23 985 läst · 148 svar
24k läst
148 svar
Hantverkare och materialkostnad - vems är materialrabatten?

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 527 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 527 inlägg
Men då väljer väl du och din kund en annan sorts avtal än det som TS och TS:s leverantör har valt.verktygsgalningen skrev:Det jag säger är att om en privatperson beställer jobb och material för 2500kr totalt och anser sig ha rätt till entreprenörens hela rabatt så blir situationen klart ohållbar, inte minst för att kunden ser entreprenören under 90 minuter och därför anser detta vara den totala arbetstiden. Vissa entreprenörer jobbar oavkortat med servicearbeten mot privatpersoner och då blir det tyvärr svårt att få ekonomi i samband garantiåtgärder.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 11 154 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 11 154 inlägg
Jag missförstår kanske, men om ett företag köper 1000 toaletter med installation så är 10% påslag på det faktiska inköpspriset ok för att täcka garanti, men om 1000 personer köper 1 toalett var på räcker det inte?
Jag har själv sålt prylar och varje reklamation var förlust, men med rimligt antal reklamationer så var det ändå lönsamt. Sen fick storköpare rabatt, men inte pga reklamationer utan pga minskad overhead och större trygghet för mig.
Jag har själv sålt prylar och varje reklamation var förlust, men med rimligt antal reklamationer så var det ändå lönsamt. Sen fick storköpare rabatt, men inte pga reklamationer utan pga minskad overhead och större trygghet för mig.
Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg
Jag tycker allting låter mycket märkligt...........om det är så att det är byggfirmans inköpspris plus 10% som gäller så är det ju nästan underförstått då att man ska få se byggfirmans fakturor vartefter man betalar. Hur ska man annars veta att man betalar rätt då?
Hur fungerar det hos de som importerar material själva? De tjänar alltså inget på det? Så varför importerar dem då?
Allting låter ju på nåt vis som man har begränsat byggfirmornas rätt att tjäna pengar då om detta är korrekt rent lagligt?
Hur fungerar det hos de som importerar material själva? De tjänar alltså inget på det? Så varför importerar dem då?
Allting låter ju på nåt vis som man har begränsat byggfirmornas rätt att tjäna pengar då om detta är korrekt rent lagligt?
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Jag tvivlar på att någon begär att en hantverkare skall åka och hämta material, inom ramen för 10% påslag. Det vanliga är ju att tid för materialanskaffning också debiteras som arbetstid. Detta gnällr många privatkuner över med rätta om materialet som hämtats sedan debiteras med Ahlselles prislista + 10%, vilket i många fall ger ett totalt påslag på 500 - 1000%.
Men om material debiteras på ett ärligt sätt, och anskaffningskostnader på ett ärligt sätt så tror jag ingen någorlunda vettig beställare klagar på det.
Då har hantverkaren 10% som täcker icke debiterbar tid som ex. fakturahantering mot materialleverantören, och kostnader runt garantiärenden.
Oavsett om materialleverantören står för arbetskostnaden eller ej vid ett garantiärende, så måste rimligen garantiärenden som beror på materialfel vara rätt ovanliga? Annars skulle man kanske som sagt börja titta på material från ex. Biltema istället...
Däremot så har troligen alla hantverkare garantiärenden i varierande omfattning som beror på missar i arbetet, men det får man ju täcka i timdebiteringen.
Men om material debiteras på ett ärligt sätt, och anskaffningskostnader på ett ärligt sätt så tror jag ingen någorlunda vettig beställare klagar på det.
Då har hantverkaren 10% som täcker icke debiterbar tid som ex. fakturahantering mot materialleverantören, och kostnader runt garantiärenden.
Oavsett om materialleverantören står för arbetskostnaden eller ej vid ett garantiärende, så måste rimligen garantiärenden som beror på materialfel vara rätt ovanliga? Annars skulle man kanske som sagt börja titta på material från ex. Biltema istället...
Däremot så har troligen alla hantverkare garantiärenden i varierande omfattning som beror på missar i arbetet, men det får man ju täcka i timdebiteringen.
Medlem
· uppsala
· 98 inlägg
Självklart ska kostnaden för entreprenörens misstag bekostas av entreprenören själv. Men, precis som du säger - en materialvinst på 10% på en toalett anser du alltså ska bära kostnaden för icke-debiterbar tid, såsom betala leverantörsfakturor, fakturera kund, kopiera leverantörsfakturor, porto m.m - och därefter även eventuella kostnaden för garantiarbeten på produktfel. 160kr i vinst som är i exemplet med toaletten ska alltså täcka allt pappersarbete. ser du inte det orimliga?
En entreprenör som debiterar Ahlsell bruttopris + 10% har inga fler arbeten, så den hantverkaren pratar vi inte om! Har aldrig påstått att detta är bra eller rimligt..
Vad gäller arbetstid så är säkert alla vi som diskuterar här helt införstådda med tid för materialanskaffning men jag tror inte du förstår hur ofta entreprenören får kommentaren - ..men du vad ju bara här en timme, och du har fakturerat 2,5!?.. och ta inte upp kostnaden för servicebil som att den ska täcka tid för materialanskaffning. Servicebilen är ett förlustkapitel för sig. Ingen åsikt om frågan om trängselskatt som jag frågade om tidigare i tråden - som uppenbarligen ingen annan i tråden ville nämna?
En entreprenör som debiterar Ahlsell bruttopris + 10% har inga fler arbeten, så den hantverkaren pratar vi inte om! Har aldrig påstått att detta är bra eller rimligt..
Vad gäller arbetstid så är säkert alla vi som diskuterar här helt införstådda med tid för materialanskaffning men jag tror inte du förstår hur ofta entreprenören får kommentaren - ..men du vad ju bara här en timme, och du har fakturerat 2,5!?.. och ta inte upp kostnaden för servicebil som att den ska täcka tid för materialanskaffning. Servicebilen är ett förlustkapitel för sig. Ingen åsikt om frågan om trängselskatt som jag frågade om tidigare i tråden - som uppenbarligen ingen annan i tråden ville nämna?
Medlem
· uppsala
· 98 inlägg
Japp, har man ett avtal som säger inköpspris + 10% så är det det som gäller - påstår inget annat
Entreprenörerna och dess leverantörer har ju hittat på nya "system" för att lura sin slutkunder på pengar och för att komma runt det där med redovisning av faktura. Det kallas kick-back, och innebär att entreprenören köper varor och faktureras ett visst belopp, som slutkunden sedan får betala + dessa 10%. Därefter får entreprenören tillbaka pengar av leverantören.
Bedrägeri, kallar vi detta i vanligt tal.
Bedrägeri, kallar vi detta i vanligt tal.
Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg
Jag försvarar inte ocker men vem är det som har hittat på allt detta i just byggbranschen då? Varför inte gå hela vägen ut och skippa marginalerna för alla? ICA betalar bara 3kr för mjölken, varför ska jag betala 7kr? Verkstan betalar bara 220kr för spindelleden, varför ska jag betala 695kr? Skomakaren bara 20kr för sulan som han tar 200kr för av kund?
Det där är inget annat än kvalificerat skitsnack och rena lögner. Den typ av "argumentation" som bara drar byggbranschen än längre ner i skiten.Stefan1972 skrev:Jag försvarar inte ocker men vem är det som har hittat på allt detta i just byggbranschen då? Varför inte gå hela vägen ut och skippa marginalerna för alla? ICA betalar bara 3kr för mjölken, varför ska jag betala 7kr? Verkstan betalar bara 220kr för spindelleden, varför ska jag betala 695kr? Skomakaren bara 20kr för sulan som han tar 200kr för av kund?
http://www.ja.se/?p=46565&pt=105
Butkens marginal på mjölken är ca 12% och då betalar du som kund ingenting för de butikanställdas tid, inte en krona.
Så den dagen entreprenörerna säljer material med 12% marginal helt utan att debitera något för den tid det tar dem att köpa in och hantera materialet, den dagen kan de börja jämföra sig med dagligvaruhandeln på så vis som ovan!
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg
vad är det som är skitsnack? Det var bara en enkel fråga med hittepå exempel för att visa hur jag menar? Varför är det fult för byggbranschen att ha marginaler när alla andra också har det?
För att det är ett enkelt sätt att hantera arbeten på löpande räkning och innebär inga större överraskningar för någon om det sköts bra. Rätt vanligt att man utför hela stora entreprenader på detta sätt eller använder denna prismodell för tilläggsarbeten om man har fast pris på grundjobbet.Stefan1972 skrev:Jag försvarar inte ocker men vem är det som har hittat på allt detta i just byggbranschen då? Varför inte gå hela vägen ut och skippa marginalerna för alla? ICA betalar bara 3kr för mjölken, varför ska jag betala 7kr? Verkstan betalar bara 220kr för spindelleden, varför ska jag betala 695kr? Skomakaren bara 20kr för sulan som han tar 200kr för av kund?
Förstår inte varför man skulle tycka synd om hantverkaren i detta fall för självkostnad+10% har de ju kommit överens om i ett avtal undertecknat av båda parter. 10% är kanske normen men det är ju ändå fritt fram för hantverkaren att förhandla till sig 15% eller 20% innan kontraktet undertecknas
Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg
jo men ingen vet ju att nånting stämmer förrän man verkligen ser byggarens fakturor då? Isåfall borde det ju vara praxis att man alltid får kopior av dessa? Om det ska fylla nån funktion?
Praxis är ju att entreprenören alltid ska kunna styrka sina fakturor med underlag. Om allt verkar ok och man litar på byggaren så är det väl frid och fröjd men den kund som tvivlar kan alltid begära att få se underlagen.Stefan1972 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Nej jag förstår inte det orimliga i att 160 kr skall täcka adm. kostnader runt leveransen av en toastol.verktygsgalningen skrev:Självklart ska kostnaden för entreprenörens misstag bekostas av entreprenören själv. Men, precis som du säger - en materialvinst på 10% på en toalett anser du alltså ska bära kostnaden för icke-debiterbar tid, såsom betala leverantörsfakturor, fakturera kund, kopiera leverantörsfakturor, porto m.m - och därefter även eventuella kostnaden för garantiarbeten på produktfel. 160kr i vinst som är i exemplet med toaletten ska alltså täcka allt pappersarbete. ser du inte det orimliga?
Om vi förutsätter att leverantörsfakturan hanteras samtidigt som alla andra lev. fakturor, typ en gång i veckan (i en mindre firma). Då kan särtiden för en extra fakturapost knappast vara mer än någon minut arbete.
Att däremot beställa en enstaka toastol, kan jag tänka mig tar lite tid även för en erfaren hantverkare, det gäller ju att det ex. blir rätt avloppsanslutning.