57 252 läst · 194 svar
57k läst
194 svar
PowerSeries Neo
Glöm inte ta med garantiåtaganden isåfall dvs vad det kostar att returnera samt hur länge man ev får vänta innan man får nya prylar från andra sidan.FLR skrev:För skoj skull ska vi räkna på det? jag köpte allt mitt i USA och har inte direkt räknat igenom vad det kostat än men kan tänka mig göra det om intresse finns.
Korrekt att man inte får med trafo och rätt storlek på lådan så det får man skaffa i Sverige.
Jag och en kompis har suttit och jämfört hans inköpspriser på vissa komponenter som tex säg PIR sensor och jag har kollat på USA priserna, det har alltid varit fördelaktigt att köpa i USA även när vi jämfört rabatterade inköpspriser i Sve. och då jobbar han på en av sveriges största EL företag så deras rabatter borde vara bra.
Men det skulle vara intressant att göra en riktigt genomräkning på det hela, dock har jag mycket att göra med nybyggt hus så det får bli när jag får en stund över och om intresse här finns.
Skulle vara riktigt intressant med en jämförelse. Går i samma tankar.FLR skrev:För skoj skull ska vi räkna på det? jag köpte allt mitt i USA och har inte direkt räknat igenom vad det kostat än men kan tänka mig göra det om intresse finns.
Korrekt att man inte får med trafo och rätt storlek på lådan så det får man skaffa i Sverige.
Jag och en kompis har suttit och jämfört hans inköpspriser på vissa komponenter som tex säg PIR sensor och jag har kollat på USA priserna, det har alltid varit fördelaktigt att köpa i USA även när vi jämfört rabatterade inköpspriser i Sve. och då jobbar han på en av sveriges största EL företag så deras rabatter borde vara bra.
Men det skulle vara intressant att göra en riktigt genomräkning på det hela, dock har jag mycket att göra med nybyggt hus så det får bli när jag får en stund över och om intresse här finns.
Hej!
Har köpt ett paket med prylar från teletec.se via lokal återförsäljare. DSC Powerseries NEO med en HS2016 central, knappsats, skåp och batteribackup. Till denna köpte jag en communicator (TL2803G) som kör både GSM/3G och Ethernet. Detta klarar 16 detektorer i två partitioner, precis lagom för mitt hus. Deras app (Neo GO) funkar bra för att larma av och på samt stänga av individuella sensorer.
Så långt, allt bra.
Jag har också köpt 2 kamerasensorer i tron att jag skulle kunna se bilder/video från dessa. Men det verkar som det är som med många andra larmsystem. Dessa bilder är bara åtkomliga för larmcentralföretag och deras programvara...
Min fråga: Är det någon som har något tips i riktningen hur man kan ta del av dessa kamerasensorers bilder/video själv? Jag håller på att leta efter fria alternativ som kan göra detta. Tydligen är det ett standardprotokoll som kallas "SIA" som används mellan larm och larmcentral, och jag har hittat några sourceforge-projekt, men de har varit tomma/inaktiva...
Tips/Ideer?
Har köpt ett paket med prylar från teletec.se via lokal återförsäljare. DSC Powerseries NEO med en HS2016 central, knappsats, skåp och batteribackup. Till denna köpte jag en communicator (TL2803G) som kör både GSM/3G och Ethernet. Detta klarar 16 detektorer i två partitioner, precis lagom för mitt hus. Deras app (Neo GO) funkar bra för att larma av och på samt stänga av individuella sensorer.
Så långt, allt bra.
Jag har också köpt 2 kamerasensorer i tron att jag skulle kunna se bilder/video från dessa. Men det verkar som det är som med många andra larmsystem. Dessa bilder är bara åtkomliga för larmcentralföretag och deras programvara...
Min fråga: Är det någon som har något tips i riktningen hur man kan ta del av dessa kamerasensorers bilder/video själv? Jag håller på att leta efter fria alternativ som kan göra detta. Tydligen är det ett standardprotokoll som kallas "SIA" som används mellan larm och larmcentral, och jag har hittat några sourceforge-projekt, men de har varit tomma/inaktiva...
Tips/Ideer?
Redigerat:
Elektroniktokig
· 2 435 inlägg
Sorry mannen... det är nog ganska kört just att få tillgång till bilderna :/Olle Rämsberg skrev:Hej!
Så långt, allt bra.
Tips/Ideer?
Pratade med en säljaren på Teletec för ett par veckor sedan angående appen.Olle Rämsberg skrev:Hej!
Tips/Ideer?
Det skall komma en ny uppdaterad gsm sändare samt app i augusti? trodde han.
Då kommer man kunna ta del av kamera bilder i appen för eget bruk.
Befintlig äldre gsm sändare ska man kunna flasha upp till nya version som skall funka med den nyare appen.
Håller på att planera ett Neo-system. Jag vill ha detektorerna på bottenvåningen larmade i hemmaläge och kunna röra mig fritt på övervåningen. För att inte råka gå ner på morgonen utan att larma av funderar jag på om det går att göra så här:
På väg ner för trappan sätter jag en ridådetektor med fördröjt larm. Går det att få en summer eller något när jag passerar ridån för att bli uppmärksammad på att larmet är på?
På väg ner för trappan sätter jag en ridådetektor med fördröjt larm. Går det att få en summer eller något när jag passerar ridån för att bli uppmärksammad på att larmet är på?
Vad tror ni om att ge sig på att försöka göra installationen själv? Fixar man det utan att vara larminstallatör?
Sneglade på manualen och den verkade förutsätta att man kände till massa begrepp. T.ex. så användes begreppen modul, område, sektion och detektor utan att förklaras. Detektor är ju uppenbart, men övriga är inte självklart för mig hur de skiljer sig åt.
Sneglade på manualen och den verkade förutsätta att man kände till massa begrepp. T.ex. så användes begreppen modul, område, sektion och detektor utan att förklaras. Detektor är ju uppenbart, men övriga är inte självklart för mig hur de skiljer sig åt.
Läs ett par trådar här om olika larminstallationer så går det nog bra.
Sektion = Zone = En ingång på larmet. Till exempel en PIR.
Område/Area = En eller flera sektioner som är grupperade som ett område och delar egenskaper. Till exempel inpasseringstiden. Kan oftast handhas individuellt. Vissa larm kan ha flera områden. Till exempel Omr-1 Bostadshus, Omr-2 Verkstad och Maskinhall.
Sektion = Zone = En ingång på larmet. Till exempel en PIR.
Område/Area = En eller flera sektioner som är grupperade som ett område och delar egenskaper. Till exempel inpasseringstiden. Kan oftast handhas individuellt. Vissa larm kan ha flera områden. Till exempel Omr-1 Bostadshus, Omr-2 Verkstad och Maskinhall.
Räknar med att en Neo-installation blir något dyrare än en baserad på Powermaster, men jag vet egentligen inte varför jag lutar åt Neo. Känns modernare och jag gillar DSC:s manöverpaneler.
Ni som redan kör Neo, hur resonerade ni?
Ni som redan kör Neo, hur resonerade ni?
Jag valde Neo av tre anledningar.
* Larmet med det enklaste handhavandet vid daglig drift.
* Vi har haft en äldre modell tidigare så vi är vana vid det.
* Det fanns erfarenhet av DSC i en mycket komplex installation (100+ zoner i flera områden) med höga krav att inhämta i min närhet att rådfråga.
Neo är väl en vidareutveckling av PowerMaster?
* Larmet med det enklaste handhavandet vid daglig drift.
* Vi har haft en äldre modell tidigare så vi är vana vid det.
* Det fanns erfarenhet av DSC i en mycket komplex installation (100+ zoner i flera områden) med höga krav att inhämta i min närhet att rådfråga.
Neo är väl en vidareutveckling av PowerMaster?