Byggahus.se
H
Tyvärr kan jag inte bidra med något kring säkerheten, men jag är nyfiken på din musik.
Posta gärna någon länk så vi kan lysna :)

Nej, när det befintliga friggeboden byggdes var det knappast inbrottsskydd som prioriterades. Och följaktligen så sitter fönster-fönsterkarmar och dörr-dörrkarm fast i väggarna mha fogskum och några spikar... Svårt göra om detta till ett veritabelt fort alltså.
Men att applicera säkerhetstänket i ett antal lager går ju alltid! Hela anrättningen ska sammantaget vara tillräckligt oaptitlig för att få de flesta opportunistiska tjuvar att vända. Låsen är ju inte allt, larmet är ju inte allt, osv...

Men riktiga oklippbara fönstergaller på insidan, ordentligt fastsatta. Och så får snickaren och låssmeden samråda och göra sitt bästa med dörrkarmen och dörren. Kanske är dörren ett hopplöst fall, kanske går det bra förstärka karmen, skruva sådan där perforerad inbrottsplåt lite lämpligt, bakkantsbeslag och montera ett riktigt tillhållarlås på dörren. Kanske sådana där lamelljalusier som går i skenor från tak till golv? http://www.gallermannen.se/

Larm: Glaskross till fönstren. Chockdetektor och magnet till dörr. Invändig rörelsedetektor(er). Naturligtvis rökdetektor också.

Kanske kamera i taket.

Prylarna fotograferade och dna-märkta. Kostar en dryg femhundring och är tydligen riktigt effektivt.

Så mycket som praktiskt möjligt av instrument i ett väl förankrat stort säkerhetsskåp SS3492 och hårdvaran i ett annat. Bättre ha grejerna i var sitt skåp än låta de dela ett enda jättelikt dubbeldörrars...

Och -i mitt tycke- jätteviktigt: Molnbackupen på alla dina filer!!!

Redigerat:
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Mitt tips är att göra friggan maximalt inbrottssäker, men utan att det syns på utsidan, så att det ser ut som en vanlig frigga utifrån. Man ska inte ge tjuven någon anledning att ge sig på friggan, utan tjuven ska ju tro att om det finns något av värde att stjäla, så finns det i bostadshuset, inte i friggan.

Se till ha att hundleksaker i trädgården, en hundvattenskål och lite sådär. (Det är ett tips som en inbrottstjuv själv kom med i en artikel för ett antal år sedan)

Larm så klart, och en övervakningskamera, som syns att den finns. Kan ju lämpligen sitta på bostadshuset och se ut som den huvudsakligen övervakar det, men även får med friggan.

• Gilla
Nanoq
  • Laddar…
Tokslut skrev:
Bygg en stålbur på insidan som fönstergaller och dörrbom sätts fast i. Då jävlar får de väsnas för att få ut sakerna.

Och ang. rattkrycka: tyst verktyg för att ta bort sådan! [länk]
Den där kommer inte att funka på mitt rattlås, det kan jag lova dig ;)

Och även på gamla billighetsvarianter har jag lite svårt att se hur man ska använda den, utan att förstöra ratt eller pedal, för att få loss rattkryckan!?

thomasx skrev:
Den där kommer inte att funka på mitt rattlås, det kan jag lova dig ;)

Och även på gamla billighetsvarianter har jag lite svårt att se hur man ska använda den, utan att förstöra ratt eller pedal, för att få loss rattkryckan!?
härdade material kan vara känsliga för böjning

[/QUOTE] Man bör kolla upp att friggebodens lösöre täcks av hemförsäkringen, det är nämligen inte alltid det är så speciellt om man har speciella nyttjanden av utrymmet.[/QUOTE]

Kanske har missuppfattat men friggebod är väl inte att anse likvärdig som förråd vad det gäller försäkring och om friggan är låst borde väl hemförsäkringen väl täcka lösöre för 1 miljon? Man får visserligen billigare försäkring med larm/säkerhet...men ersatt borde man bli. Bra att fråga förstås ☺️

Redigerat:
Tokslut skrev:
härdade material kan vara känsliga för böjning
Man ska få grepp om dem också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.