77 651 läst · 48 svar
78k läst
48 svar
Lutning på avloppsrör?
Det var så jag tänkte, men det måste ju finnas någon siffra på det.Löven4ever skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var den här varianten jag hade i åtanke. Ett vertikalt rör som övergår till ett horisontellt. Ursäkta min skiss, men jag tror ni förstår.
Nu kanske man inte gör den här typen av böjar med bara en 90-gradersböj, så i praktiken är det inget problem.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 163 inlägg
Eller en 88,5° långböj som har samma radie som 2x45°.
RSK 2318363 inomhus
RSK 2353973 markavlopp
RSK 2318363 inomhus
RSK 2353973 markavlopp
Redigerat:
Avlopplutningsfrågan har luftats
tidigare med samma resultat varje gång. Promillefanatikerna mot pragmatikerna.
När jag var rörmokare eller VVStekniker som det så fint hette då gällde det att inte understiga en procents fall. Jag har kollat med mina gamla kollegor som fortfarande gängar och krökar, de säger samma sak -minimifall en cm. per meter. Svåraste än så är det inte. Tänker ni till så inser ni säkert det orimliga i förmycketfallresonemanget, om inte, åk i en vattenrutchbana så klarnar det nog.
Staffan
När jag var rörmokare eller VVStekniker som det så fint hette då gällde det att inte understiga en procents fall. Jag har kollat med mina gamla kollegor som fortfarande gängar och krökar, de säger samma sak -minimifall en cm. per meter. Svåraste än så är det inte. Tänker ni till så inser ni säkert det orimliga i förmycketfallresonemanget, om inte, åk i en vattenrutchbana så klarnar det nog.
Staffan
Redigerat:
Det kan inte luta för mycket, bara för lite. Och under 1cm/meter är för lite.
Men jag har fått för mig att man ska vara uppmärksam vid kraftiga ändringar av fallet, hellre ha långa böjar eller ta ändringen av lutning lite stegvis.
Men jag har fått för mig att man ska vara uppmärksam vid kraftiga ändringar av fallet, hellre ha långa böjar eller ta ändringen av lutning lite stegvis.
Redigerat:
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 470 inlägg
Jaha, man kan konstatera att ingen verkar ha någon koll på hur det ligger till, inte ens de som jobbar med vvs. De flesta talar om 1cm per meter och 1° om vartannat och likställer dessa.
En grads lutning betyder ett fall på 17,5mm per meter det är ju inte så lite skillnad jämfört med 10mm/meter som inte är mera än 0,57°. Jag kan köpa att 1cm/meter fungerar bra med 110mm rör som ju är grymt överdimensionerat för lite skit men med 50mm rör tror jag inte det fungerar lika bra. Att VVSarna inte kan skilja på grader och cm visar ju som väntat att hantverkare är överbetalda.
En grads lutning betyder ett fall på 17,5mm per meter det är ju inte så lite skillnad jämfört med 10mm/meter som inte är mera än 0,57°. Jag kan köpa att 1cm/meter fungerar bra med 110mm rör som ju är grymt överdimensionerat för lite skit men med 50mm rör tror jag inte det fungerar lika bra. Att VVSarna inte kan skilja på grader och cm visar ju som väntat att hantverkare är överbetalda.
Huruvida hantverkarna är överbetalda eller inte har jag ingen direkt åsikt om men att påstå att dom inte kan skilja på grader och cm/m är väl lite magstarkt av denna tråd att döma. Var hittar du att någon blandar ihop det i denna tråd?Finndjävel skrev:Jaha, man kan konstatera att ingen verkar ha någon koll på hur det ligger till, inte ens de som jobbar med vvs. De flesta talar om 1cm per meter och 1° om vartannat och likställer dessa.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 470 inlägg
Om du läser genom inläggen så ser du åtminstone två stycken som blandat ihop det.oceanis skrev:
Nu har jag inte VVS guiden i närheten, men har för mig att det faktisk får vara ännu lite mindre än 1%
Däremot är det väldigt svårt att garantera att det håller sig så och minsta sättning ger bakfall i stället.
Så som proffset krilleman skriver kör man 1cm/m
Däremot är det väldigt svårt att garantera att det håller sig så och minsta sättning ger bakfall i stället.
Så som proffset krilleman skriver kör man 1cm/m
Teoretikernas julafton.
En procent eller en och en halv procent. När ni väl börjar lägga avloppet kommer ni att märka att det inte är så himla lätt att få till den optimala lutningen på en procent (eller var det en och en halv procent eller grader. Därom tvistar de lärde). Strunt samma, i praktiken gäller det att inte få bakfall eller horisontell rördragning. Allt positivt fall, är positivt. Sådant här rabalder ställer bara till det för de entusiastiska notiserna som står itu med att dra igång med sin renovering.
En procent eller en och en halv procent. När ni väl börjar lägga avloppet kommer ni att märka att det inte är så himla lätt att få till den optimala lutningen på en procent (eller var det en och en halv procent eller grader. Därom tvistar de lärde). Strunt samma, i praktiken gäller det att inte få bakfall eller horisontell rördragning. Allt positivt fall, är positivt. Sådant här rabalder ställer bara till det för de entusiastiska notiserna som står itu med att dra igång med sin renovering.