85 360 läst · 32 svar
85k läst
32 svar
ger kapa hålkäls list, hur gör man?
Tack för era svar. Efter mycket svärande så fick jag till det. Det är ju samma princip som med raka hörn, fast där slumpar det ju sig så att vinkeln blir hälften av det räta hörnet (90 -45 = 45). Fast jag nu lyckats så är det ju så illa att det ändå är lite irriterande glipor listerna emellan. Jag köpte dumt nog färdigmålade vita eftersom taket redan var ommålat. Går det att fylla med akrylfog utan att måla efter eller blir det apfult? Är det idé att vänta en tid med det eller kan man tro att listerna inte ska röra sig så mycket (har legat i rumstemp. i 2 veckor innan uppsättning).
Fyll i med fog, det funkar fint. Visst det kan vara lite nyansskillnad men det är inget man märker tycker jag.
Om vi bara talar 90° hörn (in och utvändiga) så är det inte helt dumt att ta två stumpar och kapa dem i alla fyra lägen (från vänster, från höger: 45° åt vänster, 45° åt höger med såg) och tydligt märka dem med upp och ned (samt om de var inne-, utehörn: mötande vänster, höger). Det fungerade i alla fall för mig tills min far kom och slog mig på fingrarna och vände på listerna (så de ligger naturligt i sågen). Sen blev ju allt tvärt om. Från vänster blev höger och 45° vänster blev höger och vice versa. Men som sagt likare är inte helt dåliga. En annan minnesregel jag använde var att två bitar formar V i innerhörn och A i ytterhörn.
Aja lycka till och hoppas inte på fler sneda hörn som i H_Ls fall
Aja lycka till och hoppas inte på fler sneda hörn som i H_Ls fall
Liknande trådar
-
Kapa dagvattenrör som ligger i marken
Vatten & Avlopp -
Gersåg kapa stålrör?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Om kommunen ger felaktigt tillstånd som skapar kostnader, vad händer?
Bygglov -
Kapa med geringsåg 12 grader
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Kapa lagerbladsväxt/buske
Fråga trädgårdsdesignern söndag 7 april 20-22