Byggahus.se
Hur tunnt kan man undergjuta och ska man blanda lite extra vatten till en säck finbetong för att få det lite mer lättflytande? Har aldrig gjort det tidigare.

Har för avsikt att montera en billyft men golvet är inte riktigt jämnt så pelarna behöver skimsas kanske 10-15mm på vissa ställen

Varför ska du ha betongen mer lättflytande?
Du kan inte gjuta speciellt tunt med finbetong, ska du bara fylla upp några mm så pratar vi flytspackel..
Och ska du ställa en billyft uppanpå så krävs det mer än så i hållfasthet.
Du får försöka förklara närmare..:)

Använd expanderbetong, det är gjort för just det ändamålet. Weber EXM702 finns t.ex. på Beijer.
En säck som ger dig runt 12-13 liter kostar runt 150 kr på lokala bygghandeln. Expanderbetongen behöver heller inte vibbas och flyter ut mycket bra.

• Gilla
random_name
  • Laddar…
Tack för det MexiTegel, expanderbetong får det bli.

Jörgen, var jag så oklar? Vill istället för att skimsa bort golvets ojämna yta med tunna metallskims (enl. instruktion) fylla upp spalten mellan betonggolvet och lyftens fotplattor så hela foten har stöd.
Själva lyften skruvas ju fast med kemankare i garageplattan enl. Instruktioner så nog står den ändå.

Edit: tänkte bara om man blandar lite tunnare så den lättare flyter in under men vad vet jag, därför jag frågade.

Redigerat:
Nja, lite bara :) Ju mer man vet, desto lättar är det att förstå hur man ska kunna hjälpa.
Inte lätt alla ggr att sätta sig in problematiken

Kollade på expanderbruk, weber 701 verkar vara just det jag söker. (undergjutning 5-20mm) men ingen verkar ha det som lagervara och ingen verkar heller vilja beställa hem nån enstaka säck åt mig har ringt runt hela förmiddan.

Fungerar 702an om man blandar ut det lite extra kanske? Den klarar från 10-100mm utfyllnad enl. specs.
I mitt fall är det 5-15mm jag behöver fylla ut.

Mer vatten än receptet föreskriver minskar betongens hållfasthet, expanderbetong är dessutom mer känslig än vanlig beting vill jag minnas. Mer vatten gör det heller inte möjligt att gjuta tunnare på ett bra sätt.

Kolla om de kan ta hem rätt produkt istället :)

Om man beställde en hel pall var det inga problem men då det bara var en säck jag behövde så ville ingen.

Ang. Vattnet så noterade jag bara att 702 blandas med 3,5 liter och 701 med 4,5 liter.
Jag ska forsätta leta.

Ajdå, det var ju illa. Har du kollat finjas motavarighet? Kanske är lättare att få tag på?

finjas motsvarighet heter Bemix Fin men inte heller den finns att köpa varken online eller i butik i dom närmsta städerna.

Vart fan bor du?. Expanderbetong är ju lagervara på varenda byggvaruhus nuförtiden. Har du kollat med riktiga handlare typ Beijer, XL, Karl hedin, woodys mfl.

Expanderbetong std är lagervara överallt ja, men expanderbetong FIN som ja vill ha pga den tunna spalten finns INGENSTANS, varken weber eller finja.. Jo Beijer Södertälje hade weber 701 hemma.
Bor utanför Umeå och ja, jag har kollat Beijer, xl-bygg, Woody, bolist, byggma, gärdin Persson, k-rauta, Bauhaus, ahlsell + några mindre ställen.
Att det inte är lagervara köper jag men att INGEN av dessa ville beställa hem om jag inte tog en helpall är idiotiskt.
Imorrn ringer ja weber själva.

Redigerat:
Skulle tro att det funkar med standard Bemix men kolla med tillverkaren ett tunt stålband eller liknande som dras i spalten hjälper till att få ur luften och se till att formen är tät för det läcker lätt.

• Gilla
MickeCeder
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.