Skall precis lägga trall ca 6x6 meter 28x120 trall
Har längder på 3,6 resp 3,90 så det går 2 brädor per "längd". ca 70 cm mellan reglarna
Bygger först en fris (ram) runt ytterkanten
Hur anser det vara snyggast - att ha första skarven vid ex.vis 3,5 och nästa längd vid 2,5 och sedan växelvis ha så varannan? Eller skall man försöka sprida ut skarvarna mer slumpmässigt? Vill ju inte ha generalskarvar...
Vad blir snyggast tro?
Sen undrar jag om ni kapar längden på plats (med typ cirkelsåg/sänksåg) för att sedan sätta dit sista rambrädan vid ändträet eller om ni gör hela ramen först och kapar brädorna i exakt längd?
Har längder på 3,6 resp 3,90 så det går 2 brädor per "längd". ca 70 cm mellan reglarna
Hur anser det vara snyggast - att ha första skarven vid ex.vis 3,5 och nästa längd vid 2,5 och sedan växelvis ha så varannan? Eller skall man försöka sprida ut skarvarna mer slumpmässigt? Vill ju inte ha generalskarvar...
Vad blir snyggast tro?
Sen undrar jag om ni kapar längden på plats (med typ cirkelsåg/sänksåg) för att sedan sätta dit sista rambrädan vid ändträet eller om ni gör hela ramen först och kapar brädorna i exakt längd?
Grannen har generalskarv där brädorna inte ens ligger ände mot ände. Det går bort
Jag föredrar en slumpmässig men ordnad utspridning av skarvarna. Undvik många skarvar vid utgångar och där man rör sig mycket, eftersom det alltid blir lite stickor som kan fastna i strumpor osv.
Sätt aldrig korta brädor över bara två reglar eftersom de kommer svikta.
Fundera på 145 mm istället för 120. Mycket snyggare och bara marginelt dyrare per kvm.
Jag föredrar en slumpmässig men ordnad utspridning av skarvarna. Undvik många skarvar vid utgångar och där man rör sig mycket, eftersom det alltid blir lite stickor som kan fastna i strumpor osv.
Sätt aldrig korta brädor över bara två reglar eftersom de kommer svikta.
Fundera på 145 mm istället för 120. Mycket snyggare och bara marginelt dyrare per kvm.
En generalskarv kan vara hur snygg som helst om den avgränsas av säg 2 stycken trallbrädor på "andra" hållet. Men detta förutsätter att den färdiga ytan inte ser konstig ut, då går det också fetbort.
Med konstig menar jag hur det kommer att se ut när det är färdigt, kommer ett eventuellt möblemang att få plats i den ena fyrkanten ? blir det en naturlig indelning osv.
Med konstig menar jag hur det kommer att se ut när det är färdigt, kommer ett eventuellt möblemang att få plats i den ena fyrkanten ? blir det en naturlig indelning osv.
Medlem
· Stockholm
· 1 391 inlägg

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spridda skarvar med fris tycker jag är snyggast.
Dold skruvning verkar onödigt. Dra ner skruven 5mm så försvinner den i princip.
petrho skrev:Skall precis lägga trall ca 6x6 meter 28x120 trall
Vad blir snyggast tro?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enda skarven på våran altan...
Jag kör med spridda skarvar eftersom jag har en oregelbunden altan med mycket vinklar och bergsanpassningar.
Hade jag gjort en rektangulär altan så skulle nog fris varianten med skarvar vid frisen som delar av längden varit mitt alternativ men en sådan passar inte in hos oss pga av berg.
Hade jag gjort en rektangulär altan så skulle nog fris varianten med skarvar vid frisen som delar av längden varit mitt alternativ men en sådan passar inte in hos oss pga av berg.