7 153 läst · 72 svar
7k läst
72 svar
Hantverksbilar och dimljus
Du får skaffa en sån här, på 22000 lumen ... :eek:13th Marine skrev:Jag är en sådan som får synen störd av starkt motljus så jag hade gärna sett att folk lät bli att köra med "dubbelt ljus" och eftermonterade xenonlampor utan automatisk nivåreglering.
Helljustutar man mötande trafik med dubbellyse/felriktade ljuskällor så får man oftast ett helljus i nyllet, det gör definitvt inte att man ser bättre efteråt, så det har jag slutat med. :|

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
http://www.ebay.com/itm/52inch-300w...ash=item2a679a54a9:g:5noAAOSw44BYO4B4&vxp=mtr
Sätta på takbågen och vara beredd på att skjuta tillbaka.
Kan inte vara svårare än att få en tjurig hund att lära sig ...
Nu säger jag inte att ditt påstående är fel men i 120 förbrukar min saab 93 ttid 0,53l diesel milen, vet att mesta motorväg är 110... Men om någon kan fylla i med verkningsgrad på motor o effekt på diesel så kan vi få en siffraLutte skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 283 inlägg
Härligt ämne, stör mig på rejält på alla puckon med antingen halv/dimljus, alt att det har endast DRL led ljus fram och bilen kolsvart, och kör så efter landsvägen i utan gatljus! Blinkar och tutar, men det fattar ingen!
Nästa kategori, ombyggda halvljus till Xenon, bländar helt otroligt!
Dra in pengar till stadskassan! Bötfäll...
God jul på er...
Nästa kategori, ombyggda halvljus till Xenon, bländar helt otroligt!
Dra in pengar till stadskassan! Bötfäll...
God jul på er...
pfft 22000lumen det är ju värmeljus.Mikael_L skrev:
Jag har 2 ramper på min med sammanlagt lite över 1000w och om man ska tro säljarnas lumen uppgifter så borde jag ha ca 100800lumen, Det blir iaf dagsljus när jag tänder hellljuset och det lyser så bra så att dom bländar även om det är dagsljus ute med..
Det är inte många som bländar mig längre och dom som gör det ångrar sig säkert efteråt, iaf så ser man det när man möter en som absolut inte ska släcka sitt trotts varningar så då tänder jag mitt och låter det vara igång hela tiden.
När man möts då så brukar jag se dom sitta och hålla handen framför ögonen... för att släcka sitt eget helljus går naturligtvis inte ju, släcker dom så släcker jag...
Medlem
· Västerbotten
· 3 283 inlägg
Är inte dessa ramper bara fjask? Dyra och dåliga? Vet många som beställt dessa på nya bilar, snygg och smäcker, men lyser dåligt, ingen längd på dem.
Billigast/bäst torde vara hederliga ljus typ Hella 3000 med 70w xenonlampor..
Billigast/bäst torde vara hederliga ljus typ Hella 3000 med 70w xenonlampor..
Om du nu har så mycket ljus fram som du beskriver så tycker jag att det är oansvarigt av dig att hantera det på det viset. Förutom att det även är olagligt förstås, vilket du säkert redan vet.
Om du blir bländad av mötande fordon så räcker det väl att blinka till för att uppmärksamma den föraren till att blända av. Gör den inte det så får du väl titta ut i högerkanten. I värsta fall kan du bli orsak till en olycka. Ponera att det går en gående i vägkanten på mötande fordons sida. Om du då bländar den mötande med så mycket ljus så kanske föraren inte ser den gående och kör på den. Det är ju "worst case", men bara för att den ena bländar så måste inte den andra ge igen med samma mynt.
Men jag är lite avis på din led-ramp. Skulle med vilja ha ett rejält extraljus när man kör i skogarna på vintern.
Om du blir bländad av mötande fordon så räcker det väl att blinka till för att uppmärksamma den föraren till att blända av. Gör den inte det så får du väl titta ut i högerkanten. I värsta fall kan du bli orsak till en olycka. Ponera att det går en gående i vägkanten på mötande fordons sida. Om du då bländar den mötande med så mycket ljus så kanske föraren inte ser den gående och kör på den. Det är ju "worst case", men bara för att den ena bländar så måste inte den andra ge igen med samma mynt.
Men jag är lite avis på din led-ramp. Skulle med vilja ha ett rejält extraljus när man kör i skogarna på vintern.
Har jag varnat dom 3-4ggr och deras helljus fortfarande är tänt så har dom förbrukat sina chanser att se vägen.
Har dom dessutom en gående på deras sida så ser jag ju den med och isf släcker jag men det är inte ofta det är folk ute och går på riksvägar här nere...
Gående kan dessutom titta åt sidan så dom blir inte bländade.. och även om det är en som är ute och går så är det ingen ursäkt för att ha sitt helljus igång när man möter andra bilar, är det mörkt så ska dom ändå ha relfex på sig (även om vissa tydligen är självlysande och odödliga...) så då lyser halvljuset upp relfexerna lika bra som helljusen gör..
Är där bilar bakom så låter jag det inte vara igång för dom bakom kan ju inte hjälpa att dom kör bakom ett rikspucko som tycker helljusen är häftigt att ha igång hela tiden...
Ang poliskommentaren, vilka poliser då? tack vare eliasson finns det inte en enda här omkring...
Dessutom på 8-9 år har jag sett 2 polisbilar på vägarna...det är nästan större chans att man möter ett flygplan som har nödlandat än att man möter en polis nuförtiden...
Jo dom lyser inte jättelångt men dom lyser brett så man ser vad som finns i dikena vilket är det viktigaste tycker jag, jag vill se om där finns något som kan tänkas hoppa ut framför en..
Har dom dessutom en gående på deras sida så ser jag ju den med och isf släcker jag men det är inte ofta det är folk ute och går på riksvägar här nere...
Gående kan dessutom titta åt sidan så dom blir inte bländade.. och även om det är en som är ute och går så är det ingen ursäkt för att ha sitt helljus igång när man möter andra bilar, är det mörkt så ska dom ändå ha relfex på sig (även om vissa tydligen är självlysande och odödliga...) så då lyser halvljuset upp relfexerna lika bra som helljusen gör..
Är där bilar bakom så låter jag det inte vara igång för dom bakom kan ju inte hjälpa att dom kör bakom ett rikspucko som tycker helljusen är häftigt att ha igång hela tiden...
Ang poliskommentaren, vilka poliser då? tack vare eliasson finns det inte en enda här omkring...
Dessutom på 8-9 år har jag sett 2 polisbilar på vägarna...det är nästan större chans att man möter ett flygplan som har nödlandat än att man möter en polis nuförtiden...
Jo dom lyser inte jättelångt men dom lyser brett så man ser vad som finns i dikena vilket är det viktigaste tycker jag, jag vill se om där finns något som kan tänkas hoppa ut framför en..
Medlem
· Gävleborg
· 153 inlägg
Jag har LED-ramper monterade bakåt på min bil även, detta för att blända idioterna som envisas med att köra med helljuset då de ligger 3-400 meter bakom en även och de klart och tydligt ser mina bakljus.
Gällande kommentaren från den som hade köpt ny bil och halvljuset var så djävla dåligt, well, det förklarar ju en hel del med alla ny bilar man möter vilka till 95% är nyare modell och det är äldre som sitter bakom ratten. Är nu halvljuset så djävla dåligt så ska ni skälla på bilförsäljaren och inte straffa oss medtrafikanter för att ni köpte en värdelös bil!
Genom att visa noll respekt mot oss medtrafikanter på detta sätt så kan ni inte förvänta er respekt tillbaka.
Gällande kommentaren från den som hade köpt ny bil och halvljuset var så djävla dåligt, well, det förklarar ju en hel del med alla ny bilar man möter vilka till 95% är nyare modell och det är äldre som sitter bakom ratten. Är nu halvljuset så djävla dåligt så ska ni skälla på bilförsäljaren och inte straffa oss medtrafikanter för att ni köpte en värdelös bil!
Genom att visa noll respekt mot oss medtrafikanter på detta sätt så kan ni inte förvänta er respekt tillbaka.
Dimljus+halvljus tycker jag inte bländar så jag bryr mig inte ett dugg. Men, som många sagt, automatiken som håller bakljus släckta tills det är (alldeles för) mörkt är inte bra.
Sensmoral = fel på lagen.
Men det är väl EU regler påhittade nere på kontinenten där man inte har långa disiga skymningsperioder.
Sensmoral = fel på lagen.
Men det är väl EU regler påhittade nere på kontinenten där man inte har långa disiga skymningsperioder.
Du väljer alltså frivilligt ett möte med något som inte ser något?! Vad har du mer för hobby? Rysk roulette? Två fel gör inte ett rätt och du verkar synnerligen korkad i ditt beteende.Pierre_r skrev:
Ingen lätt matematik det där. Intressant kuriosa är att jag får ner min i bara 0.63 på ordentlig långstyrning tack vare stora fälgar.Kaboff skrev: