Byggahus.se
BirgitS
Den där tidningsartikeln är nästan 10 år gammal och pga ett antal liknande fall för ungefär 10 år sen ändrade mäklarna sin information i prospekten. Det brukar t ex stå typ att boytan är vad säljaren har uppgivit (eller enligt BRF/fastighetsdeklaration etc) men om boytan är viktig för köparen måste de själva mäta.

• Gilla
Krokkodriljo
  • Laddar…
Mikael_L
Fredrik Persson skrev:
Fick ett svar från mäklaren nu att säljaren har det svårt med sin dotter osv osv. Och att vi inte bör gå på förmycket med krav mot henne pga detta.
Känns ju som att mäklaren är långt ifrån opartisk i försäljningen iallafall.
Meddela mäklaren att han istället borde tänka på deras situation när det gäller hans arvode, han får minska sitt arvode med vad det kostar säljaren att fixa brännaren, om han nu känner så starkt för säljaren.

Förövrigt känns detta som en mäklare som bör anmälas.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
byggarätt skrev:
Strul är jobbigt se saker som de är o dra gränser för vad du ni tolererar...följer dom inte kontraktet häv köpet o begär ersättning av mäklarens försäkring ...gräv inte ner er i sorg över att det som sker sker...
Att överta ett hus är en arbetskrävande process....gå igenom en massa trådar här på forumen så ser ni att det finns mängder med olika strul oavsett roll säljare o köpare och hur de tar sig genom de märkligaste händelser...
Heja på er håller tummar att ni löser era saker
Mäklarens försäkring tror jag inte man kan räkna med i det här fallet.

Och man skall givetvis hävda det skrivna avtalet, och ev. kräva skadestånd om säljaren inte uppfyller sin del av avtalet, men som köpare skall man inte häva avtalet, för då gör man precis det som säljaren håller på med, alltså avtalsbrott. Det kan bli väldigt dyrt.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mikael_L
osiris skrev:
Minst en gång så har en tingsrätt dömt till köparens fördel vid felaktigt uppgiven boyta: [länk]

Kläm åt ordentligt och hota med att häva köpet tycker jag. Det bör förhoppningvis förmå säljaren att göra rätt för sig.
Nejnej. Be säljaren häva köpet, eller hålla sig till ingånget avtal.

Det kan straffa sig rejält att själv häva. Man måste ha mycket rejält på fötterna då.

Mikael_L skrev:
Nejnej. Be säljaren häva köpet, eller hålla sig till ingånget avtal.

Det kan straffa sig rejält att själv häva. Man måste ha mycket rejält på fötterna då.
Notera att jag skrev hota med att häva, inte att faktiskt göra det.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Men tänk om det är just det säljaren hoppas på ... ;)

L
Vill bara påpeka att säljaren självklart skall stå för eventuella kostnader ni får ifall de inte är villiga att göra en ny överenskommelse om priset. Annars har ju bara ni allt att förlora på att köpet kan hävas. Sedan tycker jag verkligen att ni skall läsa på vad som verkligen gäller med felaktig information. Tror man kan ringa till Mäklarsamfundet eller liknande för lite rådgivning.

Om säljaren inte följer kontraktet...o levererar ett hus väsentligt mindre än det som står i kontraktet....Styrkt av mäklaren...Så är det möjligt att häva kontraktet!
Mäklaren är ansvarig för att ha styrkt lätt kontrollerbara uppgifter och han har därmed medverkat till att bluffen kunnat fortgå så här långt.

Mäklaren blir därmed skadeståndspliktig i och med att han styrkt säljarens felaktiga uppgifter och därmed bryter säljaren mot kontraktet när han inte levererar enligt kontraktet!
Köpet kan hävas om köparen vill detta..eller kompensation Skadestånd utgå.
Mäklaren får ta ansvar för sin del o Säljaren sin del.

Jag fattar inte varför det ska vara så svårt att inse att ett felaktigt kontrakt där väsentlig skillnad föreligger är tillräcklig grund för att häva ett köp??? BYA=?????
Mäklare som fuskar med ytor är vanliga och är verkligen otäcka ...Anmäl o Stäm dessa Mäklare

Måste inflika att i det här fallet, tror jag att säljaren vill att köpet ska hävas för denne vill ju egentligen inte flytta även om hen inte har råd att bo kvar. Ett psykologisk problem..

Så att hota med att krångla tillbaka kommer inte direkt skrämma säljaren, för hen vill ju som sagt inte flytta.. tycker ju troligen att världen inkräktar i hennes liv och värld..

..så det gäller bara att bestämma sig, vill man ha huset eller inte..

• Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
Det känns inte riktigt aktuellt att häva köpet för vår del, dels så kan det bli ordentligt dyrt om säljaren vill börja bråka om det. Sedan så älskar vi läget på huset och charmen som det har, det är bara fördjävligt att sälja det på 112 kvm boarea när det är betydligt mindre. Jag var väl ganska införstådd med från början att det kan bli svårt att få kompensation för felaktig boarea, men försöka kan man :)
Begärde ut lantmäteriets och skatteverkets handlingar från byggår tills nu och såg att det alltid har beräknats vara 112kvm, alltså troligen denna siffra som säljaren gått på.
Kan ju säga att skattehandläggaren jag pratade med om storleken inte blev allt för road då huset i så fall har fel taxeringsvärde.
Snacka om en rejäl soppa detta.
Men ska ha ett möte med mäklaren imorgon och se vad han säger om det hela....

Snigla skrev:
Måste inflika att i det här fallet, tror jag att säljaren vill att köpet ska hävas för denne vill ju egentligen inte flytta även om hen inte har råd att bo kvar. Ett psykologisk problem..

Så att hota med att krångla tillbaka kommer inte direkt skrämma säljaren, för hen vill ju som sagt inte flytta.. tycker ju troligen att världen inkräktar i hennes liv och värld..

..så det gäller bara att bestämma sig, vill man ha huset eller inte..
Lite denna känsla hade vi med. Säljaren pratade om hur denne skulle vilja renovera och sa " Jag hoppas inte att ni ska göra er av med de underbara dörrarna i huset, eller ändra för mycket i köket, jag har en fläkt jag köpt som hade passat fint." (fläkten var ful som stryk)
Ursäkta mig om jag vill uppdatera VÅRT hus till 2000-talet....

Ska bli intressant att se vart detta barkar hän.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Är ni 100% på att storleken på huset är felaktig? Det är en så pass stor miss att det nästan borde gå bedöma utifrån planlösningen, kan ni posta en bild på den? :)

Fredrik Persson skrev:
Begärde ut lantmäteriets och skatteverkets handlingar från byggår tills nu och såg att det alltid har beräknats vara 112kvm, alltså troligen denna siffra som säljaren gått på.
Kan det inte vara så att reglerna för hur man beräknar boyta har ändrats genom åren?

Jag vet att när vi hade köpt vårt hur och jag började mäta så insåg jag att huset var ungefär dubbel så stort som jag trodde, eftersom källarens golvyta inte räknades med i boytan (minns inte om det var pga takhöjd eller att den till största delen var oinredd). Men inte heller golvytan på bottenvåningen stämde riktigt, jag minns dock inte om jag kom fram till varför det diffade lite.

Det verkar som om reglerna ändrades 1989.

• Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Det här är ett paradexempel på hyr fel det blir i ett system där säljare och köpare har samma mäklare! Ett fel som tex för lite uppgivna kvadratmeter boyta hade en yrkesman upptäckt direkt, men är något som däremot inte är så lätt att uppfatta som vanlig köpare. Hade köparen haft en egen mäklare, som bara jobbade åt köparen, så hade denna haft intresse av att upptäcka sådan och därmed kunna pressa priset åt sin klient. Nu när mäklaren ska jobba åt både säljare och köpare (men i realiteten först åt sig själv och sedan åt säljaren) vinner mäklaren på att "blunda" för alla fel för att på så vis snabbt få igenom affären och kunna gå vidare och sälja nästa hus.

Mycket tråkig historia, men tyvärr inte helt ovanlig. "När man köper med mäklare får man trygghet" brukar det heta, ja man kan tryggt veta att mäklaren inte kommer att hjälpa dig när det brakar åt skogen, efter som han ska "arbeta för båda parter och inte får ta ställning".

Till TS: skaffa en bra fastighetsjurist, det kommer du snabbt tjäna in, hon/han kommer att arbeta för dig och ingen annan. Många seriösa advokater har en gratis första konsultationstimme där de kan se om ni har ett case och rekommendera om ni ska gå vidare eller ej. Många gånger får du täckning från rättsfallsskyddet i din hemförsäkring också.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
MultiMan
Ja, när fastighetspriserna på många håll är uppe i helt extrema nivåer, så ökar ju incitamentet att ta in kunnigt folk som granskar affären innan köpet. Jag gav 80' för mitt hus på 112m2 och då hade det kvittat om det var felmätt. Lägger man 5 miljoner blir läget ett annat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.