Jag har köpt mig en Airmove 1.1 som tanken är att jag ska placera i väggen mellan köket och vardagsrummet. Anledningen är framförallt att sprida värmen från luft/luftvärmepumpens innedel men även för att sprida värmen från vedkaminen.
Värmepumpens innedel sitter placerad i vardagsrummet, keddykaminen i hallen och dessutom finns det en öppen eldstad i vardagsrummet som jag eventuellt kommer att bygga om till en täljstensugn någon gång i framtiden.
Nu till själva frågan!
Ska jag placera fläkten högt eller lågt?
Min tanke är att placera den lågt där luften är kallare för att få ut den kalla luften ur köket och in i vardagsrummet.
I vardagsrummet så sitter ju värmekällan och ju kallare luften man matar in i det rummet är ju mer sällan lär ju värmepumpen slå ifrån och ju mer den får gå destå mer värme i huset. Värmepumpen slår ju ifrån när rätt temperatur har uppnåtts i rummet.
Blåser jag in luft i vardagsrummet så får jag ju ett övertryck där inne och vardagsrummets varma luft kommer att transporteras ut i hallen och vidare in i köket igen.
Tänker jag rätt?
På eldabutiken tyckte försäljaren att jag skulle placera fläkten högt upp på väggen nämligen.
Såhär ser mitt lilla hus ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det röda/rosa/lila/blå ska föreställa strömmande luft, ber om ursäkt för min fula paint-teckning
Vad hade hänt om du skickat luft från hobbyrum till sovrum istället? Gissar att dörren in till ditt hobbyrum är öppen och då kommer värmen från värmepumpen in dit. Skicka den in i sovrummet.
Köket blir väl varmt ändå?
Spontant hade jag varit försiktig med att skicka dofter från köket till vardagsrummet?
I värsta fall får man väl fixa med nåt relä som bryter spänningen till fläkten när spisfläkten är igång, Airmoven går ju på 12V DC så det går ju att hitta på nåt.
Åsa Lund skrev:
Vad hade hänt om du skickat luft från hobbyrum till sovrum istället? Gissar att dörren in till ditt hobbyrum är öppen och då kommer värmen från värmepumpen in dit. Skicka den in i sovrummet.
Köket blir väl varmt ändå?
Alla mina dörrar utom den till källaren och den till badrummet står öppna för jämnan.
Om jag sätter en fläkt mellan hobbyrummet och sovrummet så lär jag ju jämna ut temperaturen mellan de rummen så de blir ungefär lika varma (kök, hall, hobbyrum och sovrum) vilket är bra när jag eldar i Keddyn men jag lär nog fortfarande få det varmare i vardagsrummet än i resten av kåken när jag inte eldar där.
Sen är jag lite skeptisk till att ventilera hobbyrummets atmosfär in till sovrummet eftersom att ångor från epoxilim, färg smält plast med mera inte är särskilt hälsosamt att andas in när man sover, (jag bygger lite modellflygplan och kör med 3D-skrivare i mitt hobbyrum).
Ett alternativ är ju att sätta fläkten högt och sen vända på den så att den blåser luft från vardagsrummet till köket men risken är att den kommer ivägen för spisfläkten eller nåt skåp då (planerar att bygga om köket).
Fördelen är ju dock att jag kan sätta fläkten högre än dörröppningen som är typ knappt 2 meter hög medans rummet är väl typ 2,5 meter högt.