47 246 läst · 153 svar
47k läst
153 svar
Vilken framledningstemp skall man ha för sitt golvvärmesystem?
Hej!
Jag undrar vad för framledningstemp. som behövs för mitt golvvärmesystem.
Jag har kompressor och pump som sköter detta själv och går ej o reglera.
Vilket är synd,,som tillexempel ivt 495 Twin där kan man ändra sin värmekurva beroende på temperatur.
Vid temp ute på 0 grader till -5 får jag endast runt 25-27 i framledningstemp. vilket är väldigt lite om man jämför med ivt- värmekurva?! där borde man minst ligga på en 36-40 grader vi dessa utetemperaturer. Någon som kan detta?! vad som behövs.
För antar att man sedan hamnar på minst 25-30 grader i golvet sedan blir det för varmt !
Nu har jag bara knappt 16-19 grader i golvet.
tacksam för hjälp o svar!
Jag undrar vad för framledningstemp. som behövs för mitt golvvärmesystem.
Jag har kompressor och pump som sköter detta själv och går ej o reglera.
Vilket är synd,,som tillexempel ivt 495 Twin där kan man ändra sin värmekurva beroende på temperatur.
Vid temp ute på 0 grader till -5 får jag endast runt 25-27 i framledningstemp. vilket är väldigt lite om man jämför med ivt- värmekurva?! där borde man minst ligga på en 36-40 grader vi dessa utetemperaturer. Någon som kan detta?! vad som behövs.
För antar att man sedan hamnar på minst 25-30 grader i golvet sedan blir det för varmt !
Nu har jag bara knappt 16-19 grader i golvet.
tacksam för hjälp o svar!
Vad som behövs beror på en mängd parametrar i ditt hus, hur välisolerat det är, typ av golv, var i landet huset finns osv. osv. Om du har trägolv finns också rekommendationer från golvtillverkarna om vilken maximal temperatur golvet tål, det brukar precis som du skriver ligga runt 27 grader.
Jag tittade nu på vår pump och den skickar ut 30 grader nu när det är +2 ute.
Vad är det för värmepump du har?
Ja jo förstår det. Men 30 grader väl hyfsar bra beroende på ytan.mexitegel skrev:Vad som behövs beror på en mängd parametrar i ditt hus, hur välisolerat det är, typ av golv, var i landet huset finns osv. osv. Om du har trägolv finns också rekommendationer från golvtillverkarna om vilken maximal temperatur golvet tål, det brukar precis som du skriver ligga runt 27 grader.
jag får knappt 25 grader vid o grafr???
men jag gåt likaom 24 gtade vidb-2
Framledningstempen FÅR inte vara högre än 28 grader, i alla fall tid trägolv. Det kanske är tillåtet med högre tem´p vid betonggolv, det vet inte jag.
Men det borde väl räcka om du får 28 grader varma golv, det är ju den största radiator du kan ha.
Men det borde väl räcka om du får 28 grader varma golv, det är ju den största radiator du kan ha.
Ja absolut kan jag få mellan 25-30 i GOLVET är jag super nöjd men just nu får jag bara runt 16-19 vilket betyder att framledningen från pumpen måste vara mycket högre! Jag menar är ju skillnad på framlednimgstemp o temp i golvet..ellet!?!Robban_C skrev:
Nej, det är något som inte är som det ska hos dig. LS 81 - vad är det för en värmepump? Inget jag känner igen men är den gammal kan det ju vara så att den tappat effekten och inte orkar få upp temperaturen ordentligt?kristofer12345 skrev:
Ja, det är något som inte stämmer! Jag menar dem.som installerat klagar på att jag släpper ut hela 5-10 grader genom dålig takisolering vilket jag ej tror på.mexitegel skrev:
?!
Konstigt argument. Problemet är ju att framledningstemperaturen inte blir tillräckligt hög, hur dålig eller bra isolering du har i huset påverkar ju inte det alls. Däremot kan det ju bli så att man inte kan få så varmt som man önskar utan att golvet blir för varmt, men nu är ju problemet att det är för KALLT. :x
Det är alltså en nyinstallerad pump? Det kan ju vara någon givare som är fel. Finns det inomhusgivare?
Konstigt argument. Problemet är ju att framledningstemperaturen inte blir tillräckligt hög, hur dålig eller bra isolering du har i huset påverkar ju inte det alls. Däremot kan det ju bli så att man inte kan få så varmt som man önskar utan att golvet blir för varmt, men nu är ju problemet att det är för KALLT. :x
Det är alltså en nyinstallerad pump? Det kan ju vara någon givare som är fel. Finns det inomhusgivare?
Jag har inte full koll så jag måste ställa lite fler frågor:kristofer12345 skrev:
Är det ett nybyggt hus eller är det ett äldre hus som du har installerat GV i?
Är det du själv som har installerat?
Ar det du själv som har dimensionerat?
Hur många m2 har du per slinga?
Det är helt klart att det är skillnad på framledningstemp och temp i golvet men det är alltså framledningstempen som inte får vara högre än 28 grader, inte golvtempen, och eftersom det fungerar och räcker gott och väl i andra hus så bör det ju vara nåt anat som är fel i ditt fall. Ex vis fel i nån strypning, för långt c-c mellan slangarna, dålig cirkulation eller nåt liknande. Därav mina frågor ovan i syfte att kunna ringa in felet bättre.
Huset är nytt, inte jag som lagt slingorna eller gjort jobbet.Robban_C skrev:Jag har inte full koll så jag måste ställa lite fler frågor:
Är det ett nybyggt hus eller är det ett äldre hus som du har installerat GV i?
Är det du själv som har installerat?
Ar det du själv som har dimensionerat?
Hur många m2 har du per slinga?
Det är helt klart att det är skillnad på framledningstemp och temp i golvet men det är alltså framledningstempen som inte får vara högre än 28 grader, inte golvtempen, och eftersom det fungerar och räcker gott och väl i andra hus så bör det ju vara nåt anat som är fel i ditt fall. Ex vis fel i nån strypning, för långt c-c mellan slangarna, dålig cirkulation eller nåt liknande. Därav mina frågor ovan i syfte att kunna ringa in felet bättre.
2m per slinga vet jag ej, ccxi ca 10 cm
Framledningstempen om ,an tittar på ivt värmekälla ligger aldrig under 30 grader dessa tider så att Framledningstempen inte får vara högre ämnen 28 kan ej stämma? I golven ja, kan jag tänka mig för hade jag haft 28 i golven hade huset vatt varmt. Nu har jag knappt 20 i golven.
Mvh
Här är TS andra trådar i ämnet:
https://mobil.byggahus.se/forum/showthread.php?p=2600240
https://mobil.byggahus.se/forum/showthread.php?t=287329
https://mobil.byggahus.se/forum/showthread.php?t=286100
"ispinne..octopus system..går o läsa om på octo.se"
Tyvärr står det minimalt på hemsidan, ingen länk till manualen.
TS scanna in manualen och lägg upp den här så att vi kan läsa den, ta även en/flera bilder på värmepumpens panel så att vi kan se hur den är inställd.
https://mobil.byggahus.se/forum/showthread.php?p=2600240
https://mobil.byggahus.se/forum/showthread.php?t=287329
https://mobil.byggahus.se/forum/showthread.php?t=286100
"ispinne..octopus system..går o läsa om på octo.se"
Tyvärr står det minimalt på hemsidan, ingen länk till manualen.
TS scanna in manualen och lägg upp den här så att vi kan läsa den, ta även en/flera bilder på värmepumpens panel så att vi kan se hur den är inställd.
Ja precis, så i detta fallet måste det vara fel på pumpen som jag ser det.RoBo skrev:
Saken är den att ispinnen ska jobba mot ett fullflöde system vilket gör att kompressorn går så lågt som möjligt på ca 3,5 kw . Nät vi sänket flödet får vi högre framledningstemp men får fortfarande inte varmt. Vilket vi ser på som att dem ytorna o höjdskillnaderna behöver full flöde.
Som sagt allt detta ska ispinnen sköta själv. Men ispinnen tappar också effekt på vintern som nu o kommer då ej upp i så hög framledning som vid +10 därför har man elpatton på 6 kw som ska hjälpa till. Den pumpen jag har skall ge en 17-18 kw energi men detta behöver vi nu i vintern till o med upo til 21 men det sista hade elpatronen gjort men nu ger pumpen endast runt ca 10 som mätt av systemet.
Ja ni hör ju..kass
Jag hittar inte det där med 28 grader här och nu och har inte tid att sitta och googla om det så jag backar på den punkten just nu. Däremot finns det gränser för hur varm ytan på ett golv får bli, bland annat för att trägolv inte ska torka sönder och spricka men där är ju inte du, inte på långa vägar.kristofer12345 skrev:Huset är nytt, inte jag som lagt slingorna eller gjort jobbet.
2m per slinga vet jag ej, ccxi ca 10 cm
Framledningstempen om ,an tittar på ivt värmekälla ligger aldrig under 30 grader dessa tider så att Framledningstempen inte får vara högre ämnen 28 kan ej stämma? I golven ja, kan jag tänka mig för hade jag haft 28 i golven hade huset vatt varmt. Nu har jag knappt 20 i golven.
Mvh
Men huset och systemet är ju nytt och du har ju rätt att reklamera jobbet. Gör det, det är ju den absolut enklaste lösningen.