Byggahus.se
Hej!

Har ej fått tillträde till nyköpta villan, men gjorde en tråd om detta för några dagar sedan.
Nu slog det mig att eftersom dörrkarmarna är en del av konstruktionen enligt tidigare ägare, så hur påverkar detta väggarnas bärighet?
Då dörrkarmar sitter ihop så är det en modul. Karm och lister i ett. Det finns alltså inga karmskruv eller dylikt.

Befintliga karmar är några centimeter kortare än de nya jag tänkte köpa. Så jag måste ta upp ca 3-4cm ovanför för att få in nya karmen. Då jag inte har en aning om vad som sitter runt dörrarna, eller ovanför så tänkte jag att någon av er kanske vet?

Förmodligen är det som någon medlem skrev frästa spår i karmen där tretex skivor sitter. Men hur påverkar detta väggarnas bärighet? Bifogar lite bilder. Det är framför allt det bortre två dörrarna jag är lite orolig för,

Vad tror ni?

hall.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ritning.jpg
Skapa konto
källare.jpg
Skapa konto

PHOTO_20161020_122413.jpg
Skapa konto
PHOTO_20161020_122418.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Jag har aldrig hört att karmarna i sig själva skulle vara bärande !?
Det brukar, om det är en bärande vägg, sitta en regel ovanför som tar lasten och fördelar ned den i reglar i väggen vid sidan i så fall...

/K

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Säger som Klas. Hjärtväggen, den lodräta som går i princip genom hela huset kan troligen vara bärande, liksom då reglar över och vid sidan av dörröppningar i denna (Kök/matplats, mitt i vardagsrummet, sovrum 2), men inte själva dörrkarmarna.

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
Varför vill du byta dörrar och dörrkarmar?

Karmarna är inte bärande men det blir skador runtomkring innan de är utrivna. Sedan skall nya reglar inpassas runtom och de nya karmarna sättas in.
Om de gamla dörrarna och karmarna är någotsånär hygglig kvalitet så reparerar man många skador på dem med samma arbetsmängd som ett byte. Om de gamla dörrarna är klädda med kryssfaner (plywood) är de rentav bättre kvalitet än nutidens dörrar.

Jag tror inte du har några bärande innerväggar på övre plan. "Hjärtväggen" ser för tunn ut för det på ritningen och dessutom har ju någon rivit ner väggen till köket. Gissningsvis är det fribärande fackverkstakstolar. Men det kan du enkelt undersöka när du flyttar in.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tack för svar! Jag får ta lite kort på vinden och lägg aupp så får ni se hur det ser ut.
Väggen mellan vardagsrummen är inte bärande, den är inte ens med på originalritningen. Så den har uppkommit i efterhand.

Varför jag vill byta karmarna är då för att dörrarna har dålig passform i karmen, de är väldigt slitna och mängder med märken i, två av dörrarna har hål stora som en coca cola botten (burk) så det känns som det är mycket jobb för att få dörrarna fina, det torde gå snabbare att ta bort dörrarna, öppna upp lite upptill, fälla in reglar runt om och kasta in en karm.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ser ut som ett hultfredshus.
Om så är fallet är inte hjärtväggen bärande då det är fackverkstakstolar.
Inga problem att byta karmar i de väggarna. Fäll i lite nytt virke när karmen är borta o sen montera karm o foder.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
verktygsgurun skrev:
Ser ut som ett hultfredshus.
Om så är fallet är inte hjärtväggen bärande då det är fackverkstakstolar.
Inga problem att byta karmar i de väggarna. Fäll i lite nytt virke när karmen är borta o sen montera karm o foder.
Tack för svar! Jag kollade på originalritningen och du har rätt, det är hultsfredshus. Väldigt imponerande. Stort tack!
Så när ett hus har fackverkstakstolar är inga väggar bärande? Utan det är fritt fram att ta ner det man vill?
PHOTO_20161021_123627.jpg
Skapa konto

Ja, om det är vanliga W-takstolar så är det så.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.