Byggahus.se
Sir Duke skrev:
Jag blir fundersam. Får man ta huset i bruk, mot att man betalar avgift? Dvs man kan slanta upp pengar och helt enkelt flytta in och leva livet? Eller måste man böta OCH tömma kåken och börja om besiktningen med tom kåk?

Och en andra grej: Man har ju hört om byggjobbare som bor i huset under byggtiden. Och då menar jag inte bara att de dricker kaffe vid köksbordet. Nej det är tandborstar i badrumsskåpet och bubbelbadet är invigt etc. Är detta tillåtet? Eller aja-baja och risk för böter? Vem pröjsar? Om beställaren inte vet om att det finns hyresgäster?
Om det vid slutbesiktningen kommer fram att huset tagits i bruk, så blir det ju ev. en sanktionsavgift. Men under förutsättning att besiktningen blir godkänd, så kan jag inte tänka mig att det blir mer påföljder. Blir den inte godkänd så kan de utfärda ett föreläggande om att huset skall evakueras. Föreläggandet kan ev. förstärkas med ett viteskrav. Som alltså utgår om man inte följer föreläggandet.

Frågan om boende byggnadsarbetare är ju intressant. Jag misstänker att det går att komma rätt långt med att hävda att de är där som nattvakt.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Var också tvingad att göra ungefär som ursprungsfrågan men kontaktade byggnadsnämnden och frågade om jag fick ställa in möbler etc, jag hänvisade till att trämöbler riskerade att bli skadade i det förråd som jag hade vilket var sant. Fick ok att ställa in möbler men inte möblera. Dvs ställa in sängar men inte bädda som exempel, rekommendationen var att placera möblemang och kartonger samlat inför besiktning så bodde spartanskt under några veckor, bäddade ur och ställde kartonger o stora möbler i grupper inför besiktning, allt var frid o fröjd

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Byggnadsnämnder nu så illa fungerande att de plågar befolkningen med paragrafrytteri...för tidig inflyttning borde inte beivras på detta sätt...
Mygel med bygglov ska inte uppmuntras men hur kan myndigheter motarbeta människor som vill försöka bygga sina egna hem o som inte klarar dubbel hyra under tiden?

För att alltför många aldrig blev klara. Finns enl uppgift tusentals bygglovsärenden som aldrig avslutats hos kommunerna.

Mikael_L
@ Bobyggaren
*Varning för långt inlägg. ;)*

Nu när jag läst genom tråden så har jag fått intrycket att ni i första hand vill få så lite problem som möjligt med detta, att de där pengarna är underordnade.

Jag tycker då att de råd som kommit från några att bara köra med öppna kort och se avgiften som en flyttkostnad är ganska bra råd. Sen kan man ju hoppas att de ändå skiter i att ta ut sanktionsavgiften.

Men i vilket fall som helst så måste ju husets bli besiktningsbart, så troligen behöver en del möbler flyttas bort eller åtminstone flyttas på till annan plats inom huset.
Och då det jobbet kommer att bli nödvändigt oavsett allt annat så kan du fundera på att samtidigt öka chansen att slippa avgiften.

Jag tänker att du behöver ta reda på ifall möbler kan stå i huset, t.ex. samlade mitt i ett rum.
Och detta är ju en sak du kan ringa byggkontoret och fråga om. Säga att det gamla boendet var tvunget att tömmas, så en del bohag har ni nu staplat upp mitt i vardagsrummet, och fråga om detta är OK, eller om det stör slutsamrådet.
Men hur det än blir så lär ni bli tvungna att antingen avlägsna alla eller en stor del av möblerna eller så är det kanske tillåtet att de står kvar i huset på ett bra ställe. Och när du tagit reda på vad som gäller här har häften av edra beslut blivit tagna.

Nästa beslut att ta är hur mycket ni vill försöka undvika avgiften, och detta balanserat med hur mycket man är beredd att glida på sanningen.
Vid den första kontakten tycker jag att man ska försöka endast dryfta möblerna, berätta att man var tvungen att ta dit dessa för lagring iom att det förra boendet var tvunget att tömmas i förtid, utom er egen möjlighet att påverka, typ.
Nu kan ju den raka frågan komma; ifall ni bott i huset redan.
Och då finns ju hela skalan ifrån att blåneka "Nej, absolut inte".
till saker som att "Ja någon natt har det blivit i byggets slutskede"
till att vara absolut helt sanningsenlig.
Och här kan jag absolut inte alls råda, ett sådant här beslut styrs av var och ens eget samvete, utan tvekan.
Och det är verkligen skönt att vara helt ärlig, så det ska ju inte helt underskattas.

Kommer frågan och är ni ärliga så kan ni ju passa på och berätta lite kortfattat varför det blev så, att ni är hemskt ledsna då ni vet att det inte är tillåtet, att ni verkligen hoppas det går att undvika tråkigheter fast ni samtidigt förstår att de måste göra sitt jobb.

Sen vid slutsamrådet kan annars precis samma fråga komma, om det flyttats in.
Och då gäller precis samma som jag skrev ovan, bestäm er (i förväg) på vilken sanningsnivå ni vill hålla er på.

Om avgift mest känns lite surt att råka få, men inte kritiskt på något vis och oron istället ligger mycket i det obehagliga i situationen är mitt råd att hålla sig närmare sanning än att stå och blåljuga.
Tjänstemännen blir inte onda på något vis över det som hänt och ni ärligt (eller ganska ärligt) berättar hur det är. Och i princip är det enda ni riskerar en avgift på 22'.

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
TS: Om straffavgiften inte är något problem. Och ni har en massa ångest för att ni gjort fel. Ring och erkänn. Det kommer lätta på ångesten. Att börja trixa och ljuga däremot kommer inte göra det.

• Gilla
Bobyggaren
  • Laddar…
Stringfellow Hawke skrev:
För att alltför många aldrig blev klara. Finns enl uppgift tusentals bygglovsärenden som aldrig avslutats hos kommunerna.
vad beror detta på jo bankkreditiv och att byggnadsprocessen i verkligheten skiljer sig från hur bygglov fungerar...
verkligheten kräver att bygglovsprocessen ändras o motsvarar vad folket behöver

svenska folket kan ändra på byggregler så att folket har någonstans att bo...

Politikerna lever inte i samma värld som vanligt folk. Om de gjorde det skulle bobristen lösas. Byggs nu några tusen bostäder per år. Bravo...

• Gilla
byggarätt
  • Laddar…
harry73
Man kan med hjälp av boverkets svar som postades ovan erkänna direkt och säga att ni vill flytta ut innan slutbeviset kommer, och fråga kommunen på vilken nivå ni ska lägga er.
Sen ringer ni flyttfirma och begär offert på utflytt och inflytt + en vecka förvaring på billigaste sätt.

Men det är ju omständigt, om pengarna inte spelar någon roll. Enklare att låta allt vara kvar, men ta straffavgiften.

harry73
Det är ju också något som man kan diiskutera med kommunen.
Vad behöver jag göra för att inte hindra kontrollen men ändå få betala straffavgift.

Poängen är att man inte behöver lura kommunen. Man kan diskutera saken och agera därefter

Hade jag vart er så hade jag flyttat ur alla saker... Håller själv på att bygga och även om man så ställer in en enda låda i huset, så räknas det som man har tagit det i besittning...vet inte heller hur det är med försäkringar och dylikt, om man flyttar in innan man får?! Om det skulle bli en skada någon stans...

Tack för alla tankar och svar! Ska ringa och boka tid för slutsamråd i veckan, och ta det därifrån. Kommer först boka en tid, och sedan prata med handläggaren inför samrådet och säga precis exakt som det är. Ärlighet varar längst! Pengarna är inte nåt problem, även om det kommer svida på kontot såklart. Altanbygge får helt enkelt vänta. Jag lovar att återkomma och berätta för er hur det går för oss, om ni vill förstås?

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Lycka till!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.