Byggahus.se
Status
Tråden är låst och går ej att kommentera.
Jag tror ärligt talat inte att det var ditt sätt att agera som var problemet. Det verkliga problemet var att du inte ville ta detta svart.

• Gilla
Drömma
  • Laddar…
Drömma skrev:
blablablamassatext
Herre jösses vad du krånglar till det. Skönt att läsa att hantverkaren tackade nej till dig.

MathiasS skrev:
Jag kan lätt förstå bådas sits här. Hanvterkaren ville köra detta svart
Var fick du det ifrån? Har väl inte framgått att det var snack om svartjobb, men jag kan iofs ha missat det.

Redigerat:
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Kan du var specifik med vad jag har krånglat till det med?

Dessutom lider inte jag inte längre iaf av att hantverkaren tackade nej i slutändan vilket är viktigast för mig 😊

Robert63 skrev:
Herre jösses vad du krånglar till det. Skönt att läsa att hantverkaren tackade nej till dig.

Var fick du det ifrån? Har väl inte framgått att det var snack om svartjobb, men jag kan iofs ha missat det.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Drömma skrev:

Dessutom lider inte jag inte längre iaf av att hantverkaren tackade nej i slutändan vilket är viktigast för mig 😊
Läkare kan, trots ditt ogillande, komma att behöva besöka ditt rektum. Hantverkare kan, trots ditt ogillande, komma att behöva besöka ditt hem. Som du beskriver hantverkarens situation så har han nog varit för snäll, men gått med på att ta jobbet på sin spilltid vid regn. Det är ett tak som ska målas, ingen direkt raketforskning för en målare som du redan bedömt som bra. Så du krånglar till det i onödan, gissar att du istället får en halvstare till målare som inte har tillräckligt med jobb.

• Gilla
Freddy_kruger och 3 till
  • Laddar…
Drömma skrev:
Dessutom lider inte jag inte längre iaf av att hantverkaren tackade nej i slutändan vilket är viktigast för mig ��
Möjligen gör du en höna av en fjäder. No big deal, bara att kontakta en annan målare.

Vilken låg nivå du håller.

Bara för att jag bedömnt honom som bra har jag väl rätt o skriva avtal med honom. Att skriva avtal brukar öppna för kommunikation. Han ville inte det o det kallar inte jag för snäll som vull ställa upp av honom. Jag tror helt enkelt att han var ovan vid avtalskrivande o tyckte troligtvis att det var en onödig sak. MEN DET ÄR viktigt för mig. Att det regnar o att han bara kunde vissa dagar då i samband med det hade jag kunnat lösa med honom men han var ju inte villig att prata om lösningar utan sa nej ganska tidigt. Jag har hittat seriösa hantverkare tidigare o tror inte jag har kommer ha problem med det nu heller. Jag hade lite otur bara just nu.
Taket var han o tittade på o gav goda tips innan han skulle komma o göra jobbet så då hade vi god kommunikation.
Jag fattar väl också att det är inte är raket forskning.

Men ett besök handlar ju mer om att få ställa frågor som vi behöver tänka på eller annat som ska ordnas tills de kommer o andra praktiska saker m.m.. färg önskemål, hur mycket spackel som behöver gå ned på väggarna då vi själva ska ordna väggarna osv.
Kan man inte planera lite så är ju inte jag tydligen rätt kund för honom o då ska han heller inte få mina pengar. Svårare än så är det inte. Lite serviceminded kräver jag faktiskt för att betala en tjänst. Och att skriva avtal är ju faktiskt ingen raket forskning😊Det gör man om man är en seriös hantverkare.Dessutom har jag varit tydlig i allt när det gäller avtal utan överdrift o vi var överens per telefonsamtal tills nu. Jag letar vidare helt enkelt! !!!

Robert63 skrev:
Läkare kan, trots ditt ogillande, komma att behöva besöka ditt rektum. Hantverkare kan, trots ditt ogillande, komma att behöva besöka ditt hem. Som du beskriver hantverkarens situation så har han nog varit för snäll, men gått med på att ta jobbet på sin spilltid vid regn. Det är ett tak som ska målas, ingen direkt raketforskning för en målare som du redan bedömt som bra. Så du krånglar till det i onödan, gissar att du istället får en halvstare till målare som inte har tillräckligt med jobb.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Enklast är väl att konstatera att du och målaren har olika referenser och förutsättningar.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
En hantverkare som vägrar skriva avtal och vill ha betalning svart (?), tycker det är bra att du väljer någon annan!

• Gilla
Helene67
  • Laddar…
Asson skrev:
En hantverkare som vägrar skriva avtal och vill ha betalning svart (?), tycker det är bra att du väljer någon annan!
Förstår inte var står det att han vill ha det svart ? TS har ju inte skrivit något om det.

• Gilla
matsgran och 2 till
  • Laddar…
Jag får inte heller känslan av att det ska vara svart... då brukar man vara tydlig med det (har jag hört)

Förra sommaren var en katastrof i utemålningsväg, många jobb blev ogjorda och ska göras i år och sen tillkommer alla årets jobb.

Är väldigt praktiskt att ha några inomhusjobb att göra om det blir regn, ibland kommer en skur och då är det bara att packa för den dagen, har man då ett innejobb så måste man ta sig dit och att då behöva vänta på en husägare som ska låsa upp blir för krångligt, om man dessutom inte får göra jobbet om ägare inte är hemma så...

Jag _tror_ målaren vill ha jobbet och samtidigt vara lite sjyst att ta det när det fanns tid, säkert har TS velat ha jobbet utfört så fort det går? och inte vänta till i höst.

Är man inte van med avtal och sånt så blir det lätt så här

• Gilla
Paul-Staffanstorp och 3 till
  • Laddar…
RoBo skrev:
Förstår inte var står det att han vill ha det svart ? TS har ju inte skrivit något om det.
Innan han går så säger jag att vi kommer vilja skriva ett avtal då vi är noga med sådant men han skämtar och säger ”vi gör så här" och han tar min hand och skakar den "och så löser vi nog det ska du se”.

Hantverkaren: ”Vi bor ju i en liten stad och alla känner ju alla så det ska ju inte behövas något avtal”

Hantverkaren: ”Jag får ju ta faktureringsavgift för detta då det kostar mig att fakturera detta.” ”Det tar ju tid detta för mig”.

Och jag ska säga att jag ärligt talat inte har några problem med att några jobb körs rostfritt men jag läser in att det var det som var problemet. Det ska räcka med ett handslag och det blir ju dyrt om jag ska behöva fakturera...

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Ta in offerter från flera.
Ett litet problem med det är att sommaren är absoluta högsäsong för målare. En duktig målare som är fullbokad, men som trots det försöker klämma in ett jobb när det regnar, är nog rätt svår att få tag i. Så risken för att få en "knickedick" är nog hyggligt stor.

MathiasS skrev:
Innan han går så säger jag att vi kommer vilja skriva ett avtal då vi är noga med sådant men han skämtar och säger ”vi gör så här" och han tar min hand och skakar den "och så löser vi nog det ska du se”.

Hantverkaren: ”Vi bor ju i en liten stad och alla känner ju alla så det ska ju inte behövas något avtal”

Hantverkaren: ”Jag får ju ta faktureringsavgift för detta då det kostar mig att fakturera detta.” ”Det tar ju tid detta för mig”.

Och jag ska säga att jag ärligt talat inte har några problem med att några jobb körs rostfritt men jag läser in att det var det som var problemet. Det ska räcka med ett handslag och det blir ju dyrt om jag ska behöva fakturera...
Tänk vad olika vi kan tolka in saker, jag såg det mer som "käbbel" från hantverkaren än något annat.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Robert63 skrev:
Tänk vad olika vi kan tolka in saker, jag såg det mer som "käbbel" från hantverkaren än något annat.
Japp och det finns bara en som vet och han är inte här....:)

Hantverkare som vägrar skriva avtal och som säger att det här löser vi nog ska man akta sig för. Deras lösningar brukar enligt min erfarenhet vara att fakturera många timmar och få arbetet att ta lång tid. Särskilt om det är löpande arbete.

Nej hitta en annan som är villig att hålla lite högre servicenivå och lyssna på kunden.

Annars så sägs det i alla trådar där folk inte kommer överens att skriva tydliga avtal men när kunden vill det så tycker dom flesta hantverkare att han är besvärlig och att det inte är så konstigt att ingen vill jobba åt honom.

Jag får också känslan av att målaren tänkt ta det här som ett svartjobb vid sidan av även fast han inte sagt det åt ts. Varför skulle han annars vara så rädd för att fakturera lite extra tid för avtalsläsande och skrivande?

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Alla hantverkare (oavsett om de är bra eller dåliga) passar inte ihop med en själv.. och då är det bara att leta vidare :) Detsamma gäller ju omvänt också - om hantverkaren känner att kemin med en potentiell kund inte stämmer.. ska hen givetvis inte ta jobbet heller!

Världen är stor och därute finns det många potentiella kunder/hantverkare att välja på!
Man får bara hoppas att man får tag på rätt inom rimlig tid..

Hoppas Du hittar din..

Lycka till
MVH Sandra

• Gilla
fusion och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.