Byggahus.se
O
...Idag har jag TN-C men jag funderar på hur svårt det vore att göra om till TN-S? Inkommande vattenledning är koppar rör, som ligger fint i marken... Är det något som skulle kunna användas?
Å andra sidan är det bara onödigt eller finns det något positivt? huset är från -59 men all el efter mätaren är ny.

Vad har vattenledningen med saken att göra?
Vill du ha TN-S internt i fastigheten byter du huvudledningar till femledare och delar i mätarskåpet. Vill du ha TN-S servis får du blanda in nätägaren att byta denna.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Om du avser att använda inkommande vattenledningar för jordningen så glöm det, särjordning, som det heter, förbjöds någon gång på 50 talet.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
O
Då har jag fått svar på alla mina funderingar! Samt lärt mig något nytt!

O
Fotografen skrev:
Vad har vattenledningen med saken att göra?
Vill du ha TN-S internt i fastigheten byter du huvudledningar till femledare och delar i mätarskåpet. Vill du ha TN-S servis får du blanda in nätägaren att byta denna.
Tanken med vattenledningen var att använda den istället för jordspett...

För att gå från TN-C till TN-S behöver du inget jordspett. Jordspett har man för andra ändamål.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jordtag finns vid nätbolagets trafo både vid TN-C och TN-S. Skillnaden är att vid TN-C dras en gemensam noll/skyddsledare till abonnenten, vid TN-S separata noll- och skyddsledare.
TN-C kan delas upp till TN-S, men aldrig tvärsom.

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
O
Tja.. Jag har varit ute å cyklat totalt! Tänk vad jag lärt mig idag!!

...hellre grillspett än jordspett.

• Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
O
Thomas_Blekinge skrev:
...hellre grillspett än jordspett.
Och en kall öl

Patrick E skrev:
Ingen bra idé att använda vattenledningen till annat än just vatten. [länk]
Rolig liten film. Speciellt vid 3.30 där man kan se en resväska liggandes uppe på isoleringen. Mystiken tätnar.

Mikael_L
Odjuret skrev:
Tja.. Jag har varit ute å cyklat totalt! Tänk vad jag lärt mig idag!!
Inte tycker jag du har varit och cyklat någon nämnvärt.
Minst 95% av befolkningen hade inte ens kunnat ställa den fråga du ställde. Det här är ju värsta rocket science för gemene man. :)

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.