1 249 läst · 10 svar
1k läst
10 svar
Gersåg 5-10.000
Tjo. Har tänkt köpa en gersåg men jag kan inte bestämma mig vilken jag ska köpa.
Ska använda den ganska mycket, allt från att lista till bygga grillar.
Har varit inne på dewalt, blå bosch eller festool. Har fått upp ögonen för metabo och makita sågar men vet inte mycket om dom.
Mitt krav är en klinga på minst 250mm och priset mellan 5-10 tusen kronor.
Har ni nåt tips?
Ska använda den ganska mycket, allt från att lista till bygga grillar.
Har varit inne på dewalt, blå bosch eller festool. Har fått upp ögonen för metabo och makita sågar men vet inte mycket om dom.
Mitt krav är en klinga på minst 250mm och priset mellan 5-10 tusen kronor.
Har ni nåt tips?
Jag har en Festool och den är mycket bättre än den blå bosch jag hade innan. Ett alternativ som jag tänkt på är makita LF1000 tror jag den heter som också fungerar som dragsåg, en snickare jag anlitade hade en sådan och den funkade helt okej, bättre än min bosch jag hade då iallafall.
Festool är på gång ut med en mindre modell KS60 om ett par veckor, kanske vänta o se vad det är.
Festool är på gång ut med en mindre modell KS60 om ett par veckor, kanske vänta o se vad det är.
Jag har haft en GCM 10s i många år nu och är fruktansvärt nöjd. Lika tight och exakt som när jag köpte den. Tung som ett as men ska du ha 10" klinga eller större så blir det så.
Om jag skulle köpa såg idag köpte jag nog en lika dan, fast med möjlighet att vinkla åt båda hållen. Det har gått utmärkt att leva med vinkel åt ena hållet, men det skulle bespara några sågflyttar ibland att kunna vinkla höger och vänster. Det är idag denna såg:
http://www.proffsmagasinet.se/verkt...geringssag/bosch-gcm-10-sd-kap-och-geringssag
....men, om jag ändå hade plånboken framme så skulle det ändå bli en 12". Inte för att jag behöver det men för att jag kan:
http://www.proffsmagasinet.se/verkt...eringssag/bosch-gcm-12-sde-kap-och-geringssag
Bäst pris på dessa hittar du nog i tyskland.
Om jag skulle köpa såg idag köpte jag nog en lika dan, fast med möjlighet att vinkla åt båda hållen. Det har gått utmärkt att leva med vinkel åt ena hållet, men det skulle bespara några sågflyttar ibland att kunna vinkla höger och vänster. Det är idag denna såg:
http://www.proffsmagasinet.se/verkt...geringssag/bosch-gcm-10-sd-kap-och-geringssag
....men, om jag ändå hade plånboken framme så skulle det ändå bli en 12". Inte för att jag behöver det men för att jag kan:
http://www.proffsmagasinet.se/verkt...eringssag/bosch-gcm-12-sde-kap-och-geringssag
Bäst pris på dessa hittar du nog i tyskland.
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Jag har en makita ls1216, den är helt underbar
Om jag satt och täljde guldtackor om dagarna skulle jag självklart köpt en kapex, men jag har tyvärr annan arbetssysselsättning.
Jag uppgraderade från en mindre makita, och jag kommer aldrig köpa en mindre igen.
Visst är den mindre och lättare, men det är enda fördelen, den stora är bättre på alla andra sätt
Om jag satt och täljde guldtackor om dagarna skulle jag självklart köpt en kapex, men jag har tyvärr annan arbetssysselsättning.
Jag uppgraderade från en mindre makita, och jag kommer aldrig köpa en mindre igen.
Visst är den mindre och lättare, men det är enda fördelen, den stora är bättre på alla andra sätt
Tack för svar!
Vad tror ni om denna?
http://www.bygghemma.se/hus-och-byg.../sagar/kap-och-gersag-makita-ls1018l/p-650662
Vad tror ni om denna?
http://www.bygghemma.se/hus-och-byg.../sagar/kap-och-gersag-makita-ls1018l/p-650662
originalpriset var ju dock inom min budget 6 315
Av personlig erfarenhet kan jag avråda från att köpa just Makita LS1018L. Min hade nämligen otaliga fel när jag först fick den och var ganska oprecis. Exempelvis så kändes teleskoplagren synnerligen knaggliga jämfört med andra maskiner jag använt. Sedan så satt en skruv lös i bakändan av teleskopmekanismen, rättare sagt hela gängen var borta, varpå jag då tog den till Makita service center (hade inte gjort ett snitt med den än då) och de "fixa den". Sedan har vi stöden på sidan (de svarta bågarna på resp. sida) som är fantastiskt korkade då de inte går i linje med sågbordet resulterande i att om du kapar en bredare bräda så ligger den ostadigt (för att inte tala om kapning av hyllplan…
. Fram med svetsen! Plus att den är/var ett antal grader fel vid ger(sne)kapningar varpå det kan bli knepigt att få riktigt tighta och snygga vinklar. Nu kanske jag fick tag på ett måndagsex men enligt Makitas egna serviceverkstad ska den fungera som den ska.. Däremot är det helt underbart att den tar t.ex. hyllplan på 300mm utan att behöva höja sågbordet (slipper metoden då man fäster en skiva på sågbordet för att komma högre upp på klingan) och att den tar 90x90 reglar.
Det blev lite mycket där angående den sågen man jag vill bara varna dig. Men ett tips är att kolla efter sågar som tar just 300mm hyllplan och 90x90 reglar utan modifikation/komplikation då man använder det förvånansvärt ofta. (Eller det är kanske bara jag?
). Angående Festool eller Bosch är min erfarenhet att Festool är dyra ja, men de sågar/fräser/suger damm i en klass för sig. Riktigt snygga snitt/hål! Om Bosch så är det Bosch blå som gäller (jobbar på att konvertera min vertygsarsenal till det). Personligen tycker jag de maskinerna brukar gå bra, enkelt med reservdelar och behöver man ha det där supersnittet ibland kan man ha olika klingor att byta mellan; En grov klinga till "risk-för-spik" och laminat, en för normalbruk (reglar, foder, list) och en till finsnickeri (möbler, vissa lister m.m). DeWalt har jag ingen erfarenhet av så där ska jag inte uttala mig.
Hoppas det var till någon hjälp
Det blev lite mycket där angående den sågen man jag vill bara varna dig. Men ett tips är att kolla efter sågar som tar just 300mm hyllplan och 90x90 reglar utan modifikation/komplikation då man använder det förvånansvärt ofta. (Eller det är kanske bara jag?
Hoppas det var till någon hjälp
Redigerat:
GCM 12 GDL ska vara en riktigt bra såg vad jag har förstått också (har aldrig testat den själv dock). Klart man kan vara lite nervös för flera lager och leder kan leda till glapp med tiden men den har å andra sidan funnits på marknaden i 5 år så hade många klagat på det hade de nog löst det nu. Om TS är okej med att köpa från Tyskland så finns den där inom budget (inkl frakt) men man bör nog lägga till en bock med hjul också då det inte är en maskin man tar under armen direkt (om man planerar flytta på den mycket). Ex. GTA 2500 W men då hamnar man över budget igen. Eller så kan man bygga en egen bänk/bock med sin nya såg!
Liknande trådar
-
Kap och Gersåg Bosch GCM 12 SDE
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Kap- & gersåg - Klinga ej parallell med glidrörelse
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vilken kap och gersåg skall man välja?
Skil 1320 aa kap och gersåg
Bosch GCM 8 SJL kap och gersåg med utdrag, Danderyd
Säljes, Uthyres & Skänkes