10 225 läst · 52 svar
10k läst
52 svar
Fräslyft
Sida 1 av 4
I Sverige hittar du t ex INCRA New Mast-R-Lift II hos woodworking.se. Inte gratis men anses vara bra; Swedendro säljer UJK fräslift som väl också säljs hos Axminster i England.
Kreg, Jessem m fl går säkert att beställa från USA och förmodligen hittar du ytterligare alternativ i Tyskland eller England men inget lär vara så billigt som vi ofta önskar...
Lycka till!
//Ronnie
Kreg, Jessem m fl går säkert att beställa från USA och förmodligen hittar du ytterligare alternativ i Tyskland eller England men inget lär vara så billigt som vi ofta önskar...
Lycka till!
//Ronnie
Dieter Schmidt säljer några liftar också, men det är väldigt dåligt med kompatibiliteten med europeiska fräsar.
Står en del om kompatibilitet på deras sida. http://www.fine-tools.com/oberfraesenlift.html
Den gamla gmf 1400 passade tydligen i en del liftar men det är sämre med 1600an.
1600 har väl dessutom problemet att strömbrytaren inte sitter på motorenheten.
Står en del om kompatibilitet på deras sida. http://www.fine-tools.com/oberfraesenlift.html
Den gamla gmf 1400 passade tydligen i en del liftar men det är sämre med 1600an.
1600 har väl dessutom problemet att strömbrytaren inte sitter på motorenheten.
Ja det kom jag också att tänka på.
Dennis CA har en sån där Bosch så jag har ju tittat på den någon gång. Den har brytaren i handtaget och en massa komplicerade kontaktbläck för att få över strömmen dit. Tar du bort handtaget så får du inte igång motorn.
Dennis CA har en sån där Bosch så jag har ju tittat på den någon gång. Den har brytaren i handtaget och en massa komplicerade kontaktbläck för att få över strömmen dit. Tar du bort handtaget så får du inte igång motorn.
Det går ganska enkelt att lösa externa brytaren för en GMF1600. Här finns lite information på svenska om montage av en GMF1600 i Mast-r-lift.
http://woodworking.se/Ny-sida.htm
Mer om externa switchen:
https://www.youtube.com/watch?v=-vcUa4XA_AU
http://woodworking.se/Ny-sida.htm
Mer om externa switchen:
https://www.youtube.com/watch?v=-vcUa4XA_AU
Vilken amerikansk 110-voltsfräs som helst blir bra.
Dessutom behöver också en 110volt 60hz generator med tillhörande frekvensregulator att montera i ditt eget lilla vattenkraftverk. Den behövs så att du kan ordna egen elförsörjning till din fräs
Nej nu skall vi lämna humordivisionen och vara seriösa:
Jag höll på och forskade i det här problemet för en tid sedan. Såvitt jag kunde forska fram så finns det ingen 12mm fräs som passar i en fräslyft och samtidigt har montormonterad brytare och är lindad för 230 volt 50 hz det vill säga den elektricitet som kommer ur vårt elnät. Finns inte på marknaden. Bosch hade en modell men den tillverkas inte längre.
Med andra ord är alla de fräslyftarna som finns på marknaden helt odugliga i Europa. Fräsarna som passar i dem går inte att köra på vår elektricitet.
Vad som däremot finns är lösa fräsmotorer för industribruk. PärH tipsade mig om det här.
Jag antar att de här fräsmotorerna är tänkta för CNC-maskiner och fast installation i olika specialbyggda bearbetningsmaskiner. De är relativt dyra och saknar brytare och varvtalsreglering.
I allmänhet är de tänkta att köras med frekvensomvandlare. Med andra ord kan man köpa en sådan fräsmotor och en begagnad frekvensomvandlare (brukar finnas i ventilationsanläggningar) och en standard brytare och be någon elkunnig installera delarna så de fungerar ihop. Tyvärr passar de delarna inte i någon fräslyft som finns på marknaden så fräslyften får man bygga själv. Lämpligen av lagerhus och gejder från en sån där liten remtranmissionsdriven vertikalfräs med trästomme som fanns att köpas före kriget. De brukar dyka upp i skrotsammanhang ibland.
Som du ser måste man vara en kvalificerad skrotnisse och tusenkonstnär men borde bli bra.
Om du vill komma enkelt undan kanske då kan intallera ena fräsfästet under ditt fräsbord och använda det andra när du kör handhållet. Flytta motorn mellan dem.
Förresten..... snickrar du så mycket att det vore värt att skaffa vertikalfräs? Det är riktiga grejor. Mycket bättre än något fräsbord. Tyvärr är betten ganska dyra.
Dessutom behöver också en 110volt 60hz generator med tillhörande frekvensregulator att montera i ditt eget lilla vattenkraftverk. Den behövs så att du kan ordna egen elförsörjning till din fräs
Jag höll på och forskade i det här problemet för en tid sedan. Såvitt jag kunde forska fram så finns det ingen 12mm fräs som passar i en fräslyft och samtidigt har montormonterad brytare och är lindad för 230 volt 50 hz det vill säga den elektricitet som kommer ur vårt elnät. Finns inte på marknaden. Bosch hade en modell men den tillverkas inte längre.
Med andra ord är alla de fräslyftarna som finns på marknaden helt odugliga i Europa. Fräsarna som passar i dem går inte att köra på vår elektricitet.
Vad som däremot finns är lösa fräsmotorer för industribruk. PärH tipsade mig om det här.
Jag antar att de här fräsmotorerna är tänkta för CNC-maskiner och fast installation i olika specialbyggda bearbetningsmaskiner. De är relativt dyra och saknar brytare och varvtalsreglering.
I allmänhet är de tänkta att köras med frekvensomvandlare. Med andra ord kan man köpa en sådan fräsmotor och en begagnad frekvensomvandlare (brukar finnas i ventilationsanläggningar) och en standard brytare och be någon elkunnig installera delarna så de fungerar ihop. Tyvärr passar de delarna inte i någon fräslyft som finns på marknaden så fräslyften får man bygga själv. Lämpligen av lagerhus och gejder från en sån där liten remtranmissionsdriven vertikalfräs med trästomme som fanns att köpas före kriget. De brukar dyka upp i skrotsammanhang ibland.
Som du ser måste man vara en kvalificerad skrotnisse och tusenkonstnär men borde bli bra.
Om du vill komma enkelt undan kanske då kan intallera ena fräsfästet under ditt fräsbord och använda det andra när du kör handhållet. Flytta motorn mellan dem.
Förresten..... snickrar du så mycket att det vore värt att skaffa vertikalfräs? Det är riktiga grejor. Mycket bättre än något fräsbord. Tyvärr är betten ganska dyra.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 108 inlägg
Om du ändå funderar på en ny fräs så har väl både Makita och Trend modeller som det går att justera fräshöjden på från ovansidan av bordet, typ som en inbyggd lyft. Ingen riktig lyft men ser ut att funka ganska hyfsat.
Fredrik
Fredrik
Det är väl några stycken här på forumet, inklusive mig själv, som har fräslyften från UJK i kombination med DW 625. Jag tror t.o.m. Axminster sålde dem tillsammans i ett paket. (Fräslyften såldes tidigare under namnet Axminster men de bytte namn till UJK på ett flertal produkter för ett par år sedan samtidigt som de plockade bort Kreg ur sortimentet och gjorde egna kopior av de Kreg produkter de haft tidigare.) Axminster/UJK har som jag uppfattar det ett gott rykte. Sök efter Axminster fräslyft här på forumet så hittar du säkert endel av intresse.
http://www.axminster.co.uk/ujk-technology-router-elevator-502701
http://www.axminster.co.uk/ujk-technology-router-elevator-502701
heimlaga skrev:Vilken amerikansk 110-voltsfräs som helst blir bra.
Dessutom behöver också en 110volt 60hz generator med tillhörande frekvensregulator att montera i ditt eget lilla vattenkraftverk. Den behövs så att du kan ordna egen elförsörjning till din fräs![]()
Hallå halloj nu blev det väl ändå lite galet eller...
Nog fasen finns det lösningar där handöverfräsard passar i fräsliftar. Dewalt 625 eller Trends motsvarighet är bägge exempel på moderna åtkomliga och lämpliga maskiner som kan monteras i kommersiella fräsliftar med hög funktionellatet. Halvtum och nedåt.
Det finns mycket pengar att spara på att köpa gamla (bra) maskiner men det är inte enda vägen.
Någon jävla måtta får det ändå vara.
Solklart finns det fräsliftar för i stort sett varje handöverfräs på marknaden med få undantag. Att påstå något annat är bara dumt..
//Ronnie
Vänta nu...... vad har jag missat?Pysslarn skrev:Hallå halloj nu blev det väl ändå lite galet eller...
Nog fasen finns det lösningar där handöverfräsard passar i fräsliftar. Dewalt 625 eller Trends motsvarighet är bägge exempel på moderna åtkomliga och lämpliga maskiner som kan monteras i kommersiella fräsliftar med hög funktionellatet. Halvtum och nedåt.
Det finns mycket pengar att spara på att köpa gamla (bra) maskiner men det är inte enda vägen.
Någon jävla måtta får det ändå vara.
Solklart finns det fräsliftar för i stort sett varje handöverfräs på marknaden med få undantag. Att påstå något annat är bara dumt..
//Ronnie
Jag försökte hitta en modern lätt lösning men det tycktes inte finnas någon fräslyft som inte var byggd för de runda amerikanska fräsmotorerna...... eller missade jag någonting?
Blev jag lurad av finns-inte kulturen i Finland?
I så fall ber jag väldigt mycket om ursäkt!
Redigerat:
Det finns nog metoder, t.ex. i min bosch så är den här "fixed base" delen menad att användas som fräslyft, det är så jag använder den. Tritons större fräsar är även menade att användas i bord och det borde finnas plattor för dom så man kan fälla in dom i eget bord, samt hela fräsbord att köpa.
Annars så AEG MF 1400 KE är en fräs med cylindrisk motor och knappen på motorn.
Annars så AEG MF 1400 KE är en fräs med cylindrisk motor och knappen på motorn.
Woodworking.se säljer en fräs som de påstår passar i incas liftar.
Dieter Schmid hävdar att AEGs fräs passar i incas liftar. (Se länk jag postade tidigare)
De säljer även en lift från jessem som man kan montera "vanliga" fräsar i. Enligt deras sida är den kompatibel med ett antal fräsar från festool, makita, dewalt osv.
Dieter Schmid hävdar att AEGs fräs passar i incas liftar. (Se länk jag postade tidigare)
De säljer även en lift från jessem som man kan montera "vanliga" fräsar i. Enligt deras sida är den kompatibel med ett antal fräsar från festool, makita, dewalt osv.