Byggahus.se
IMG_1607.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En av cementlagningarna ersattes med en sotlucka. Den blir strategiskt placerad för att komma åt att sota spiskåpan och vedspisen. Här är ramen inmurad med tegel och kalkbruk. Första gången jag murat med kalkbruk. Kul att jobba med kalkbruk, lite lugnare än cement eftersom det inte härdar så fort och det känns inte som att det är så petigt med vattenmängden.
Av märklig anledning hamnade bilden 90 grader fel. Orkar inte fixa, vänd på huvet,

• Haha
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
IMG_1621.jpg
Skapa konto

Därja, dags att vitkalka murstocken. Några tips?
Tänker att jag använder samma murkalk som jag murat och putsat med, slammar upp i vatten och stryker på. Eller behövs det nåt bindemedel?
Vi provar att bara kalka den tsv, om vi tycker det blir nåt problem att det dammar får vi väl måla den med nåt annat sen.

• Gilla
Gudahov
  • Laddar…
Claes Sörmland
Snyggt!

För kalkning så används icke hydraulisk kalk, t ex murkalk E på säck eller våtsläckt kalk från byggnadsvårdssvängen.

Slamma upp i en hink med vatten till kalkmjölk - den ska vara rinnande som mjölk. Ju tunnare kalkmjölk desto sämre täcker den men desto mindre dammar slutytan. Använd en kalkkvast eller stor lutpensel och stryk på kalkmjölken korsvis. Sju strykningar med torkning emellan brukar bara lämpligt. Det stänker så skydda ögon och hud för ditt eget välbefinnande och omgivningen.

• Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
hsd
Snyggt jobbat
Se upp med kalk, det är mycket skadligt för ögon - värre än syra så använd skyddsglasögon

• Ledsen
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
IMG_1677.jpg
Skapa konto

Varför överväger folk öht något annat än att använda kalkbruk och att vitmena med kalkslam? Kalkslam är lätt att jobba med och lätt att underhålla och billigare än nåt annat i byggsvängen. Inte kritar det av sig heller om det görs ordentligt med mycket vatten. När en ändring eller reparation behöver göras är det bara att putsa och slamma igen den lilla ytan som skadas.

Jag passade på att mura in rör och lucka så det blir lätt att sota. Återstår att hitta snygga lock, eller rosettventil. Ska göra vajeranordningen till spjället lite snyggare också och ev svärta luckan.

• Gilla
Björkebo Frösön och 15 till
  • Laddar…
hsd
Snyggt och prydligt (y)

"Varför överväger folk öht något annat än att använda kalkbruk och att vitmena med kalkslam? Kalkslam är lätt att jobba med och lätt att underhålla och billigare än nåt annat i byggsvängen. Inte kritar det av sig heller om det görs ordentligt med mycket vatten. När en ändring eller reparation behöver göras är det bara att putsa och slamma igen den lilla ytan som skadas."
Exakt!
Och det gäller en hel del andra gamla byggsätt också.

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Claes Sörmland
Håller med om att kalkbruk är mycket lätt att jobba med. Jag tycker vanliga cementbruk inte alls är lika lätta att få det snyggt med.

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Hur funkar kalkslam/färg i ett kök? Med os och smuts blir ju behovet av att torka rent lite större än uppe på vinden. Färgen kanske inte kritar om man målar tunt men går den att torka rent?

Funderar på att måla murstocken i köket med linoljefärg. Någon som gjort det? Man måste tydligen vänta typ ett år då linoljan annars reagerar med kalken men det kanske det är värt?

Jag har målat två sidor av murstock med linolja. Funkar fint. 2strykningar brukar räcka. Kolla på ottosons hemsida dom har en bra film om att måla på puts. Jag har även målat min grund ute med linolja. Jag väntar 3mån efter puts innan målning. Har dock haft kc-bruk.

dengroth skrev:
Hur funkar kalkslam/färg i ett kök? Med os och smuts blir ju behovet av att torka rent lite större än uppe på vinden. Färgen kanske inte kritar om man målar tunt men går den att torka rent?
Nä, det går inget vidare att torka rent på den slammade ytan. Jag tror att tekniken förr i världen var att slamma på nytt kalkslam ganska ofta.
Här i närheten, på Omberg, finns en bäck som heter Vitlersbäcken dit folk åkte vid Kristi Himmelsfärd och hämtade vitlera, alias kalkbleke, alias kalkslam. Det ströks över murbandet i spiseln och höll spöken, oknytt och sjukdomar borta ett helt år.
I köket i vårt hus, på våningen under murstocken på bilderna ovan, är putsen (vet inte om det är enbart kalkputs eller KC eller vad) målad med vattenbaserad färg, dvs plastfärg. Så har det varit sedan vi flyttade in för sju år sedan och åtminstone sedan tidigt 00-tal. När vi flyttade in tvättade svärmor med målartvätt och bättrade på igen med vattenbaserad färg med 20-glans.
Ytan är lätt att torka av och ser bra ut ännu efter sju år och kräver inte mer än att just torkas av. På ett ställe, i vednischen under spisen, har färgen släppt och putsen är mör. Troligen tål denna kombo inte särdeles mycket fukt, den lilla påverkan från smått fuktig ved har räckt.

Summan av kardemumman är att plastfärg funkar smidigt i ett kök, så länge allt är torrt. Skulle huset kallställas en vinter, eller murstocken blev fuktig ex pga att det skulle regna in i skorstenen, skulle det nog se fördj ut ganska snabbt.

image.jpg
Skapa konto

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.