Byggahus.se
Hej!

Då vi väntar tillökning och jag fick för mig att vår nuvarande trapp skulle bli för smal för att få upp barnvagn på så inledde jag projekt "Ny trapp" i söndags.
Planen är att klippa ner och gräva bort buskarna och sen försöka ge mig på trappen. Lite oklart hur jag ska gå tillväga där, men det lutar åt vinkelslip, slägga och kanske bilmaskin.

När trappen väl är borta så blir det till att bygga upp en ny trapp i trä. Planen är att den ska gå 90 grader från huset istället för den nuvarande som har en liten vinkel utåt. Den ska dessutom bli både längre ut från huset och djupare. Längden för att man ska kunna bygga en ramp åt barnvagnen som man inte ska behöva gå i när man ska gå upp utan vagn och djupet för att man ska kunna parkera vagnen där uppe medans man låser/låser upp dörren.

Så här såg trappen ut innan jag började:
IMG_1234.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det första som fick ryka var påbyggnaden av räcket och plexiglasskivan som satt åt norr:
IMG_1235.jpg
Skapa konto

Sen var det dags för buskarna att klippas bort:
IMG_1237.jpg
Skapa konto

Det kändes väldigt luftigt när buskarna försvann. Men man vänjer sig väl.
I det här läget tog jag en titt under trappen och tyckte inte det såg helt hundra ut, slog till ett trappsteg med spettet och en hel del material ramlade ner, armrringen såg mest ut som rost också. Så har jag tur så är hela trappen i lika dåligt skick och då borde det bli ganska enkelt att slå sönder den.
Närbild på det dåliga steget:
IMG_1239.jpg
Skapa konto

Efter detta så började jag gräva bort lite rötter, det var tre rejäla rotklumpar och två av dom fick jag bort ganska lätt genom att gräva ytterst lite runt om och sen koppla på ett spännband till dragkroken på bilen och dra. Den tredje däremot var värre och den satt värre till också så jag kunde inte komma åt att dra så här gav jag upp för dagen.

Måndagen bestod i att gräva bort jord och kassa på kärran tills den var full.

Idag efter jobbet så började jag med att åka och tömma kärran och sen gav jag mig på den sista roten, den satt bra mycket värre än de andra två, men tillslut så gav han med sig. Skyfflade upp ett till lass jord på kärran.
Efter dagens jobb ser det ut så här:
IMG_1241.jpg
Skapa konto

De tre thujorna som står kvar ville far min ha till stugan deras så dom får stå till helgen när vi ska upp dit en sväng.

Nästa steg blir att försöka plocka bort räcket och sen ska jag ge mig på själv trappen.

Trappan ser ju fin ut, sätt ut den på blocket så kanske du blir av med den helt utan eget arbete, och tjänar en liten slant på samma gång ;)

Det hade varit roligt med en översiktbild, så man ser hela huset, och lite av gatan som jag antar är utanför. Lättare att bilda sig en uppfattning om hur det är och kommer att bli då :)

thomasx skrev:
Det hade varit roligt med en översiktbild, så man ser hela huset, och lite av gatan som jag antar är utanför. Lättare att bilda sig en uppfattning om hur det är och kommer att bli då :)
Här kommer en bild där man ser entrén från vägen:
IMG_1255.jpg
Skapa konto

• Gilla
Carreyfan och 1 till
  • Laddar…
Helgen blev fylld med både kräftskiva, trädfällning och födelsedagskalas, så då hände det inte så mycket, men igår och idag blev det lite mer gjort.
Nu är trappen borta och i måndags fick jag hem en skurupsborr, så nu blir nästa steg att borra och gjuta plint till den nya trappen.
IMG_1256.jpg
Skapa konto

Jag har fortfarande inte riktigt bestämt mig för hur stor trappen ska bli, första tanken var att den skulle gå ut ända ut till insidan av kantstenen, men risken är att det blir för stort. Ska se om jag kan skissa lite på det innan jag börjar.

ParPettersson skrev:
Här kommer en bild där man ser entrén från vägen:
[bild]
Riktigt snyggt! Vad är det för lampor du har utmed gången? Vi letar nåt liknande men har inte hittat några vi båda gillar ännu.

ParPettersson skrev:
Helgen blev fylld med både kräftskiva, trädfällning och födelsedagskalas, så då hände det inte så mycket, men igår och idag blev det lite mer gjort.
Nu är trappen borta och i måndags fick jag hem en skurupsborr, så nu blir nästa steg att borra och gjuta plint till den nya trappen.
[bild]

Jag har fortfarande inte riktigt bestämt mig för hur stor trappen ska bli, första tanken var att den skulle gå ut ända ut till insidan av kantstenen, men risken är att det blir för stort. Ska se om jag kan skissa lite på det innan jag börjar.
Hur gjorde du för att få bort den? Använde du dig av de verktygen du nämnde eller behövde du bilmaskin?

Carreyfan skrev:
Riktigt snyggt! Vad är det för lampor du har utmed gången? Vi letar nåt liknande men har inte hittat några vi båda gillar ännu.
Jag letade länge och väl innan jag hittade några lampor som jag tyckte passade och som samtidigt inte kostade en halv förmögenhet. Tycker att väldigt många liknande lampor har en tendens att bli väldigt dyra. Till slut hittade jag dessa på conrad.se.
https://www.conrad.se/Utomhusmarkbelysning-Gl%F6dlampa-Zigar-40-W-Rostfritt-st%E5l.htm?websale8=conrad-swe&pi=570502&ci=SHOP_AREA_126050_1900660

jockeping skrev:
Hur gjorde du för att få bort den? Använde du dig av de verktygen du nämnde eller behövde du bilmaskin?
Jag började med vinkelslipen, men det dammade mest väldigt mycket. Så jag gick ganska snabbt över till storsläggan och det gick ganska smidigt. Skulle nog ha kört med den från början så hade jag sluppit en begynnande stenlunga.

Så där, då var allt urgrävt och nästa steg blir att försöka få till ett gäng plintar.
Funderar även på hur jag ska göra med den gamla plinten, tror jag kapar den i nivå med marken så kan jag täcka den med grus sen. Alternativt så passar den in i konstruktionen på något sätt, vi får se hur det blir.
IMG_1263.jpg
Skapa konto

Ska först ge mig iväg till Återbruket och slänga ett lass jord innan jag börjar planera vart jag ska ha plintarna och sen ska jag testa min nya Skurupsborr som jag har läst så mycket bra om här på forumet.
IMG_1264.jpg
Skapa konto

Det börjar kanske bli dags att skissa lite hur jag vill ha det innan plintarna blir gjutna.

Du kan inte bara vicka upp befintliga plinten och langa?
När jag rev gamla altanen puttade jag ner typ 10 plintar och slet upp dom ur backen bara
Nu var ju de iofs bara typ 40cm över mark och 25-30 under

Du jobbar verkligen föredömligt rent och snyggt! Välstädat utan en massa skräphögar som bara försinkar och irriterar. Mycket imponerande!

Fjojtmehmet skrev:
Du kan inte bara vicka upp befintliga plinten och langa?
När jag rev gamla altanen puttade jag ner typ 10 plintar och slet upp dom ur backen bara
Nu var ju de iofs bara typ 40cm över mark och 25-30 under
Jag tog vinkelslipen och kapade plinten i nivå med min urgrävning. Det blev enklast så och den gör ju inte precis nån skada där den står.

JPW skrev:
Du jobbar verkligen föredömligt rent och snyggt! Välstädat utan en massa skräphögar som bara försinkar och irriterar. Mycket imponerande!
Tack!
Det är roligare att jobba och det går lättare och smidigare också om man håller det lite rent och snyggt. Nån gång ska det ju ändå städas upp så då kan man lika gärna göra det under tiden.

Nu har det hänt lite mer. I helgen prövade jag skurupsborren och jag blev riktigt imponerad. Den borrade sig ner i leran vi har här som om det vore smör. Riktigt smidigt.

Färdigborrade planthål:
IMG_1268.jpg
Skapa konto

Efter det blev det plintgjutning. Första gången jag kör cementblandare och gjuter plint, men jag tror att jag fick till det ganska bra:
IMG_1272.jpg
Skapa konto

Det var söndagens jobb, fick även på en markduk och lite bärlager som jag hade låg hemma. Resten av veckan har det blivit att köra förbi grustaget på lunchen för att få hem ett lass om dagen. Ett till imorrn så borde det räcka sen.

Har börjat skissa på trappkonstruktionen också. Vad tror vi om detta?
Trappan.jpg
Skapa konto

Allt är byggt i 45 x 170, avståndet från huset till plintarna är 2m och mellan plintarna är det 1,12m.
Bärlinan som är fäst i huset är lite svår att se, men den ligger där och jag fäster även bärlinor för trappstegen i huset på samma sätt som de jag har satt på utsidan mellan stolparna.
Tänkte fästa allt i stolparna med balkskor.
Mitt enda bekymmer just nu är trappstegen, de lär ju stagas upp på minst ett ställe mitt på också, skulle ha gjutit en plint där med, men iom. att jag ska lägga plattor under så borde jag kunna få det ganska vällagad från dem också.
Man kan kanske lägga en 45 x170 eller två under varje trappsteg för att staga upp det iofs.

Kom gärna med synpunkter, är väldigt öppen för tips och idéer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.