Byggahus.se
Ovanför denna tank fanns det 6 st betongskivor på ca 600*2400*100mm som under 40 år har skött sitt jobb. I samband med höstens dränering tog de stryk av grävmaskinen och är nu på tippen, tanken ska bort snarast möjligt.

Vi har tänkt att behålla utrymmet och vill nu göra en ny gjutning men hittar inte så mycket information. Den nya gjutningen kommer ske i ett stycke och bli 2400*4800mm och kommer vila på någon typ av lättbetong på samtliga sidor. Betongen kommer sedan täckas med papp och ca 100mm jord och gräs.

Hur tjock bör gjutningen vara, räcker 100mm?
Hur mycket armering behövs, räcker det med någon typ av armeringsmatta eller behöver man komplettera med tjockare armeringsjärn? Behöver man någon typ av balk i konstruktionen?
Hur utformar man formen och hur ger man den vettigt stöd så att man slipper ha X antal kilo blöt betong på botten i stället för i toppen :) ?

Tack på förhand!

oljetank.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Varför inte bara fylla gropen med makadam då, på med fiberduk och sen jord/gräs på?
Det blir betydligt billigare och enklare och om ni i framtiden vill ha fram gropen är det bara att gräva ur makadamen...
Ett annat alternativ är att fylla gropen med lecablock staplade på varandra.

För att gjuta ett "tak" behöver du ju skapa en form. Ska formen vara innanför befintliga väggar antar jag?
Du kommer då att få lämna formen kvar inne i utrymmet. Skruva reglar längs alla väggar, lägg några stöttor i mitten. I med en skiva som botten för gjutformen. Sen får du borra in en del armering i befintliga väggar. 12 mm skulle jag ta och ett 6 mm nät över som du najar fast i väggarmeringen. Sen i med betong. 10 cm räcker på den ytan men armeringen fast i väggarna är viktig!

• Gilla
likblek
  • Laddar…
Jag tänkte att gjutningen kan ligga ovanpå lättbetongen...

Då kan du göra likadant med reglar och stöttor inne mot de befintliga väggarna men då bygger du istället en 10 cm hög form runt ytterväggarna. Fäst lite gjutjärn (12 mm) ner i befintliga väggar med kanske 50 cm mellanrum och bocka dem 90 grader. Sen i med ett 6mm armeringsnät och betong...

Jag skulle använda lecablock eller makadam jag... Det blir ju lite över en kubik betong (ca. 90 säckar) så fundera ännu vad som är smartast... :)

Det blir en dyr "bra att ha i framtiden" lösning.
Locket kommer att väga 2,5 ton och det krävs en stor maskin för att lyfta bort det.

Fyll med grus, kräver en liten maskin för att återställa utrymmet.

Jaja, inte mitt problem

Protte

• Gilla
Kaisersoze och 1 till
  • Laddar…
Menar du att bomma igen det som ett tomt hålrum utan ingång, eller att använda det till något?

Jag hade ordnat så det kunde bli jordkällare.

Räknenisse skrev:
Menar du att bomma igen det som ett tomt hålrum utan ingång, eller att använda det till något?

Jag hade ordnat så det kunde bli jordkällare.
Ja det är lite åt det hållet jag funderar Räknenisse. Matkällare, vinkällare (om jag plötsligt skulle bli rik och påläst) eller bastu som jag såg i någon annan tråd här på Byggahus. Från början var planen att riva utrymmet men sedan tog den delen av hjärnan som gillar hopplösa projekt över och det beslutades att rummet skulle vara kvar och det lades en platonmatta runt väggarna....

Fylla utrymmet är ointressant.

anders07 skrev:
Då kan du göra likadant med reglar och stöttor inne mot de befintliga väggarna men då bygger du istället en 10 cm hög form runt ytterväggarna. Fäst lite gjutjärn (12 mm) ner i befintliga väggar med kanske 50 cm mellanrum och bocka dem 90 grader. Sen i med ett 6mm armeringsnät och betong...
Tack anders07! Det kommer troligen bli en betongbil pga tidsbrist

Hur slutade detta projektet? Gjöt du en platta? Hur tjock? Hur mycket armering?

N NoOne2k skrev:
Hur slutade detta projektet? Gjöt du en platta? Hur tjock? Hur mycket armering?
Ja tillslut gjöt jag en platta själv. Jag tror jag fick en hink från en konstruktör om 120mm betong med armering i den nedre halvan. Gjutformen byggde jag av spillvirke och så köpte jag två stämp och kompletterade med några hyrda stämp. I ren skräck över att det hela skulle kapsejsa så blev nog regelverket tilltaget rejält i överkant. På reglarna la jag div skivmaterial och avslutade med masonit upp mot gjutning en för att få det tätt och för att dölja eländet så att mannen som kom med betongbilen inte skulle skratta ihjäl sig när han såg det lapptäcket

Jag var sjuk nervös när drygt 3 ton betong hälldes ut på någon minut. Men allt höll och håller än idag.

När det hela torkat isolerade jag ovansidan med 5 cm cellplast och klädde in det hela i plywood. Sedan kom en takläggare och pappade det hela.

Skapelsen täcks sedan av ytterligare 5-10 cm jord och gräs. Återstår att se om tjockleken på jorden är tillräcklig för att klara av att hålla fukten i sommar så att gräset överlever.

• Nybyggd gräsbevuxen gjuten platta vid husgrund med synlig armering och stenmur i förgrunden.
    Skapa konto
  • Gräsbevuxen kulle vid husvägg med synligt armeringsarbete och dräneringsrör.
    Skapa konto
  • Gilla
NoOne2k
  • Laddar…
Vad hade du för armering? Endast ett 6150 nät eller armerad du med vanliga järn med?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.