detta MIN tråd, och den handlade INTE om glödlampor. Men eftersom jag är INTP kan jag inte låta bli att ta reda på fakta. Bara för att.
Förbudet i EU
Där framgår klart att glödlampor måste uppfylla minst energieffektivitet klass B.
Förbudet i Sverige
Det får alltså inte längre tillverkas lampor inom EU som inte uppfyller kraven. Dvs det går inte att importera.
Det får inte importeras produkter från länder utanför EU som inte uppfyller kraven. Dvs förbud att importera.
Något förbud att sälja kan jag inte se existerar.
Okej, om vi säger så här då. Ena polen från vägguttagets stift hade kontakt med plåten på USB-kontakten. Konstruktionen bestod av två kretskort vikta så att spänningsmatningen "vände" uppe vid USB-kontaktens plåthölje. Knappt något isolationsavstånd. Ska lägga upp en bild när jag hittar den.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Det känns ju som en rätt trolig förklaring. Inte ens i Kina skulle man väl acceptera en mobilladdare där telefonen blir strömförande om man vänder kontakten "fel". Men om det inte går att vända fel, så blir ju de här fusktillverkade prylarna inte farliga. Fast troligen uppfyller de inte elsäkerhetskraven varken i Kina eller något annat land.
Det är framförallt isolationsavstånden som brister. Man har i originalkonstruktionen inte så stor isolation mellan nolla och hölje. När man sen gör om till euplug så blir avstånden för små eller rent av kortsluts.hempularen skrev:Det känns ju som en rätt trolig förklaring. Inte ens i Kina skulle man väl acceptera en mobilladdare där telefonen blir strömförande om man vänder kontakten "fel". Men om det inte går att vända fel, så blir ju de här fusktillverkade prylarna inte farliga. Fast troligen uppfyller de inte elsäkerhetskraven varken i Kina eller något annat land.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Det låter intressant. Att isolationsavstånden rent allmänt brister vet vi redan, närmare bestämt utifrån de tester som ESV låter göra. Att det konstruktionsmässigt medvetet skulle göras mindre isolationsavstånd mot neutralledaren låter dock osannolikt. Vilken standard följer de då? Inte internationell i alla fall, den som anammas inom EU.
Jag var med om en snarlik händelse en gång, Låg i sängen på väg att somna, hörde en ganska stark "smäll" gick upp och kände att det luktade bränt. Kommer inte ihåg om säkringen flög.
För mig var det transformatorn ("väggvårtan") till en IKEA 12-volts halogenbelysning som hade tackat för sig. Lampan var avslagen om någon undrar.
För mig var det transformatorn ("väggvårtan") till en IKEA 12-volts halogenbelysning som hade tackat för sig. Lampan var avslagen om någon undrar.