Byggahus.se
Nix, Skiftnyckeln är en engelsk uppfinning som Johan Petter Johanssons förfinade 50 år senare.

G
Det är knappast kopior som avhandlas här, snarare imitationer eller försök till imitation. För att det ska vara en kopia så ska den se exakt likadan ut som originalet, det är det som ordet betyder...

Dessutom blir det svårt att skruva fast de tvingarna :)

Värsta kopia på skiftnyckel jag hållit i, hade skruven spegelvänd så man fick tänka tvärtom, när man skulle skruva in den!

Snailman
thomas33 skrev:
Värsta kopia på skiftnyckel jag hållit i, hade skruven spegelvänd så man fick tänka tvärtom, när man skulle skruva in den!
Alla mina skiftnycklar bär sig åt så, undrar vad det kan komma sig?

Redigerat:
  • Gilla
ghoti och 4 till
  • Laddar…
Många produkter är inte rena kopior utan liknande produkter.
Snabbtvingarna har jag både Würth och biltema (biltema säljer dem inte längre).

Stefan N skrev:
Detta är ju en ren kopia, [länk]
Sen att folk köper denna skiten är ju också märkligt.
Njae.. Bara färg och formfaktor räcker inte... Följ handtaget neråt t.ex. Det är en hel del som skiljer mellan maskinerna, dvs en imitation.

Hej
Tror att det finns ett patent på "rättgående" skiftnycklar, så därför är kopior försedda med spegelvända skruvar för att inte bryta patentlagen. Håller med om att det är ett elände med spegelvända skruvar i skiftnycklar.

• Gilla
helder
  • Laddar…
Elände är bara förnamnet... Men jag har bara sett en Facom på senare tid som är felgängad i skruven, övriga följer "normalt" mönster, dvs samma som Bahco osv. Har en från Clas i sjön med extra stor gripvidd, den gängar "rätt, behövde en annan av största modell för ett jobb för nåt år sedan, det blev Biltema för drygt ett par hundringar, den gängar också rätt. Sen att det inte är den precision och minimala glapp som i en Bahco är ju en helt annan sak...

Marcus_L skrev:
Nix, Skiftnyckeln är en engelsk uppfinning som Johan Petter Johanssons förfinade 50 år senare.
(y) Och det är därför tyskarna kallar den för Engländer ("adjustable wrench" enligt ordboken). Men den engelska hade väl öppningen för muttern/skruvskallen i 90 graders vinkel mot skaftet?

P
Kopia? Det är ju kriminell verksamhet som ni maskerar med uttrycket kopia! Vakna!

Pålis skrev:
Kopia? Det är ju kriminell verksamhet som ni maskerar med uttrycket kopia! Vakna!
Vem maskerar vad?

knutte2 skrev:
Hej
Tror att det finns ett patent på "rättgående" skiftnycklar, så därför är kopior försedda med spegelvända skruvar för att inte bryta patentlagen. Håller med om att det är ett elände med spegelvända skruvar i skiftnycklar.
Jag tycker att skiftnycklar, med skruv åt rätt eller fel håll, är ett elände. Men det kan klart vara så att jag bara har sådana med felgängad skruv...

En fast nyckel, ringnyckel eller hylsa är så klart att föredraga, men som vi alla vet så har en ställbar skiftnyckel sin plats i alla verktygslådor. Att bara se dessa som elände är kanske lite väl negativt eller?

• Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.