Byggahus.se
image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna bakas här hemma idag, denna blåsiga kväll till ära :)

Mucho god.. (y)

image.png
Skapa konto

Ett par tips när det gäller glassen där. Det står att det inte får koka, men det får faktiskt inte bli varmare än 85 grader, för då koagulerar äggen, och det blir INTE bra.

Sedan behöver man inte vispa kraftigt, däremot är det viktigt att man hela tiden rör om i botten, i hela botten, så att det inte ligger någon massa still någonstans, för då blir den snabbt varmare än 85 grader åsså börjar det koagulera där.

Jag kör med en termometer för att hålla koll på tempen, hög effekt på plattan och konstant omrörning. Tempen ökar ganska snabbt med hög effekt på plattan så jag tar av kastrullen från plattan strax innan 85 grader och fortsätter vispa tills den nått 85 grader, då häller jag genast över till en annan behållare. Viktigt att hela massan nått 85 grader.

Efter några gånger lär man sig känna med vispen när vätskan tjocknar.
Man kan även göra rosprov, men då kanske med lite lägre effekt på plattan så att inte vätskan går över temperaturen alldeles för snabbt.

Till sist kan jag verkligen rekommendera saffransglass, de e gott :)

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Har köpt en "slickepott" med inbyggd termometer, det är smidigt när man tex gör julgodis/temp choklad.. går nog att använda till glass med!

Iof får jag erkänna att jag inte gjort glass på det där sättet innan..men ska prova !
Saffran är en favvis här (oavsett vad vi pratar om..haha)

Tänk på att de där slickpottarna ofta har spetsen instoppad i slickepotten, vilket kan göra att den ligger lite efter i tempvisningen. Jag har en sådan, men använder den inte, sockertermometern är bättre tycker jag. Svårt också med digitala termometrar eftersom det är svårare att bilda sig en uppfattning om hur snabbt temperaturen stiger. Men gammal hederlig analog är det enklare att se hur snabbt stapeln stiger.

Fast jag köpte en ny i våras insåg jag just, en visp med termometer i, den ligger i en låda någonstans bortglömd, den får jag ta fram och prova.

Detta är bästa sättet att göra glass. En crème anglais, som det så fint heter ;) som bas. Jan Hedh lärde mig det :) Ända sättet jag lyckats göra bra chokladglass på :)

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Det är inte utan att jag funderar på hur man ska lyckas bli bjuden på thomasx glass. Glassälskare som man är :p

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Det är inte utan att jag funderar på hur man ska lyckas bli bjuden på thomasx glass. Glassälskare som man är :p
Man förvarnar innan man kommer och hälsar på, så att glassen hinner bli klar, det tar trots allt ett dygn att göra den ;)

Notera att det står att glasmassan ska stå i kylen över natten för bästa resultat, och det är ganska viktigt, för det som händer är att proteinerna sväller och man får en fylligare och lenare glass, det gör rätt stor skillnad. Jag lämnade en chokladglass ett par dygn i kylen en gång, och den blev, ja, smått otrolig :)

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
När man tempererar choklad så är det helt suveränt att använda en lasertermometer. Funkar även på choklad utsmetad på stenskivan ;)

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
image.png
Skapa konto

Provade att göra förra veckan, jättegod!
Apelsinskalet gav en extra kick :)

Här är en variant som alltid är populär i jultider.. Om man önskar en touch av mandelmasa kan 1.5 dl mandelmassa med fördel blandas med de torra ingredienserna.

saffra-1.jpg
Skapa konto

100 gram Smör
200 gram vit blockchoklad
2 msk vaniljsocker
1/2 dl strösocker
1 1/2 dl vetemjöl
1 kryddmått salt
3 ägg
3 msk sirap
1 påse med saffran + lite strösocker
Ströbröd och smör till formen

Gör så här:
Ställ ugnen på 175 grader, Blanda de torra ingredienserna, medan du smälter blockchokladen i en annan skål över ett vattenbad, rör i smöret som du också smält bland chokladen och sedan även äggen och sirap.Denna blandningen rör du sedan ner bland de torra ingredienserna. Häll upp smeten i formen och .Ställ in i ugnen i ca 15-20 minuter. Kladdkakan ska stå kallt 1 timme innan servering, vill man kan man pudra över lite florsocker,

Servera med grädde ellere gräddglass.

Njuuut!

• saffranskladdkaka_med_mandelmassa_och_vit_choklad_528e684be087c35575a1cfa2.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
fubar och 2 till
  • Laddar…
Snigla skrev:
Provade att göra förra veckan, jättegod!
Apelsinskalet gav en extra kick :)
Ber om ursäkt, jag missade att du postade samma bakverk strax innan. Inte meningen att försöka vara bättre på något vis.

michfris skrev:
Ber om ursäkt, jag missade att du postade samma bakverk strax innan. Inte meningen att försöka vara bättre på något vis.
No worries, the more (recept) the merrier :D .. är ju inte samma recept direkt!
Nu har jag nått nytt o testa framöver (y)

Fortsätt inspirera om du har fler smarriga recept :)

Är det inte nån här som har ett gott recept på pecan pie?

Snubblade över ett supermysigt fik i Odense i somras som drevs av kanadensiskt kvinna och åt då pecan pie för första gången. Sagolikt god var den! :D

mexitegel skrev:
Är det inte nån här som har ett gott recept på pecan pie?

Snubblade över ett supermysigt fik i Odense i somras som drevs av kanadensiskt kvinna och åt då pecan pie för första gången. Sagolikt god var den! :D
Denna gillar vi hemma, från Jennys matblogg..

img_1814-1.jpg
Skapa konto

Detta behöver du :
Pajdeg
3 dl vetemjöl
125 gram smör
1 kryddmått salt
3 msk kallt vatten
Fyllningen :
125 gram smör
3 dl ljus sirap
1 1/2 dl ljust muscovado socker ( fungerar även med vanlig socker )
2 msk vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
200 gram pecannötter
Gör så här :
Ställ ugnen på 175 grader
Mät upp mjöl i en bunke, tärna ner smöret, och rör ner vatten och salt.
arbeta ihop detta till en deg, och tryck ut i en form ( 22 – 24 cm )
Förgrädda i ca 10 minuter. Under tiden gör du fyllningen.
Mät upp smör i en kastrull, häll i sirap socker vetemjöl, salt och låt detta sjuda upp. Låt det sjuda under omrörning i ett par tre minuter. Ta sedan av kastrullen från plattan och rör ner de grovhackade nötterna samt de lättvispade äggen, vaniljsocker i kolasåsen.
pecannötpaj
Och häll sedan över fyllningen i det förgräddade skalet – och ställ in i ugnen på 175 grader i ca 35- 40 minuter. Märker du att pajen får för mycket färg under gräddning, täck den med grillfolie/ ugnsfolie.
När pajen är färdiggräddad, ställ den kallt i kylskåpet och låt den svalna innan servering

Mmmmmmmmmmmm !!!

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.