Byggahus.se
Två sågverk ska bort, och en omorganisation ska äga rum i koncernen Södra.

Du kan läsa artikeln här: Södra lägger ner sågverk

G
Södra = Anledningen varför vi har dyra priser på virke. Finns ingen prispress på leverantörer. Nästan monopol. Konstigt att de får ske.

Virkespriser för sågtimmer och massaved

Genomsnittliga virkespriser fritt bilväg, 2:a kvartalet 2015 (kr/m³fub)
Nord
Mellan
Syd
Hela Sverige
Sågtimmer, tall 425 456 518 474
Sågtimmer, gran 391 484 573 516
Massaved, tall 259 246 293 269
Massaved, gran 264 264 295 280
Massaved, björk 287 271 308 291
Källa: Skogsstyrelsens statistik

Det är i stort sett samma prisläge på timmer/massaved som 1996.
Personligen anser jag att priset på sågad vara ut till kund ligger väldigt lågt.
Om avansen på en vara i en matbutik hade legat på liknande nivå så hade samtliga matbutiker slagit igen.
Monopol finns det inte inom sågverksindustrin då hade man inte behövt att lägga ner sågverk, gissa vad som händer när sågverken slår igen, billigare priser, självklart inte.

Att träpatronernas glansdagar är över vet vi som arbetar dagligen med trä om, det finns de som skaffat sig stora rikedomar på sågade varor, idag ligger marginalerna på betydligt blygsammare nivåer än för 25-30 år sedan.

Nu har jag inget med södra´s ekonomi att göra men jag hade på slutet av 80 och början av 90-talet inblick i de ekonomiska transaktioner på ett av dåtidens största koncerner inom sågverksindustri i Sverige.

Om prisnivån hade följt utvecklingen från mitten på 90-talet hade en 2" 4 som idag är 45X95 kostat runt 22:-/lm istället för 11-15:-/lm.

Det är skogsägarna som är de stora förlorarna i detta fall, inte kunden som vill ha en färdig produkt, men allt kan man vända och vrida på.

Mvh P-A

• Gilla
Marcussjogren och 1 till
  • Laddar…
Jag köper nog hellre från mindre byasågar hursomhelst än från storföretag så mkt det går.

• Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
gäst skrev:
Södra = Anledningen varför vi har dyra priser på virke. Finns ingen prispress på leverantörer. Nästan monopol. Konstigt att de får ske.
Virke är inte dyrt, det är allt runt om kring som gör att hus blir dyra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.