27 649 läst · 292 svar
28k läst
292 svar
Skulle ni våga bygga nytt idag?
...men så som certifieringar och funktionalitet funkar idag så krävs det endel innan bilarna ska implementera AI och lära sig köra lite av sig själva... ser man det som adaptivitet och man kan styra ramarna kan det nog vara ok, men då är det väl inte AI heller...
Ny teknik kan komma extremt fort, men inte på områden med lång utfasningstid, stora infrastruktur satsningar krävs eller där juridiska eller politiska problem föreligger... där verkar det ta evigheter. Därför tror JAG att autonoma fordon initialt bara kommer få köra inom vissa områden / på vissa vägar.
Detta borde nog brytas ut i en egen tråd, för det handlar ju inte alls om topic, men uppenbarligen intressant...
Ny teknik kan komma extremt fort, men inte på områden med lång utfasningstid, stora infrastruktur satsningar krävs eller där juridiska eller politiska problem föreligger... där verkar det ta evigheter. Därför tror JAG att autonoma fordon initialt bara kommer få köra inom vissa områden / på vissa vägar.
Detta borde nog brytas ut i en egen tråd, för det handlar ju inte alls om topic, men uppenbarligen intressant...
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 470 inlägg
Om tekniken finns eller inte spelar obetydlig roll när folk inte vill ha ett "1984" samhälle. Om man tror att alla människor skulle acceptera självstyrande bilar som övervakar alla förflyttningar man gör så är man nog antagligen väldigt ung och saknar livserfarenhet. Drar man "kollektivets intresse" för långt så kommer hela samhället att kollapsa.
Men ni kan fortsätta att "tro", det är aldrig fel.
Men ni kan fortsätta att "tro", det är aldrig fel.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 517 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 517 inlägg
Nu var det ju inte företaget som skrev det utanHullefar skrev:
så det finns inga juridiska skäl.
Heimlaga skrev:
"Personligen skulle jag gärna bo i Sverige......I den civiliserade delen långt från storstäderna."
Håller med och därför gör jag det, mitt i en liten stad i Dalarna med fritidshus uppe i skogen bara fyra mil bort.
Är det tre bilar i rad här på morgonen så skrivs det insändare om trafikproblem, det går att gå eller cykla till arbetet, och trots att det är mitt i staden så tar det tio minuter att gå till de oändliga skogsområden som utgör naturreservat och friluftsområden.
Vi har en sjö här som det plogas upp en 45 kilometer lång skridskobana på och där åker alla som gått mer än 12 år i skolan.
Men, en sak oroar ändå, det är ju det där med demokrati.
En professor har samma rösträtt som en som aldrig har gått i skolan.
Det innebär att i en demokrati, in absurdum, saknas kunskap och insikt om de problemställningar som folk ställs inför.
Vi har mängder av tokexempel på när väljare grundluras men saknar kunskap om hur man skall återta demokratin.
Här där jag bor lovade politiker vid förra valet att satsa på skolor, sjukvård, äldre och infrastruktur.
När de kammade hem segern så byggde de hoppbackar för ett par hundra miljoner samtidigt som stora besparingar gjorde på de områden där de lovat satsningar.
Gud ske lov så är det ju de svaga i samhället som drabbades och de är ju ganska tysta och osynliga.
Näe, nu bygger vi igen och ni som lockas av mina sköna beskrivningar kan gärna få lite tips om byggbara marker.
"Personligen skulle jag gärna bo i Sverige......I den civiliserade delen långt från storstäderna."
Håller med och därför gör jag det, mitt i en liten stad i Dalarna med fritidshus uppe i skogen bara fyra mil bort.
Är det tre bilar i rad här på morgonen så skrivs det insändare om trafikproblem, det går att gå eller cykla till arbetet, och trots att det är mitt i staden så tar det tio minuter att gå till de oändliga skogsområden som utgör naturreservat och friluftsområden.
Vi har en sjö här som det plogas upp en 45 kilometer lång skridskobana på och där åker alla som gått mer än 12 år i skolan.
Men, en sak oroar ändå, det är ju det där med demokrati.
En professor har samma rösträtt som en som aldrig har gått i skolan.
Det innebär att i en demokrati, in absurdum, saknas kunskap och insikt om de problemställningar som folk ställs inför.
Vi har mängder av tokexempel på när väljare grundluras men saknar kunskap om hur man skall återta demokratin.
Här där jag bor lovade politiker vid förra valet att satsa på skolor, sjukvård, äldre och infrastruktur.
När de kammade hem segern så byggde de hoppbackar för ett par hundra miljoner samtidigt som stora besparingar gjorde på de områden där de lovat satsningar.
Gud ske lov så är det ju de svaga i samhället som drabbades och de är ju ganska tysta och osynliga.
Näe, nu bygger vi igen och ni som lockas av mina sköna beskrivningar kan gärna få lite tips om byggbara marker.
Vem har diskuterat gatubelysning, simhallar och dagis? Inte jag i alla fall. Jag tycker att det är väldigt stor skillnad på att kunna få vård och att simhallen ska hålla öppet om kvällarna!!tompaah7503 skrev:Det finns inget direkt samband mellan "skyhöga skatter" och att "få vård i tid". Det är en vanlig missuppfattning att eftersom man betalar "mycket skatt" så ska man få allt som man själv vill. Det brukar röra sig om särintressen, så som att "eftersom jag betalar skatt så vill jag att"
1. "gatubelysningen i min pytteby ska vara tänd, alltid"
2. "simhallen närmast mig måste ha kvällsöppet de dagar det passar mig"
3. "dagiset som just mitt barn går på måste ha dubbel personaltäthet mot idag"
Du menar alltså att skyhöga skatter och tillgång till vård saknar samband? Konstigt tycker jag. Vad är då syftet med skyhöga skatter om jag ändå måste söka vård i exempelvis Polen eller via min privata sjukförsäkring? Du kanske tycker om att slänga bort dina pengar, men jag delar inte din uppfattning.
[/QUOTE]tompaah7503 skrev:Sådant här resonemang är alltid sprungen ur okunskap. Jag föreslår att du gör en djupdykning i din landstings budget för att få reda på vart dina skattepengar tar vägen. Varenda krona används, nånstans. Om du inte får den service du förväntar dig, så får du se till att det hamnar fler kronor i landstingsbudgeten. Så enkelt är det.
Förra veckan ringde min sambo efter midnatt till sjukvårdsupplysningen för icke-akuta smärtor, de skickade en ambulans inom en timme och en stund senare var hon på närmaste sjukhus 40 minuter bort. Det kallar jag inte för en kollaps i sjukvården. Kolla på ebolatälten i Liberia eller fälltsjukhus i Aleppo. Där har du kollapsad sjukvård..
Jag är väl insatt i hur de svenska landstingens ekonomi fungerar. Visst används varje skattekrona, du ger ju själv ett praktexempel på hur pengarna används, dock på fel sätt. Att ringa efter en ambulans mitt i natten för icke- akuta smärtor är ju verkligen att kasta bort skattepengar. Dessutom utsätter du folk i din omgivning för mycket stora risker eftersom ambulansen i ditt område under ett par timmar varit upptagen med en icke- akut patient. Tänk om din grannes fru drabbas utav ett hjärtstopp och får vänta tills ambulansen är ledig efter din sambo. Eftersom de svenska ambulanserna har mycket hög belastning pga sådana som dig och din sambo så är det inte säkert att ambulansen i området bredvid heller är ledig. Det blir en lång väntan och en mardrömshistoria för den stackare som är sjuk på riktigt. Jag har folk i min närhet som arbetar inom ovanstående verksamhet, så detta är inget "foliehattsresonemang" utan den bistra sanningen. Ett annat exempel på varför landstingens budgetar alltid spricker är alla asylsökanden som utnyttjar den svenska sjukvården utan att betala en enda krona.
Tar du för vana att idiotförklara kvinnor på det här forumet? Det är lätt att sitta och gömma sig bakom en skärm. Jag har upprepade gånger träffat personer som uttalat sympatier med Sverigedemokraternas politik, men som ändå inte vågar berätta det för omgivningen eller vågar ta steget och rösta pga rädsla för att exempelvis förlora jobbet. Är det så det ska vara i "ditt demokratiska Sverige"?tompaah7503 skrev:Att svenskar skulle vara skrämda till att rösta rätt är rent foliehattsresonemang eller så har du aldrig röstat själv så du är okunnig om hur det går till. Det du stoppar i valkuverten förblir din hemlighet. Och än så länge har majoriteten av svenska folket röstat på partier som intresserar sig för fortsatt demokratiskt och öppet statsskick..
Varför tror du att jag drar mina slutsatser från PK- media, som Aftonbladet, Expressen & SVT? Jag har tittat på oberoende statistik och även besökt Malmö, så jag är väl medveten om vad som försiggår där plus att jag känner flera som bor i staden.tompaah7503 skrev:Get real. Malmö är en stor stad med många olika områden precis som alla stora städer.
Det finns en stor välmående medelklass där som har cykelavstånd till dagis, skolor, välbetalda jobb och kanske Sveriges bästa kulturutbud för unga. Men det är ingen media som tjänar annonsklick på att rapportera om en småbarnsfarsa som cyklar med ungarna till dagis. Pengarna till media kommer ifrån brinnande bilar så det är vad du får serverat också.
Att idiotförklara dig är inte samma sak som att idiotförklara kvinnor. Och ärligt talat läste jag inte ens att du blir idiotförklarat.
Jag jobbar i Malmö och det stora problemet jag stötte på idag var att jag fick stanna för trafikljuset och att det var kallt i luften.
Sen var det en 16åring som mördades. Det är förstås ett stort drama men gjorde det knappast farligt för mig att vara i Malmö.
Sedan blir jag lite trött på alla barnsliga typer som hela tiden säger att det är dåligt att vara PK. Jag är PK och stolt över det.
Jag jobbar i Malmö och det stora problemet jag stötte på idag var att jag fick stanna för trafikljuset och att det var kallt i luften.
Sen var det en 16åring som mördades. Det är förstås ett stort drama men gjorde det knappast farligt för mig att vara i Malmö.
Sedan blir jag lite trött på alla barnsliga typer som hela tiden säger att det är dåligt att vara PK. Jag är PK och stolt över det.
Vi har det samhälle idag som vi alltid velat ha, annars skulle vi väl ha skapat ett annat....eller ?pmm skrev:
Vi knallade iväg där till valurnorna och röstade just på de politiker som förhandlat fram de lösningar som vi idag klagar på.
Varför?
För att den demokrati är en enda stor kompromiss. Det är ju rätt självklart?OveRaskopp skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 570 inlägg
För att citera Winston Churchill:MathiasS skrev:
"Many forms of Government have been tried, and will be tried in this world of sin and woe. No one pretends that democracy is perfect or all-wise. Indeed, it has been said that democracy is the worst form of Government except all those other forms that have been tried from time to time." - This is from a speech he gave to the House of Commons, November 11, 1947.
PK betyder enligt Nationalencyklopedin om personer "som på ett opportunistiskt sätt följer den dominerande trenden i samhällsdebatten"harry73 skrev:Att idiotförklara dig är inte samma sak som att idiotförklara kvinnor. Och ärligt talat läste jag inte ens att du blir idiotförklarat.
Är det något att vara stolt över?
Redigerat: