6 737 läst · 22 svar
7k läst
22 svar
Egen skiss, skicka till vilka hustillverkare?
Sida 1 av 2
Hej!
Vi har tänkt rita om ett hus ur en katalog (där man ej kan göra ändringar).
Vilka hustillverkare är det lönt att kontakta för ett pris på detta hus, dvs vilka bygger gärna efter kundens önskemål? Har förstått att hos vissa är det särskilda mått som gäller, dela gärna med er om ni fått uppgifter!
Tips om alla som ni anser det vara lönt att jämföra priser hos mottages tacksamt!
Vilka hustillverkare är det lönt att kontakta för ett pris på detta hus, dvs vilka bygger gärna efter kundens önskemål? Har förstått att hos vissa är det särskilda mått som gäller, dela gärna med er om ni fått uppgifter!
Tips om alla som ni anser det vara lönt att jämföra priser hos mottages tacksamt!
Jag skulle oxå villja veta! 
Oj, det var många nya namn för mig (alla utom Vallsjöhus)! Var bor ni någonstans? Arbetar dessa företag över hela Sverige (bor i Södermanland).
Fick ni svar från samtliga? Skilde sig utfallet mycket? Berätta gärna mer & stort tack för tipsen!
Fick ni svar från samtliga? Skilde sig utfallet mycket? Berätta gärna mer & stort tack för tipsen!
Fick inget svar från RejnäsVillan, men det visste vi nästa när vi skickade in förfrågan då vi visste att de har extremt mycket att göra. Svaret från HällingsjöHus drog ut så mycket att vi till slut valde bort dem. Det var en besvikelse eftersom vi varit där och besökt dem, och det kändes väldigt bra då. Men vi kunde inte vänta hur länge som helst på offerten eftersom de andra offerterna vi fått in började gå ut (en offert gäller normalt sett en månad).
Fick svar från OnsalaVillan, Vallsjöhus och Bollebygdshus. Bollebygdshus låg något högre än de andra två och eftersom vi inte tyckte att prisskillnaden var motiverad så gick de bort p.g.a. det.
Priset från OnsalaVillan och Vallsjöhus låg på i stort sett samma nivå. Skillnaden var att Vallsjöhus inte erbjöd totalentreprenad så deras totalkostnad var bara en kalkyl. Från OnsalaVillan fick vi totalentreprenad med deras egna snickare för samma pris. Vi tycker även att OnsalaVillan har en bättre väggkonstruktion med korslagda reglar, och att vi blivit fantastiskt bra bemötta (därmed inte sagt att bemötande från de andra varit dåligt).
OnsalaVillan har en tiomilsgräns (från Göteborg) för när de bygger med totalentreprenad, eftersom snickarna är anställda av dem och inte kan pendla hur långt som helst. Bortanför detta avstånd levererar de stomrest.
Hällingsjö och Rejnäs vet jag inte om de levererar till hela Sverige. Tror det.
Vallsjöhus och Bollebygdshus levererar till hela Sverige vad jag förstått, dock är jag osäker på om de levererar NF eller enbart stomrest.
Vi bygger i Bollebygd, mellan Göteborg och Borås. Lite lyckligt lottade då det kryllar av lokala husföretag att välja mellan.
Tror f.ö. de flesta medelstora och mindre hustillverkarna är intresserade av att ge offert på egna skisser eftersom deras produktionslina inte är speciellt svår att anpassa. Min uppfattning är dessutom att det ofta inte blir dyrare än att välja ett av deras kataloghus.
Länkar:
http://www.hallingsjohus.se/
http://www.rejnasvillan.se/
http://www.onsalavillan.se/
http://www.vallsjohus.se/
http://www.bollebygdshus.se/
Fick svar från OnsalaVillan, Vallsjöhus och Bollebygdshus. Bollebygdshus låg något högre än de andra två och eftersom vi inte tyckte att prisskillnaden var motiverad så gick de bort p.g.a. det.
Priset från OnsalaVillan och Vallsjöhus låg på i stort sett samma nivå. Skillnaden var att Vallsjöhus inte erbjöd totalentreprenad så deras totalkostnad var bara en kalkyl. Från OnsalaVillan fick vi totalentreprenad med deras egna snickare för samma pris. Vi tycker även att OnsalaVillan har en bättre väggkonstruktion med korslagda reglar, och att vi blivit fantastiskt bra bemötta (därmed inte sagt att bemötande från de andra varit dåligt).
OnsalaVillan har en tiomilsgräns (från Göteborg) för när de bygger med totalentreprenad, eftersom snickarna är anställda av dem och inte kan pendla hur långt som helst. Bortanför detta avstånd levererar de stomrest.
Hällingsjö och Rejnäs vet jag inte om de levererar till hela Sverige. Tror det.
Vallsjöhus och Bollebygdshus levererar till hela Sverige vad jag förstått, dock är jag osäker på om de levererar NF eller enbart stomrest.
Vi bygger i Bollebygd, mellan Göteborg och Borås. Lite lyckligt lottade då det kryllar av lokala husföretag att välja mellan.
Tror f.ö. de flesta medelstora och mindre hustillverkarna är intresserade av att ge offert på egna skisser eftersom deras produktionslina inte är speciellt svår att anpassa. Min uppfattning är dessutom att det ofta inte blir dyrare än att välja ett av deras kataloghus.
Länkar:
http://www.hallingsjohus.se/
http://www.rejnasvillan.se/
http://www.onsalavillan.se/
http://www.vallsjohus.se/
http://www.bollebygdshus.se/
Hej!
Vi gjorde oxå så! Ritade eget, skickade amatörmässiga skisser (skala 1:100) med en leverensdeklaration (inte nödvändigt) till ca femton husleverantörer.
Dessa leverantörer kan jag rekommendera:
Sävsjö trähus
Karlssonhus
Allmogehus
Dessa tre aktörer tillgodosedda ALLA våra önskemål, dvs de lyssnade på vad vi ville ha, samt kom med förslag på tekniska och arkitektoniska lösningar utifrån våra skisser.
Mest imponerande var Allmogehus som skickade tillbaka arkitektritade förslag inom ett par dagar! HELT kostnadsfritt.
Prismässigt var de oxå billigast. Vi ska bygga i Nacka, men Allmogehus finns på västkusten och deras arkitekt sitter i Idre. Säljare har de på fler ställen i landet.
Så mitt råd är att kopiera upp era skisser och skicka dem till alla leverantörer ni känner till! Begär en offert med ett slutdatum (inte allt för långt i framtiden), så kan ni sedan jämföra.
Lycka tll!
www.allmogehus.se
www.savsjotrahus.se
www.karlssonhus.se
Vi gjorde oxå så! Ritade eget, skickade amatörmässiga skisser (skala 1:100) med en leverensdeklaration (inte nödvändigt) till ca femton husleverantörer.
Dessa leverantörer kan jag rekommendera:
Sävsjö trähus
Karlssonhus
Allmogehus
Dessa tre aktörer tillgodosedda ALLA våra önskemål, dvs de lyssnade på vad vi ville ha, samt kom med förslag på tekniska och arkitektoniska lösningar utifrån våra skisser.
Mest imponerande var Allmogehus som skickade tillbaka arkitektritade förslag inom ett par dagar! HELT kostnadsfritt.
Prismässigt var de oxå billigast. Vi ska bygga i Nacka, men Allmogehus finns på västkusten och deras arkitekt sitter i Idre. Säljare har de på fler ställen i landet.
Så mitt råd är att kopiera upp era skisser och skicka dem till alla leverantörer ni känner till! Begär en offert med ett slutdatum (inte allt för långt i framtiden), så kan ni sedan jämföra.
Lycka tll!
www.allmogehus.se
www.savsjotrahus.se
www.karlssonhus.se
Hej
Ni som ritat egna hus, vad kostade det?
Min sambo och jag letar hus i klassen ung 1,65 milj (plus minus). Tror ni det är möjligt att bygga "själva" (på entreprenad vi är inte snickare) inom den ramen?
Det vi är intresserade av är ung 150kvm, 6 rok.
/Malin
Ni som ritat egna hus, vad kostade det?
Min sambo och jag letar hus i klassen ung 1,65 milj (plus minus). Tror ni det är möjligt att bygga "själva" (på entreprenad vi är inte snickare) inom den ramen?
Det vi är intresserade av är ung 150kvm, 6 rok.
/Malin
Vi ritade en 1½-plansdel med en 1-plansdel i vinkel. Ryggåstak i 1-plansdelen. 130 kvm BOA (byggyta 145 kvm) färdig nedervåning (förutom målning/tapetsering där materialet dock ingår) och en helt oinredd (inte ens isolerad) övervåning på 52 kvm BOA (golvyta 75 kvm). Platta på mark ingår. Dock ej markarbeten. Kommer hamna på 1,7 milj men då är det ganska bra standard (radonsäker grund, OSB i alla väggar, vitlaserad panel i ryggåstaket, vitlaserad trapp, rostfria vitvaror, valnöt + granit + köksö + köksfläkt med takmotor i kök, kakel + klinker i badrum, klinker i hall och tvättstuga, parkett i alla övriga utrymmen).Fredd o Malin skrev:
Bygger med OnsalaVillan. Vi har inte utgått från något kataloghus utan har ritat huset precis som vi vill ha det.
Granitskivan köper vi direkt från ett stenhuggeri och inte via OnsalaVillan.
Allt det jag räknade upp ingår inte i standardutbudet utan vi har gjort en del tillval. Priset på 1,7 milj är dock inklusive alla tillval. I priset ingår även alla försäkringar + kvalitetsansvarig.
Granitskivan köper vi direkt från ett stenhuggeri och inte via OnsalaVillan.
Allt det jag räknade upp ingår inte i standardutbudet utan vi har gjort en del tillval. Priset på 1,7 milj är dock inklusive alla tillval. I priset ingår även alla försäkringar + kvalitetsansvarig.
Jag sände min skiss till Vårgårdahus, Sävsjö trähus, Trivselhus, Anebyhus och Willa Nordic. Fick bra bemötande från alla. Trivsel var kanske lite motsträviga till vissa utformningar. Sävsjö och WN är inte billiga, men särskilt WN bygger det hus ni vill ha. Vårgårda bygger bra och prisvärt, tycker jag. Verkar inte rädda för egna lösningar, men det blir dyrare ju mer udda ni tänkt er.
Till slut blev det ändå ett lösvirkeshus för min del -- och det är jag faktiskt väldigt nöjd med. Fundera över också det alternativet!
Lycka till!
Inger
Till slut blev det ändå ett lösvirkeshus för min del -- och det är jag faktiskt väldigt nöjd med. Fundera över också det alternativet!
Lycka till!
Inger
Vi har gjort så som du vill göra, vi utgick från ett hus i en katalog och ritade sedan om det för att passa våra önskemål.JAFA skrev:Hej!
Tips om alla som ni anser det vara lönt att jämföra priser hos mottages tacksamt!![]()
Det var inga som helst problem för oss, vi bygger med Mjöbäcksvillan.
Vi utgick från ett hus hos en annan leverantör.
Kika gärna på vårat bygge www.munken20.se
Vi har ritat en egen lösning bestående av delar från andra hus med egen planlösning.
Det var helt klart det bästa alternativet att sedan ta in offerter på "samma hus" från fler tillverkare.
Vi skickade till A-hus och Trivselhus och är nöjda med resultatet.
Lättare att jämföra offerterna när det är samma hus man får offert på samtidigt som man vet att de detaljer som är med på bilderna är det man får pris och förhoppningsvis slipper dyra tillägg när man upptäcker att vissa delar inte ingår i standardhuset.
Ta in det antal offerter ni kan greppa att analysera och som har den ursprungsstandarden som ni anser vara acceptabel.
När jag ritat upp planslösningar har jag använd 3D home architect. Jag tycker det är bra och enkelt samtidigt som man kan gå runt i 3D miljö och se resultatet. Det är ett amerikansk program och möbler mm är STORA.
Det var helt klart det bästa alternativet att sedan ta in offerter på "samma hus" från fler tillverkare.
Vi skickade till A-hus och Trivselhus och är nöjda med resultatet.
Lättare att jämföra offerterna när det är samma hus man får offert på samtidigt som man vet att de detaljer som är med på bilderna är det man får pris och förhoppningsvis slipper dyra tillägg när man upptäcker att vissa delar inte ingår i standardhuset.
Ta in det antal offerter ni kan greppa att analysera och som har den ursprungsstandarden som ni anser vara acceptabel.
När jag ritat upp planslösningar har jag använd 3D home architect. Jag tycker det är bra och enkelt samtidigt som man kan gå runt i 3D miljö och se resultatet. Det är ett amerikansk program och möbler mm är STORA.
Använde Punch! Professional Platinum. Amerikansk produkt med allt vad det innebär med gigantiska möbler och konstiga avrundningar.tina.m skrev:
Hade dock inte kravet att måtten skulle följas slaviskt i offerterna. Skisserna vi skickade med var mest till för att hustillverkarna skulle få en uppfattning av vad vi var ute efter. Några decimeter hit eller dit spelar inte oss någon roll om det innebär att huset blir billigare att tillverka.
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
För att återgå till ämnet i tråden... 
Gör ett race, ring till en hel hoper av de husleverantörer som finns i Byggahus länksamling och fråga dem om de är intresserade att offerera efter de fått dina skisser och din spec. Du borde få "napp" hos minst 15 olika firmor.
Många förtag kan bygga precis som du vill ha det.
Bor du i mälardalen kan jag rekommendera att du kontaktar Mälarvillan.
Gör ett race, ring till en hel hoper av de husleverantörer som finns i Byggahus länksamling och fråga dem om de är intresserade att offerera efter de fått dina skisser och din spec. Du borde få "napp" hos minst 15 olika firmor.
Många förtag kan bygga precis som du vill ha det.
Bor du i mälardalen kan jag rekommendera att du kontaktar Mälarvillan.