Det var inte riktigt det statistiken du länkar till säger. Den hänvisar till en ökning av anmälda brott. Det kan betyda flera saker, ökad grad benägenhet att anmäla t.ex. den visade även på en markant minskning sedan 2014.
Jag väljer att se ur det långa perspektivet och inte fokusera på ett enskilt år. Det finns säkert orsaker till varför det ser ut som det gör, jag väljer att inte göra den analysen.
Däremot tror jag att statistiken bakom bidrar till en ökad otrygghet.
Du tror inte att falska påståenden som ditt kan bidra att stärka folks rädsla? Nu var du snäll nog att länka till statistik som visar att det inte stämmer men alla orkar kanske inte kolla upp det.
Följande text förklarar statistiken på BRÅs hemsida. Jag kunde inte bifoga bilden i tråden. Att du avvisar den kraftiga ökningen som ökad benägenhet att anmäla brott tycker jag är anmärkningsvärt. Vi alla har olika åsikter och erfarenheter och jag respekterar din åsikt även om jag inte delar den.
"I den Nationella trygghetsundersökningen (NTU) uppgav 1,7 procent av befolkningen (1679 år) att de utsatts för sexualbrott under 2015, vilket motsvarar cirka 129 000 personer. Det är en ökning jämfört med 2014, då 1,0 procent uppgav att de hade blivit utsatta. Under perioden 20052012 låg sexualbrotten på en relativt stabil nivå kring 1 procent utsatta, därefter har det skett en ökning. "
Jag förnekar inte att det är ett problem eller vill förminska något så avskyvärt som sexualbrott. Det jag vänder mig emot är att det är så lätt att spetsa till information eller statistik för att få det att låta värre. Jag tror det är en stor orsak till att folk upplever en ökad otrygghet. Jag kunde inte hitta stöd för ditt påstående om "har mer än fördubblats på 10 år" i rapporten från brå.
Jag förnekar inte att det är ett problem eller vill förminska något så avskyvärt som sexualbrott. Det jag vänder mig emot är att det är så lätt att spetsa till information eller statistik för att få det att låta värre. Jag tror det är en stor orsak till att folk upplever en ökad otrygghet. Jag kunde inte hitta stöd för ditt påstående om "har mer än fördubblats på 10 år" i rapporten från brå.
Statistiken summerar brotten både mot män och kvinnor. Tar du bort männen (som inte är lika usatta som kvinnor) har anmälningarna mer en fördubblats. Mitt första inlägg skrev jag om otrygghet framförallt för kvinnor och inte män. Jag var otydlig på den punkten, fel av mig.
"Den totala anmälningsbenägenheten ökade från 24 procent
2005 till 31 procent 2013. Därefter tycks trenden ha vänt, och år 2014
och 2015 uppgavs 26 procent av alla brott mot enskild person vara
anmälda till polisen"
Anmälningsbenägenheten sjunker, sexualbrotten har nästan dubblerats.
bilar brinner, våldtäkter, misshandel, rån osv som folk läser och hör om i sin omedelbara närhet, de kan ja nästan garantera är problemet att folk känner ökad otrygghet, inte nån statistik, den kan man vrida och vända på tills de passar.
Detta är lika trovärdigt som alla pizzaekonomer som helt plötsligt sk agera politisk opinion.
Finns bara 1 lösning på problemet, utrusta och anställ tillräckligt med poliser, ta militären till hjälp om så behövs, rensa upp och lagför samtliga kriminella, ge dem straff som verkligen är ett straff, inte 2 veckor på hotell med kabel-tv.
Segregationen/utanförskapet ökar vilket bidrar till att respekten för mitt och ditt minskar.
Och vad beror ökad segregation på? EBO-lagen är ett exempel. Outbildade nysvenskar som aldrig kommer in i det svenska samhället är ett annat.
Jag hoppas att Roslagen förblir och att jag kan flytta ut när mina barn flyttat hemifrån.....
Det beror på att du lägger allt fokus på minskningen mellan 2014 och 2015 istället för ökningen mellan 2005 och 2015.
buspojken skrev:
bilar brinner, våldtäkter, misshandel, rån osv som folk läser och hör om i sin omedelbara närhet, de kan ja nästan garantera är problemet att folk känner ökad otrygghet, inte nån statistik, den kan man vrida och vända på tills de passar.
Om vi skall prata om det som artikeln handlar om kan man tydligt se att bostadsinbrott inte ökat sett över en tioårsperiod. Ändå är det fler som är rädda för just bostadsinbrott.
Noseone skrev:
Segregationen/utanförskapet ökar vilket bidrar till att respekten för mitt och ditt minskar.
Tror att en stor bov (hehe) i dramat är all den marknadsföring som säkerhetsföretag gör. Som någon nämnde ligger brottsstatistiken hyfsat konstant, dock har en ökning av marknadsföring från firmor som verisure och sector alarm ökat. Sen kanske media ger en viss bild?
Var det inte någon av säkerhetsföretagen som var med och sponsrade det tv-program där ett par fd inbrottstjuvar skulle bryta sig in i någons villa för att påtala hur lätt det är att göra inbrott?
Det var tidsperioden för "respekten för mitt och ditt minskar" som jag undrade över.
Om vi skall hålla oss till artikeln som denna tråd gäller kan man konstatera:
- Det är inte fler bostadsinbrott idag än för 10 år sedan.
- Bilstölder och stölder ut fordon har halverats på 10 år.
- Cykelstölder har minskat.
"jag kommer ihåg när jag var liten, vi satte alltid eld på ambulanser, kastade handgranater i hyreshus och ville vi ligga så våldtog vi bara någon. Så här har det alltid vart!"