Byggahus.se
Hej,
har några fasta fönster i vardagsrummet som börjar sjunga på sista versen. I ett par av dem så har det kommit in fuktig luft mellan glasen så det ser ut som man tvättat dem med mjölk. En besökare undrade försiktigt varför jag hade frostade glas i vardagsrummet :)

Nåväl, jag tänker mig att det borde vara mycket enklare och billigare att byta kassetterna istället för att byta hela rasket med karm och allt. Är det så enkelt som jag tror, d.v.s skära loss gamla kassetten, lyfta ner den och sen ställa dit den nya. En sträng silikon runt och sen på med listerna igen så är allt klart? Eller är det något mer jag bör tänka på?

• Gilla
Vempaya
  • Laddar…
Så enkelt är det. Bytte kasetter i förra huset, glasmästaren var hemma och mätte dem. Sedan monterade jag dem själv. Ingen silikon runt dock, jag fick med tätningslist som skulle tejpas runt om glaset.

• Gilla
Vempaya och 2 till
  • Laddar…
Kronlist heter tätningslisten du ska ha 9x4mm MTK- godkänd ca 5-7kr/m
Var försiktig med vad du limmar kassetten med du vissa fogsorter påverkar kasettens limning negativt och förkortar livslängden.

Med vänlig hälsning, fremax

• Gilla
tebe87
  • Laddar…
Lokal glasmästare.

• Gilla
Walann och 1 till
  • Laddar…
Jag bytte 3 st 150x160 och en 90x160 kasett förra sommaren. Köpte från www.interglas.se (www.interglas.dk) Mycket billigare och fungerade hur bra som helst.

Har för mig det var mindre än halva priset jämfört med lokala glasmästaren.

Redigerat:
  • Gilla
mhacker
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Jag bytte 3 st 150x160 och en 90x160 kasett förra sommaren. Köpte från www.interglas.se (www.interglas.dk) Mycket billigare och fungerade hur bra som helst.

Har för mig det var mindre än halva priset jämfört med lokala glasmästaren.
De har bra priser, men en bedrövlig hemsida. Kanske funkar bättre att be om en offert via mail istället :)

Hur var leveranstiden? Tänkte man skulle planera in så man har grejorna till sommarsemestern...

• Gilla
Johannes123
  • Laddar…
2-3 veckor har jag för mig.

Ok, snabba ryck - fönstrena kom igår. Nu får jag köpa nya glaslister, men det verkar inte vara en produkt som många har i lager. Hos Byggmax är det en beställningsvara tydligen, med 2-3 veckors leveranstid. Så länge vill jag ju förstås inte vänta med att sätta in mina nya fönster.

Så, är det någon som vet ett varuhus i göteborgstrakten som har glaslist (typ https://www.byggmax.se/virke/lister/övriga-lister/glaslist-14x19-obehandlad-p662443) i lager?

En annan fråga, ska man sätta list även i nederkant? På några av mina fönster sitter det en trälist, på andra sitter det en fönsterblecksliknande list, verkar vara av aluminium.

• Gilla
hakan.stridh
  • Laddar…
Ett tips är att kolla på PVC fönster och köpa ett fast fönster med rätt mått på glaskassetten, ta ur den och montera i bef fönster

• Gilla
Johannes123
  • Laddar…
Härligt :) var beställde du sen?
XL-bygg och Beijer kan normalt ta hem på några dagar om de inte har i lager.

Annars köper du vanlig list och åker till ett finsnickeri så kan de hyvla upp åt dig.

Det är en fördel med en alu-list i botten på distanser så du får luftning och dränering av fönstren i nederkanten.

Det blev Interglas som fick ordern. Kollade med ett par andra här i Sverige men de låg på 11-12 tusen medan interglas offert hamnade på 7000 så det var inget svårt val.

Ok, skall kolla efter en sådan alulist. Är det en specialprodukt för ändamålet eller tar man en vanlig profil och skruvar fast med en gummilist mot fönstret?

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
S
Glasmästaren borde ha såna.

Mästarlist tror jag det heter om du vill googla.

Åk till glasmästaren och köp plastlister. Dom håller mycket längre och kräver ingen behandling. Finns en speciell profil för nedre listen. Normalt tycker jag inte om plast istället för trä men till det här så tycker jag det är bättre med plastlister. Finns också en speciell nedre list i aluminium för just det ändamålet med färdig lutning.

Tänk på att montera listerna åt rätt håll.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.