Byggahus.se
Skit i hans gnäll om häcken. Det är er häck. Har han synpunkter på höjden får han gå via kommunen. De är vana med gnällspikar. Köp sedan lite armeringsjärn och tryck ner i häcken så synden straffar hans häcksax om han tänker förfara egenmäktigt.

• Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
L
Staket = 50% luft får vara enligt mig och många kommuner. Lagom höga
Är det plank så får det inte vara lika högt. Men, är det levande växter, som häckar som anser jag att det kan vara högre för det stör mindre. Så 1,5 meter eller kanske 2 meter är inga problem.
Dock ska man veta att det är inte bara höjden. Det är även hur bred och lång häcken är.

I de flesta kommuner har din granne helt rätt: max 80 cm högt i en sikttriangel 2,5 meter gäller vid utfart. Du får helt enkelt flytta in häcken om du vill ha den så hög. Bredda din infart till tomtgränsen så får du palts för gäster/cyklar/släpkärra och så sätter du häcken i bakkant av infarten hela vägen från huset till tomtgräns. För frågan måste ju inte sola i EXAKT det hörnet mellan er och grannens infart, eller hur?

Den här broschyren har många kommuner på sin hemsida:
https://www.hammaro.se/globalassets/bo/boende-och-miljo/bygga/klipp-hacken-och-radda-liv.bygg.pdf

Hade du varit min granne hade du haft ett vite från kommunen för länge sedan. Jag har anmält många häckar i min kommun där jag varit nära att bli påkörd av utbackande bilar när jag kommer på cykel, dvs i rätt måttlig hastighet och med bättre sikt än en bilist

• Gilla
Dennis Palmqvist och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker det verkar som att bestämmelserna om häck via utfart verkar gälla när man äger marken på båda sidorna av utfarten. Om man inte gör det, är det verkligen automatiskt grannens häck som skall justeras eller kan det kanske lika gärna vara så att han inte får ha en utfart om man inte kan tillse att det finns sikttriangel? Mao, om ens granne inte vill slakta sin häck bör man flytta själva utfarten så att den hamnar minst 2,5 m in på ens egen tomt, så att man har kontroll över marken som "drabbas" av sikttriangeln?

• Gilla
Malin165 och 2 till
  • Laddar…
ccf skrev:
Jag tycker det verkar som att bestämmelserna om häck via utfart verkar gälla när man äger marken på båda sidorna av utfarten. Om man inte gör det, är det verkligen automatiskt grannens häck som skall justeras eller kan det kanske lika gärna vara så att han inte får ha en utfart om man inte kan tillse att det finns sikttriangel? Mao, om ens granne inte vill slakta sin häck bör man flytta själva utfarten så att den hamnar minst 2,5 m in på ens egen tomt, så att man har kontroll över marken som "drabbas" av sikttriangeln?
Det är inte "bara" att flytta infarten/utfarten eftersom det bestäms av kommunen var den ska läggas i detaljplanerat område och är det ute vid en lands eller riksväg så får man begära tillstånd hos trafikverket.

Sen säger det sig själv att om det finns en befintlig infart till en tomt så är det inte bara för grannen att plantera en två meters häck och sen begära att den andra grannen ska flytta sin infart.......det tror jag dom flesta begriper.

• Gilla
Malin165 och 1 till
  • Laddar…
Men framför allt är det så att KOMMUNEN är den som kan kräva en ev. sikttriangel av er.

Grannen kan inte göra det. Han kan anmäla till kommunen så att de tittar på ärendet och fattar ett beslut om saken.
Fram till dess är det ditt beslut om häcken som gäller. End of discussion.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Men har inte TS tidigare i tråden skrivit att detta inte gällde utfarter i hans kommun, utan enbart korsningar?

Poängen är att flytta frågan till rätt aktör. Den som har möjlighet/befogenhet i frågan är kommunen.

När grannarna är bortanför alla möjligheter till samförstånd så är den grannen ska rikta sina klagomål till inte TS, utan kommunen. Hänvisa dit för att bryta hans jobbiga tjat.

Även om man har riktlinjer och andra generella principer så är det bara ett individuellt ställningstagande i ett (tillsyns-)ärende som kan ge direkt rättsverkan.
Anser de att sikttriangel inte behövs så avskriver de ärendet. Eller om de anser att det ska finnas så ger de TS order att ordna saken. Oavsett kommer ett beslut som ger både grannen och TS svart på vitt om exakt vad som gäller.

(Sade kommunens riktlinje att det inte behövs sikttrianglar vid utfarter; eller finns det bara ingen riktlinje som berör just den saken? Viss principiell skillnad...)

Han har väll sett din fru sola... därför han vill ha möjlighet till insyn kanske

Nästa gång din granne påpekar något om din häck så säg vänligt men bestämt vi vill ha den så här hög
Tror bara att det gäller att vara tydlig mot grannar
Ni har nog varit för snälla när han har nämt någonting om höjden så har ni inte sagt rakt ut för nu vill ha det
Du kan ju lägga till att min fru brukar sola topless och vill inte ha häcken lägre metres för att snuskiga grannar ska stå b nästa gång din granne påpekar något om din häck så säg vänligt men bestämt vill ha den så här hög
Tror bara att det gäller att vara tydlig mot grannar
Ni har nog varit för snälla när han har nämnt någonting om höjden så har ni inte sagt rakt ut för ni vill ha det
Du kan ju lägga till att min fru brukar sola topless och vill inte ha häcken lägre med res för att snuskiga grannar ska stå och glo

• Gilla
Manhunter och 1 till
  • Laddar…
Mitt tips är att vara tydlig att ni önskar ha er häck så hög och om du säkerställt att det är OK med kommunens alla regler om sikttrianglar så hänvisa till det. Du kan ju även rent av säga att ni funderat på ännu högre men att ni av respekt för dem håller den till 2 meter. När vår granne började prata om höjden på vår häck hänvisade vi till en 7 meter hög thujahäck längre bort på gatan, då blev det lite andra toner i diskussionen...

Var också tydlig med att de inte har rätt att klippa eran häck precis som ni inte har rätt att klippa deras häck. Gör han det igen trots allt ovanstående så skulle jag överväga att ta till hårdare i diskussionen (meddela att ni har möjlighet att polisanmäla), men där vill man såklart inte hamna.

Nu var det i och för sig nästan tre år sedan TS var online senast ;-)

S Strontus skrev:
Nu var det i och för sig nästan tre år sedan TS var online senast ;-)
Haha ja då kanske det inte är aktuellt, får lära mig att kolla tidpunkt för inlägget. Det kom upp som en länk i samband med något annat så jag såg det som "nytt". Dock skulle det vara intressant att höra från TS hur det har gått :)

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Det här gäller i Sollentuna. Max 80 cm hög. Vår granne skiter i det så jag gör vad jag kan så inte våra småbarn ska bli påkörda. Det är väldigt obehagligt att köra ut med bil utan att se något åt vänster från vår skaftväg. Vore "kul" att påpeka för kommunen att de kanske ska ta ner höjden också. Thujahäcken är minst 3,5 meter hög nu.

upload_2019-9-25_16-16-6.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

H hempularen skrev:
Generellt så har ingen rätt att kräva en viss höjd på grannens växter. I den mån häcken växer in över tomtgränsen. Då har grannen rätt att kräva att du klipper bort det som kommerr in på hans tomt. Om du då inte gör det så kan han själv klippa bort det, men han måste ge dig en chans först.

Just vid utfarten så är en hög häck olämplig ur säkerhetssynpunkt, men jag tror inte att någon kan kräva att den skall vara låg dä heller som i en gatukorsning. Men jag har stor förståelse för grannens önskan om låg häck vid utfarten.
Man kan fråga sig varför alla ska backa ut från sin utfart/infart Bättre att backa in. Har aldrig förstått varför man ska utsätta sig för faran att backa ut!

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.