Funderar på hur man löser kopparrörgenomföringar vid renovering från matta till kakel. Väggen måste ju bli tjockare, även om man väljer att styva upp den rejält med kotlingar, eller?
Rören kommer in från mitt i huset så att "dra nya" RiR från utgångspunkten är/blir svårt.
Jodå, är det renovering så får man skarva. Men man ska ju alltid försöka att undvika detta! Säkervatten är strängare i nybyggen där man har möjlighet att göra rätt från början.
Skarva på den bästa stället som går. Inspektionsbarhet är att föredra.
Hummm....har tre liknande rör genomföringar, till toa, till handfat och till dusch. Skall man göra tre små inspektionsluckor då? Eller kan man, vågar man "böja om" kopparrör från 80?
Wc vattnet kommer ut en 2 dm över golvet. Troligtvis ligger nog, kan man ju hoppas, rören samlade. Då borde ju en inspektionslucka i bäggen och nya RiR vara det bästa antar jag.
Min bekant skall inte göra detta själv, utan ta in ett behörigt företag. Det är dock otroligt svårt att hitta seriösa sådana.....så de vill inte börja riva. Att bara hitta ett seriöst företag tar ju ett år
Det kanske inte behövs någon åtgärd alls. När skruvarna på brickan är lösa kan du testa om det går att dra ut alltsammans några millimeter så får du plast för kakel bakom.
Det sa firman också som varit på besök också. Jag var ganska övertygad om att man antingen behöver regla tätare än cc60, eller ha tjockare skiva. De påstod att cc60 på byggboard funkade för kakeltyngden utan problem om boarding är 12-14mm.... Stämmer det?
Det kanske inte behövs någon åtgärd alls. När skruvarna på brickan är lösa kan du testa om det går att dra ut alltsammans några millimeter så får du plast för kakel bakom.
Har TS dusch/bad så blir inte den lösningen så bra. Är det endast en WC så kan det gå.
Oftast kan man öppna upp ett hål typ 30x30cm där kommoden ska hamna och där vattnet kommer till vasken.
Där skarvar man och drar nya till dusch och toalett och så tar man bort de gamla rören som går till de punkterna.
Inga problem med en inspektionslucka under vasken och blir det läckage där inne som medför skada i vägg där luckan sitter då har man bra mycket större problem i badrummet så det är i princip riskfritt.