9 992 läst · 6 svar
10k läst
6 svar
Vem utför geoteknisk undersökning?
Har lärt mig att man gör en geoteknisk undersökning för att bla se hur långt under marken som tex berg ligger, för att se hur mycket man måste schakta bort, fylla ut eller i värsta fall spränga.
Men vem utför geotekniska undersökningar, är det kommunen, typ plan & byggkontoret, eller finns det firmor som även utför detta?
Men vem utför geotekniska undersökningar, är det kommunen, typ plan & byggkontoret, eller finns det firmor som även utför detta?
Beror säkert lite på var du bor. Men en geoteknisk undersökning i Sthlmsområdet med juridiskt förpliktigande utlåtande pris ca 6-8000. Till detta kommer kostnad för grävare som bör vara på plats samtidigt med geoteknikern.
Trots att det är en slant så är det ändå mycket väl disponerade pengar. Om grunden kanar/sätter sig eller annat så blir hele huset värt MYCKET mindre pengar.
De som utför geotekniska undersökningar är privata firmor. Om du bor i Sthlms län kan jag tipsa om den firma vi använde.
Trots att det är en slant så är det ändå mycket väl disponerade pengar. Om grunden kanar/sätter sig eller annat så blir hele huset värt MYCKET mindre pengar.
De som utför geotekniska undersökningar är privata firmor. Om du bor i Sthlms län kan jag tipsa om den firma vi använde.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 162 inlägg
Jag betalade inte en spänn, men så kunde vi också med blotta ögat och ett spett, bedöma de geologiska förusättningarna. Helt godkänt enligt GBG kommun.
Liknande trådar
-
Detaljplan och geoteknisk undersökning
Bygglov -
Krävs geoteknisk undersökning på denna plats för att bygga till på öppen plintgrund?
Grund & Markarbeten -
Geoteknisk undersökning av stabilitet i slänt?
Grund & Markarbeten -
Hjälp med Geoteknisk Undersökning PM
Grund & Markarbeten -
När i tidslinjen ska en geoteknisk undersökning utföras?
Grund & Markarbeten