Jag ber om ursäkt att jag inte uppdaterat här på länge!
Så här är läget: Sågen i tråden kommer att bli till salu under nästa vecka. Ihopmonterad utan modifikation till följande klyvkniv. Blästrad, lackad, nya lager till spindeln, nya lager och ny el i motorn, nytt motorskydd med nollspänningsutlösare. Orsak: Jag hittade en likadan fast nyare och med fler tillbehör till ett överkomligt pris.
Om du nångång får för dig att plocka av toppen är jag lite intresserad av lite bilder som visar hur de löst klyvknivsmekanismen.
Lägger upp lite bilder på hur jag löst spånhuven, hade av den häromdagen och passade på att fota lite.
Boxen är gjord av plywood, den sitter limmad på en ram i massivträ. Ramen har steg och urtag som gör att den följer sågens kontur. På ramen sitter det tejpat på en tätningslist.
Inuti sågen sitter ett lutande plywoodplan, detta är gjort i 2 delar annars får man inte in det i sågen, sen tejpat ihop + mot sågens innerytor.
Huven landar på gängade pinnar som sitter med mutter på in och utsida. Efter huven är på plats spänns den fast med såna där lettrade muttrar som man spänner för hand.
Nej, Luna L18 såldes igår. Ska försöka gå igenom den nya sågen imorgon. Kunde inte hålla mig utan satte i kontakten och tryckte in startknappen... Och jordfelsbrytaren löste ut
Haha, Altendorf-storleken passar inte i mitt lilla garage. Har lite målningsarbete att klara av inne i huset men sen blir det några timmars rengöring av sågen. Återkommer med bilder. Den "nya" AGS10:an är från 1961.
Tack mycket bra! Har använt den lite grann bara - ironiskt nog för att jag började nytt jobb och inte gör annat än jobbar - med att sälja verktyg och maskiner . Har fortfarande kvar sågen som tråden började med, ska sätta ihop den vilken vecka som helst. Sprang också på en AGS12 som fick följa med hem. Men den är nog lite för stor för garaget och ska säljas.
Tack mycket bra! Har använt den lite grann bara - ironiskt nog för att jag började nytt jobb och inte gör annat än jobbar - med att sälja verktyg och maskiner . Har fortfarande kvar sågen som tråden började med, ska sätta ihop den vilken vecka som helst. Sprang också på en AGS12 som fick följa med hem. Men den är nog lite för stor för garaget och ska säljas.
Får man köpa den?
Vill visserligen helst ha följande klyvkniv, men ändå!