Byggahus.se
harry73 skrev:
Varför äts den inte av rådjur eller vildsvin?
Bra fråga. Antingen innehåller den något som varnar djuren att äta av den, kanske en doft vi inte uppfattar, eller så har de helt enkelt inte lärt sig att äta den än. Skulle vara intressant om getter vill testa. De äter ju "allt" och skulle de avstå från parkslide är det ju helt klart något farligt i den.
Resveratrolen i parksliden är ju både nyttig som antioxidant, men samtidigt försvarsmekanismen som jagar bort bort andra arter. De flesta har ju noterat att det är dött på andra arter under parksliden.

S
harry73 skrev:
Varför äts den inte av rådjur eller vildsvin?
"Mina" rådjur äter den men helst de nya skotten som kommer från välnärda tjocka rötter. Skotten är då ganska tjocka och sticker ganska långt upp innan de sätter mycket blad. Förmodligen tror de att vår trädgård är ett ställe speciellt framtaget för att odla rådjursföda och att allt därmed skall ätas. Även tomatplantor stryker med. :(
Så fort parksliden blir lite större så verkar den vara helt fredad.
Rådjur 3 kid.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En del växter är godare än andra, så vissa sorter går åt först när djuren kan välja vad de betar.
Generellt är späda skott och nyutvuxna blad mer näringsrika och mindre "träiga" än delar av växten som stått längre.

Nu växer ju parksliden till så raskt så stora delar av den kommer nog långt ner i menyvalet för att den betraktas som "grov". I fall man hade hägnade djur som hela tiden tog de nya skotten när de var fräscha och inte hade för mycket annat att välja på skulle det nog vara effektivt. Men kräver balans med betestryck och antal djur som i praktiken kan vara svårt att ordna just där angreppen är.

Energilager i marken och snabb skottskjutning är bland de mest utpräglade anpassningarna för att överleva betning, så det måste vara ganska mycket och regelbundet för att det ska märkas effekt. Är ju precis därför den så ihärdigt står emot mänskliga insatser med att plocka skott osv.

Jag har hittat denna "djävulens växt" på två ställen på tomten. Inga stora bestånd och verkar ganska trött, iallafall om man har denna tråd som referens. Det ena stället är i gränsen mot grannen i hans häck. Har bara kommit en stängel där. Här ryckt upp eländet två gånger där nu. Så mycket mer än så kan man nog inte göra där tyvärr. Hålla koll å dra upp så fort det kommer nytt. På det andra stället är det i en annan hörna på tomten. Väldigt skuggit och precis i komposten. Där är lite mer men långt ifrån något jätte bestånd. Är väl ett femtal stänglar. Där testar jag med att dra upp eländet efter som så får vi se vad det resulterar i. Börjar det dra i väg åt alla möjliga håll så får man väl börja gräva istället. Men som sagt den verkar trött och det är inte något jätte fart på den. Har bott här i sju år nu och har inte tänkt på den innan. Och än har den inte tagit över hela tomten iallafall. Såg även att den växte ut med huset hos en avlägsen släkting. Verkar som den stått där i många många år utan att ha dragit iväg så det är nog inte alltid det är så extremt som det verkar när man läser i denna tråden. Man blir ju grymt nojig och man tycker man ser parkslide överallt efter att ha läst några sidor här.

Så då går den med andra ord alltid att äta när den växer och man har en lång säsong på den. Mitt intresse av den grunder sig mycket av att den skall vara rik på antioxidanter vilket är väldigt bra mot min autoimmuna sjukdom. Får se om jag experimenterar med den något i helgen.

• Gilla
Annananna
  • Laddar…
Det kan ju höja ett varningens finger ang. effekten av resveratrolen. Mycket humbug kring detta, men också outforskat område.

harry73
Låter ju åtminstone lite lovande för en annan som bor ut med en större väg.

Jag har följt den här tråden, och varit så glad, så glad för att jag sluppit detta gissel... Tills det visade sig att grannen fått sticklingar av "japansk bambu" av en arbetskamrat... Innan jag hann uppmärksamma det, så kom dock grannens arbetskamrat på bättre tankar och skickade mail med innebörden "Du, du bör nog gräva upp de där sticklingarna... Det är nog inte bambu..." :(

Så det gjordes efter bara fem veckor i jorden. Men tyvärr så gick en 5-6mm rot av, så den är kvar i jorden.

Betyder det att vi har en tickande bomb liggande som bara väntar på att slå ut och göra våra liv sura?

Engelska trädgårdsintresserade gäster låter dock göra vetande att det brittiska hortikulturella sällskapet godkänner att man använder glyfosfat (Roundoup) mot denna växt. Det är den enda växt man säger att det är motiverat att använda det mot. Man säger då att man skall klippa av stängeln tre "avdelningar" ovan marken, köra ner en pinne/sticka/stång genom stängeln/stammen så att man bryter igenom avdelarna mellan hålrummen ner till marknivå, och sedan hälla i glyfosfat. Detta skulle ha god verkan, och man säljer tom ett "kit" med bekämpningsmedel och pinne.

Jag har läst tidigare i tråden om att injicera glyfosfat men jag kommer inte ihåg om någon pratat om att göra hål hela vägen ner till marknivå med pinne eller dylikt för att sedan hälla på det. Så, jag tänkte ändå nämna det, om det inte blivit nämnt förut.

(De Engelska vännerna påpekar också att det min grannes arbetskamrat gjorde vore ett lagbrott i England. Växten är inte "förbjuden" som sådan, men att inte hålla efter den, eller att aktivt sprida den, exv. med sticklingar är förbjudet. Att inte rapportera att det finns på tomten är ett "dolt fel" vid fastighetsförsäljning och grund för skadestånd eller att köpet går tillbaka... Så så kul tycker de att den är där. :))

Jag har läst på om Glyfosfat. Det är ingen trevlig kemikalie. Påverkar gravida/foster bland annat, dvs reproduktionsstörande i klass med Neurosedyn, DDT mm.

Det blev en väldig diskussion om glyfosat (obs stavningen) i en annan tråd alldeles nyss, så jag föreslår i förebyggande syfte att de som är sugna på att diskutera denna kemikalies för- och nackdelar startar en särskild tråd för detta.

• Gilla
mg765
  • Laddar…
svartöra skrev:
Det blev en väldig diskussion om glyfosat (obs stavningen) i en annan tråd alldeles nyss, så jag föreslår i förebyggande syfte att de som är sugna på att diskutera denna kemikalies för- och nackdelar startar en särskild tråd för detta.
Varför? Då så många i denna tråd förordar massiva doser av olagligt importeras Roundup torde det vara relevant att diskutera det i denna tråd.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6435813

• Gilla
Anna.p och 1 till
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Varför? Då så många i denna tråd förordar massiva doser av olagligt importeras Roundup torde det vara relevant att diskutera det i denna tråd.
[länk]
Tråden handlar om Shadowfires kamp mot parkslide. Det anses som dålig stil att kapa trådar och börja diskutera andra saker. Diskussion om glyfosat är i och för sig intressant men bör hanteras i en egen tråd. Det går ju bra att då och då hänvisa till den tråden från denna och andra trådar. ("Ni som förespråkar massiv Roundupbehandling, har ni tänkt på ... se länk här på forumet ...")

• Gilla
Enolf och 4 till
  • Laddar…
M
Såg precis på "Hjälp mitt hus rasar" på TV8 där personen bl.a. hade drabbats av parkslide.

Engelsmännen är ju som tidigare nämnts väldigt erfarna av denna växt och deras "proffs" valde att klippa ner allt och transportera bort i grova säckar samt elda upp det.

Sedan grävdes rötterna upp och slogs sönder och allt besprutades sedan med kemikalier som var så starka att ingen privatperson fick hantera dem.
Uppgrävningen och besprutningen skulle sedan ske upprepade gånger. Hur ofta sade dem aldrig.

Anledningen till att man skulle slå sönder rötterna var tydligen för att den då utvecklar fler blad som tar upp giftet.
Alla verktyg och liknande var tvunget att desinficeras på plats innan dem fördes bort.

Hur resultatet blev fick man väl aldrig riktigt veta, men så gick dem till väga :)

svartöra skrev:
Tråden handlar om Shadowfires kamp mot parkslide. Det anses som dålig stil att kapa trådar och börja diskutera andra saker. Diskussion om glyfosat är i och för sig intressant men bör hanteras i en egen tråd. Det går ju bra att då och då hänvisa till den tråden från denna och andra trådar. ("Ni som förespråkar massiv Roundupbehandling, har ni tänkt på ... se länk här på forumet ...")
Att varna för glyfosfatens farlighet i en tråd där ett flertal personer förordar olaglig import är inte att kapa tråden. Den enda diskussion som förkommer i ämnet är din moderering. Och du är inte ens moderator så vitt jag kan se.
End of discussion!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.