Byggahus.se
Ja, jag vet att en skarp installation är behörighetskrävande och frågan är alltså i informativt/utbildningshänseende (så har vi klarat av det ;) ).

Fasskenor och överkopplingsbyglar minimerar ju koppling i en normcentral. I alla fall om man är smart med apparaternas placering.
Men i vissa fall, t ex om två JFB ska försörjas från en inkommande huvudbrytare, så behöver man fördela någonstans.

Fråga: Är två RK 6 i samma hissklämma rumsrent eller vad säger regelboken egentligen? Ska det till en fördelningsplint för att vara 100%?

20161116_072903_b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
O
Det är upp till tillverkaren att specificera om just deras hissklämma är godkänd för anslutning av mer än en ledare. De anger då även vilka typer som är tillåtna at kombinera. Rent generellt är det ofta inga som helst problem att ha två RK i samma klämma, och att "sy ihop" centralen med små loopar från anslutning till anslutning är fullt normalt.

• Gilla
Frebbe och 1 till
  • Laddar…
Som sagt inget ovanligt med två ledare på en hissklämma till en JFB eller dvärgbrytare.

Jag blir lite nyfiken på "försörjas från en inkommande dvärgbrytare". Har du alltså en dvärgbrytare före jordfelsbrytaren?

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
hempularen skrev:
Jag blir lite nyfiken på "försörjas från.....
Skrivfel! Inte bra att skriva inlägg på BH när man samtidigt ska koncentrera sig på sitt jobb ;)

Det är en Hager Huvudbrytare "HA302S" inget annat, som ska mata två JFB. (En 300 mA för värmepump och en 30 mA för övriga förbrukare).

Redigerat:
Redigerat:
MagHam skrev:
Och det verkar inte Hager säga någonting om på sin sida eller produkt .pdf Eller så är jag blind (har hänt förr ;) )

[länk]
Om du ser i dokument för brytaren verkar det anges 16 mm2 koppar där. Vid anslutning av samma ledartyp tex RK eller EK (även samma area vid EK) och man inte överskrider maxarean som i ditt fall 2 x RK 6 < 16 är det inget som hindrar att lägga två ledare i klämman. Vid olika typer är det en annan sak men speciellt vid RK är det inget problem om man inte går över avsedd area sammanlagt.

• Gilla
jorren och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.