Byggahus.se
Som frågan låter, hur vet man om man behöver dra ny el i huset/byta stammarna? Vi har köpt ett hus byggt 1926, elen i huset är gjort lite här och där tex. Bytt ut några knappar, lamputtag, satt in jordfelsbrytare. Dock vet ej säljaren ingenting om kablar har bytts ut eller inte under husets liv...
Fått rekommenderat att ta in en elektriker som ska göra en elbesiktning - men undrar om det är nödvändigt? Om ja, hur vet man att det han säger stämmer? Vad har ni för tips på vad vi ska kolla efter gällande elen??

Blev visst ett lite rörigt inlägg men hoppas ni förstår vad jag är ute efter :)
Alla tips ang. el i fastigheten mottas tacksamt!

IMG_9638.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_9641.jpg
Skapa konto

IMG_9646.jpg
Skapa konto

IMG_9664.jpg
Skapa konto

IMG_9683.jpg
Skapa konto

Bifogar ett par bilder på några av kontakterna som finns i huset.

Ta in en elektriker som kollar skicket. Det är bara ett proffs som kan bedöma vad som behöver bytas. Är du osäker, välj en välkänd elfirma i stan.

• Gilla
tio_Pepe och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
IcePrincezzz skrev:
[bild]
Coolt, det är inte varje dag man får se en knoppledningsinstallation. :cool: (y)
Den kan möjligen vara lika gammal som huset, men den verkar inte vara inkopplad längre. Men jag ser inte "andra änden", så säker på det kan jag inte vara.

I övrigt ser jag inget direkt alarmerande i bilderna.
Inget förutom knoppledningen är kvar ifrån byggåret. det andra på bilderna är från ca 60-talet och fram till 1990-2000 typ. Eljo trend apparatserie kom väl på sent 80-tal typ ...

Man kan lite kort säga att alla ledningar före ca 1950 är idag mycket hög tid att byta ut. Men runt det årtalet blev det mesta som sattes upp PVC-isolerade ledningar som ofta fortfarande idag är i prima skick. Jag blir alltid så fascinerad när jag drar ut 60 år gamla ledningar och upptäcker att de är lika fina och mjuka som att de sattes upp i år. :)

Vad det gäller vägguttag och strömbrytare så går det inte att bedöma skick på bilder, ja utom om de är fysiskt trasiga typ spruckna i plasten.
Men gnistrar det och låter när man slår om strömbrytare eller sätter i/tar ur stickkontakter eller om stickkontakter blir varma efter ett tag så är det bra tecken på att skicket har blivit dåligt.
Nu kan en del äldre strömbrytare gnistra lite ibland även om de är bra, de gjorde nog det redan som nya. Men generellt så är det ändå indikationer man gå efter.

Redigerat:
  • Gilla
Modig och 6 till
  • Laddar…
Ser ut att vara läge för en översyn av installationen.
Skulle rekommendera att byta till petskyddade uttag och komplettera med jordfelsbrytare om det inte redan finns.

Läs på lite så kan du rätt enkelt avgöra vad som behövs bytas.
Och som nån sade ovan så är det jääkligt mkt jobb att dra ny el i ett hus så du kan ju fundera/snacka med en elektriker om du kan göra en del själv och dom sköter själva installationen.
Håller på med precis samma grej själv och timmarna rinner iväg löjligt snabbt.
Alla gamla kablar (från 23) är helt sopslut, och pansarrören i väggarna har på sina ställen glidit isär etc vilket innebär en jäkla massa jobb, även igenrenoverade dosor etc som ska lokaliseras.

Ang brytare och uttag så funkar dom i de allra flesta fall, men det kan man ta med elektrikern.

MVH/

Tack för svar! Fick tag på elektrikern som hjälp nuvarande ägare med lite saker och han sa att elen måste blivit omdragen i nutid, runt 80-90-talet. Det är plast runt kablarna sa han och de han sett har varit i fint skick. Jordfelsbrytare finns insatt men han pratade om att man kan sätta in en ny elcentral. Och så byta kontakterna till petskydd om de inte har det. Förmodligen inte jordat på alla ställen. Frågan är - behöver man det? Hur ställer ni er till detta?
Vi har två barn,3,5 år samt 4 månader.

Jordfelsbrytare är mycket viktigt så det är bra att det finns. Petskydd är bra att ordna överallt där barnen kan komma åt. Finns lösa spärrpluggar att köpa och sätta dit om man inte vill/kan byta själva uttagen. Jordade uttag överallt inomhus tycker jag inte är nödvändigt. Beror om man ska använda särskilda apparater som kräver jordning så får elen dras om till det rummet.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Josth skrev:
Jordade uttag överallt inomhus tycker jag inte är nödvändigt. Beror om man ska använda särskilda apparater som kräver jordning så får elen dras om till det rummet.
Vad kan det vara för apparater som kräver jordade uttag?
Kök och badrum är jordat så vitt vi vet.

Det är ALDRIG apparaterna som styr om det ska jordas i ett rum. I lite äldre hus var det alltid "miljön" som bestämde och det som gällde när huset bygdes gäller även i dag OM man inte gör en större renovering. Gör man det så måste man även uppgradera el till dagen standard dvs alla uttag ska vara jordade. OCH man får aldrig blanda iordade och ojordade i samma rum, det gäller även lamputtagen.
Till det kommer att i öldre hus kan man ha lite gränsdragningsproblem tex. när det gäller att avgöra vart köket slutar och matplatsen börjar.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det var väl framförallt när man hade "tjockskärm" till datorn. De kunde avge rätt stora elektriska fält. Alla skärmar innehåller därför avskärmning för E fältet, den skärmningen fungerar bättre om jord är anslutet.

Moderna plattskärmar avger väldigt svaga elektriska fällt, och det blir inte överdrivet viktigt med jordning.

Skillnaden i teknik är att "tjockskärmen" ritar upp bilden med ett antal elektronstrålar som skapas genom att accelera elektroner mha ett elektriskt fält som drivs av en spänning på ca 30 000V. Det fältet "jobbar" inne i apparaten, men utan avskärmning sprids det även frammåt där man sitter. En plattskärm visar sin bild genom att små punkter "öppnas" eller stängs på skärmen, och då släpper igenom ljus eller inte. Det finns då visserligen typ, en miljon sådana punkter, men de drivs med en spänning i storleksordningen 1 V.

Under halva 80 talet och stor del av 90 talet var farorna med E fältet och magnetfält från datorskärmar ett av de viktigaste samhälls-debattämnena, ungefär som klimathotet idag. Om man satt framför en tidig färgskärm, som helt saknade avskärmning kunde man känna ur skäggstubben reste sig i ansiktet.

tommib
Om du har småbarn och uttag som inte är petskyddade skulle jag prioritera det, omedelbart. Gammal elmateriel kan också ha blivit skör med åren och åtminstone mina barn gillar att undersöka saker något destruktivt. Kolla att alla uttag sitter ordentligt i väggen och lär barnen att inte sätta i och ur kontakter. För den delen kan det vara bra att själv tänka på att hålla emot med ena handen när man drar ur en kontakt ur väggen, med tiden kan uttagen bli lite glappa.

Strömbrytare och sådant som barnen inte når kan man vänta med.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Mikael_L
Petskyddade uttag (eller täckbrickor, men sådana brukar fungera sådär, man glömmer att sätta tillbaka täckbrickan efter man dammsugit! ) och jordfelsbrytare tycker jag är det viktigaste.
Ja byta kablar äldre än 1950 också förstås, men sådana har ni kanske inte kvar några.

Byta till jordade uttag är inte så viktigt, tycker jag. Men vill man så går det att göra pö om pö, ett rum i taget och passa på om man ändå fixar ytskikt och byter elkopplare och uttag.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Jag tycker det känns lika bra att byta till jordade uttag överallt, finns det någon nackdel med det?

Vi kör Eljo renova uttag och brytare vilket är ett jäkla smäck som ja kommer byta ut eftersom.

Om ni renoverar och bevarar så behåll de brytare och dosor som är snygga och ok sen komplettera med nya i porslin sommarljuset till hyggliga priser i en byggnaddsvårds butik jag såklart inte minns namnet på..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.